بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۱
این عرضه آنقدر ناگهانی بود که همه با بهت بهم نگاه می‌کردند که چه شده است ! زیرا در روزهای گذشته آنقدر عرضه‌ها دقیق و حساب شده بود که همگان بر این اعتقاد بودند هماهنگی بین سهامداران عمده برای افزایش قیمت سهم تا مجمع برقرار است ، ولی در معاملات دیروز بورس حدود 6% سهم شرکت در یک لحظه عرضه شد.
کد خبر : ۱۷۴۷۶
به گزارش خبرنگار بورس نیوز به نقل از یکی از وبلاگهای بورسی ، در پی عرضه ناگهانی صف خرید 12،5 میلیونی توس‌گستر که در بازار دیروز اتفاق افتاد و همه فعالان بورس را شوکه کرد سرمایه گذاری فرهنگیان به ناظر معاملات شکایت کرد .
 
این عرضه آنقدر ناگهانی بود که  همه با بهت بهم نگاه می‌کردند که چه شده است ! زیرا در روزهای گذشته آنقدر عرضه‌ها دقیق و حساب شده بود که همگان بر این اعتقاد بودند  هماهنگی بین سهامداران عمده برای افزایش قیمت سهم تا مجمع برقرار است ، ولی در معاملات دیروز بورس حدود 6% سهم شرکت در یک لحظه عرضه شد.
 
این عرضه فقط در ید قدرت 3 سهامدار عمده بود
 
1- سرمایه گذاری فرهنگیان
2- سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان
3- سرمایه گذاری دانایان پارس
 
سرمایه گذاری دانایان پارس که اطلاعیه عرضه عمده سهام داده بود و بعید بود دست به چنین اقدامی بزند ، بین سرمایه گذاری فرهنگیان و سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان اکثر  فعالان بورس به سرمایه گذاری فرهنگیان مشکوک بودند.
 
اما حکایت چیز دیگری بود و به این عرضه ویرانگر ختم نشد زیرا این عمل خلاف قوانین بورس است .
 
طبق قانون هیچ شرکتی نمی تواند بیش از 5% سهام یک شرکت را بدون اعلام قبلی و اطلاعیه عرضه عمده ، عرضه کند.
 
 لذا تلفن ناظر بازار به صدار در آمد و سرمایه گذاری فرهنگیان که رودست خورده بود شکایت خود را به ناظر بیان کرد و نهایتا بورس را مجبور کرد حدو 2 میلیون از عرضه میلیونی مهر را ابطال کنند .
 
 بدین ترتیب همه چیز به خوبی و خوشی پایان یافت و تنها یک سوالی اساسی باقی ماند ؟
 
زمانی که ناظر معاملات بلوک 12 میلیونی وتوس رو باز کرد این قانون اولیه سازمان بورس را به خاطر نداشت یا اینکه متوجه نبود که 12 میلیون سهم توس گستر 6% از کل سهام شرکت می‌شود ؟" 

در صورت توجه بیشتر ناظر معاملات روند معاملاتی توس گستر در طول روز به گونه ای دیگر پیش می رفت و در پایان معاملات ۶۵۰۰۰۰ صف فروش برای نماد وتوس تشکیل نمی شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر