بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
کد خبر : ۱۷۴۴۷۶

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان آخرین روز معاملاتی هفته بازار سهام ۲۶۸ واحد رشد کرد و تا کانال ۸۰ هزار و ۱۲۷ واحدی بالا رفت. بیشترین تاثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای سایپا، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و ایران خودرو شد و در مقابل نمادهای معاملاتی خدمات انفورماتیک، ایران ترانسفو و معدنی و صنعتی چادرملو با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص کل شدند.

در معاملات روز چهارشنبه بورس تهران در این هفته خودرویی ها بیش از دیگر نمادها شاخص کل بورس را بالا کشیدند و اکثریت نمادهای شان با رشد در قیمت پایانی مواجه شدند. در طرف مقابل قندی ها به افت خود ادامه دادند. همچنین در گروه استخراج کانه های فلزی به جز یک نماد بقیه با رشد مواجه شدند.

بدین ترتیب نماد سایپا که روز گذشته بیشترین نقش را در نوسانات شاخص کل داشت با صف خرید همراه بود. بیش از ۶۶ درصد از خریدهای روزگذشته مربوط به افراد حقیقی و بیش از ۳۳ درصد از خریدها مربوط به حقوقی ها بود. در گروه خودرو و ساخت قطعات دیروز اکثریت نمادها با روند رو به رشدی مواجه بودند و تعدادی از آنها تا بیش از 4 درصد در قیمت پایانی رشد کردند. در گروه قندی ها نیز تعداد زیادی از نمادها روند رو به کاهشی را تجربه کردند و نماد شهد ایران که در بازار دوم بورس است با صف فروش مواجه بود.

ورود نقدینگی های جدید به بورس

روز گذشته معامله گران حقیقی بورس تهران همگام با تکاپوی معامله گران حقوقی در گروه خودرو فعالیت خود را گسترش دادند و همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری در آخر هفته آینده به خرید سهام پرداختند. در گروه معدنی ها همزمان با تداوم حمایت معامله گران حقوقی در طرف تقاضا، معاملات این گروه مثبت دنبال شد.

در هلدینگ های سرمایه گذاری نیز حقوقی های حامی نماگرهای بورس در سه شرکت سرمایه گذاری غدیر، صندوق بازنشستگی کشوری و سرمایه گذاری امید با بازار گردانی سهام به حمایت از نماگرهای بورسی پرداختند. روز گذشته بازار سهام همزمان با تحرک حقوقی ها در گروه های پیشرو، پرحجم بود و با رشد حجم و ارزش معاملات مواجه شد.

با توجه به نقدینگی های جدیدی که وارد بورس شده پیش بینی می شود طی روزهای آینده نیز تا آستانه انتخابات ریاست جمهوری شاهد روند مثبت بازار سهام باشیم. از سوی دیگر در سطح بین المللی نیز بازارهای سهام آسیایی برای سومین روز پیاپی صعودی بود. ارزهای آسیایی در معاملات روز چهارشنبه که سرمایه گذاران به درآمدهای قوی شرکت ها متمرکز شده بودند، برای سومین روز متوالی صعود کردند.

بازدهی آیفکس به 5 درصد رسید

آخرین روز معاملاتی هفته جاری برای بازار فرابورس ایران با دادوستد نزدیک به 260 میلیون سهم به ارزش افزون بر 929 میلیارد ریال پایان یافت. در معاملات چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه شاهد افت شاخص کل به میزان 0.4 درصد بودیم که نماد پتروشیمی مارون به میزان دو واحد بیشترین تاثیر منفی را بر این نماگر داشت. نمادهای ذوب آهن اصفهان، بیمه سامان و شرکت آهن و فولاد ارفع نیز نمادهایی بودند که کمتر از نیم واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشته و مانع از ریزش بیشتر آن شدند.

آیفکس با ایستادن در پله 924 واحدی، بازدهی خود از ابتدای سال را به نزدیکی 5 درصد رساند. رصد معاملات بازارهای اول و دوم نیز حاکی از آن است 157 میلیون سهم به ارزش 428 میلیارد ریال در مجموع این دو بازار دادوستد شده که به ترتیب نمادهای ذوب آهن اصفهان و گروه صنایع کاغذ پارس بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفته اند. روز گذشته کماکان روند بازگشایی نمادهایی که اغلب آنها مجمع عمومی عادی سالانه را پشت سر گذاشته بودند ادامه یافت.

بر این اساس نماد معاملاتی شركت های فارسیت اهواز، سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر، صنایع فولاد آلیاژی یزد و بیمه سامان بازگشایی شدند. در مقابل نماد معاملاتی شركت فرآورده های غذایی و قند چهارمحال با توجه به دریافت اطلاعات عملكرد سال مالی 1395 و تغییر با اهمیت نسبت به پیش بینی سال مالی مذكور و شركت سرمایه گذاری اعتلاء البرز به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز یکشنبه مورخ 1396/02/24 متوقف شدند.

معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته در حالی پایان یافت که سرمایه گذاران کمتر از 300 هزار ورقه را به ارزش 267 میلیارد ریال در این بازار دادوستد کردند. اسناد خزانه مرحله نهم با معامله 31 هزار ورقه به ارزش بیش از 29 میلیارد ریال در صدر این بازار به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملاتی قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر