بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عدم توازن بین تسهیلات دریافتی و بازدهی کارگزاری‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شنیده شده که بانک‌ها همانند گذشته دیگر اقدام به ارائه تسهیلات به کارگزاری‌ها را از دستور کار خارج خواهند کرد که چنین اقدامی منجر به فشار فروش در بازار خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۵۶۶۲
دهدشتی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، با ارزیابی میزان دریافت تسهیلات و عملکرد کارگزاری‌ها گفت: میزان تسهیلاتی که کارگزاری‌‌ها دریافت کردند به‌هیچ وجهی توازن و تعادلی با عملکرد آنها ندارد چراکه بسیاری از کارگزاری‌ها بیش از حد تسهیلات دریافت کرده و به همین تناسب نیز دارایی‌ و بازدهی آنها با رشد همراه نبوده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس شنیده شده که بانک‌ها همانند گذشته اقدام به ارائه تسهیلات به کارگزاری‌ها را نداشته باشند که قطعا عملیاتی شدن این موضوع منجر به فشار فروش در بازار خواهد شد ؛ از سوی دیگر امکان دارد که چنین خبری تاثیر آنی بر بازار نداشته باشد اما در مجموع بازار دو نوع واکنش و رویکرد از خود نشان می‌دهد.

دهدشتی با اشاره به واکنش اولیه بازار افزود: نخستین واکنش به این اقدام در بازار، تاثیر روانی و رفتاری است و این تاثیر زودتر و با انتشار چنین اخباری قبل از اینکه به واقعیت بپیوندد، تاثیرات رفتاری و روانی روی بازار خواهد گذاشت، و از طرفی این تصمیم بانکی در حد صحبت بوده و بخشنامه خاصی صادر نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اینکه اگر این تصمیم بانکی عملیاتی شود نیز گفت: در این صورت جدا از تاثیرات روانی بازار شاهد تاثیرات عملیاتی خواهد بود که منجر به افزایش فشار فروش در بازار می‌شود چراکه کارگزاری‌ها به بدهکاران خود فشار می‌آورند تا با فروش سهام بدهی خود را تسویه کنند و اگر دیگر به کارگزاری‌ها تسهیلات داده نشود یا میزان و سقف تسهیلات کاهش پیدا کند، طبعا خود کارگزاری ها باید فروش‌های بیشتری برای تسویه تسهیلات انجام دهند که این حجم از فشار فروش  منجر به منفی شدن بازار خواهد شد.

حجم پایین معاملات متاثر از بلاتکلیفی تجار

این کارشناس بازار سرمایه در مورد حجم پایین معاملات نیز به چند نکته اشاره داشت و اظهارکرد: مهم‌ترین رکود بازار، بلاتکلیفی صنایع درخصوص نرخ ارز بوده و فراتر از مباحث بازارسرمایه، اغلب تجار معاملات کلان را از دستور کار خارج کرده تا اوضاع دلار شفاف شود؛ شک و تردید امروز در بازار کشور نشات گرفته از فضای ملتهب دلاری بوده که به تمامی کسب‌وکارهای تاثیرات خاص خود را گذاشته است.

وی افزود: بنابراین سرمایه‌گذاران و فعالان بازار در انتظار ایجاد شفافیت ارزی هستند همه منتظرند تا شفافیت ایجاد شود طبیعی است که این رفتار به بورس تسری پیدا می کند بنابراین خیلی از معامله گران با این تفکر در بورس حضور دارند و یکی از عواملی که سبب شده حجم پایین بیاد، بحث دلار است.

دهدشتی دیگر دلیل کاهش حجم معاملات را چاپ اوراق 20درصد از سوی دولت بیان کرد و گفت: دولت با چاپ این اوراق سعی در جذب نقدینگی موجود در بازار را داشت و از سوی دیگر نیز با پیش‌فروش کردن سکه توانست نقدینگی فراوانی را بدست بیاورد اما متاسفانه در بخش بازارسرمایه از سوی دولت، اتفاق تاثیرگذاری رخ نداد و بنابه همین عملکرد دولت، امروز شاهد کاهش حجم معاملات هستیم.

وی افزود:  در شش ماه دوم سال 96 شاهد بیشترین حجم معاملات و تحرکات در گروه‌های صادرات محور بودیم اما با ادامه‌دار شدن شیب تند افزایش قیمت دلار که در نهایت به تعیین نرخ دستوری ۴۲۰۰ تومان منجر شد، اکنون هیچ دورنمایی در مورد آینده دلار وجود ندارد که آیا روی همین قیمت تثبیت می‌شود یا خیر ؛ این بدترین اتفاقی بوده که در کوتاه مدت روی ذهن فعالان تاثیر می‌گذارد و تقاضا را کاهش می‌دهد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند همچنین در مورد قیمت نفت و تاثیر آن بر سودآوری پالایشی ها نیز گفت: اگر قیمت نفت در سال جاری را با میانگین ۷۰ دلار محاسبه کنیم و قیمت دلار نیز به طور تقریبی در رقم دستوری ۴۲۰۰ تومان باقی بماند، وضع پالایشی ها خوب خواهد بود و نسبت به سال ۹۶ سودآوری بهتری نیز خواهند داشت ولی در کل این موضوع به مشخص شدن قیمت دلار برمی‌گردد.

دهدشتی در مورد راهکار ورود پول و سرمایه جدید به بازار سرمایه تاکید کرد: مهمترین اتفاقی که باعث می شود نقدینگی خارج یا کمتر به بازار سهام وارد شود، مسئله تردیدهای است که در اقتصاد کشور حاکم شده بنابراین اگر بخواهیم ورودی نقدینگی به بازار سرمایه با رشد مواجه شود نخستین اقدام از بین رفتن تردید و نگرانی اقتصادیون درباره دلار است.

وی به سیاست‌های دولتی در جهت کاهش نرخ بهره که منجر به سرازیر شدن نقدینگی به بازارهای دیگر می شود نیز اشاره داشت و خاطرنشان کرد: نمونه چنین اتفاقی در سال گذشته نیز رویداد که کاهش نرخ بهره بانکی موجب ورود نقدینگی به بازارهای رقیب مانند طلا، دلار و کمابیش بازار مسکن شد.

وی در پایان اضافه کرد: اما نباید فراموش کرد که کاهش نرخ بهره در اواخر شهریور ماه مقارن با افزایش قیمت دلار بوده که منجر به سرازیری بخش اعظم نقدینگی به سمت بازار ارز شد بنابراین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، پایین آوردن نرخ بهره برای جابه‌جایی پول از سیستم بانکی به بورس خواهد بود اما باید این مسیر به درستی طرح‌ریزی شود تا این پول از بانک به سایر بازارها مانند طلا، دلار و مسکن هدایت نشود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر