بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
در حالی که نگرانی ها از آشفتگی اقتصادی ناشی از خروج احتمالی ترامپ از برجام موجب تشدید تب خرید ارز در ایران شده است، ارزش ریال در بازار سیاه به نزدیکی پایین ترین رقم های خود رسیده است.
کد خبر : ۱۷۶۰۶۹
به گزارش بورس نیوز، گفته سایت های اینترنتی صرافی های ایران که تحولات بازار سیاه ارز را رصد می کنند، ارزش هر دلار آمریکا به ۶۵ هزار ریال رسیده است. این رقم در پایان ماه گذشته ۵۷ هزار و ۵۰۰ ریال و در پایان سال گذشته میلادی ۴۲ هزار و ۸۹۰ ریال بود.

اقتصاددانان داخل و خارج از ایران می گویند، تقاضای شدید برای خرید دلار به دلیل ترس از تبعات خروج آمریکا و بازگشت تحریم ها از برجام عامل اصلی افت ارزش ریال است. بازگشت تحریم ها ممکن است موجب محدود شدن تجارت خارجی ایران شده و ضمن بالا بردن نرخ تورم دسترسی به ارز را در اقتصاد ایران کاهش دهد.

مهرداد عمادی، اقتصاددان ایرانی که ریاست بخش تحلیل ریسک انرژی موسسه بتاماتریسک لندن را بر عهده دارد گفت، نزدیک شدن زمان اعلام تصمیم ترامپ موجب شدت گرفتن خروج سرمایه از ایران شده است. روز یکشنبه، ارزش هر دلار آمریکا به ۶۷ هزار و ۸۰۰ ریال رسید.

عمادی افزود، اگر دولت اقدامات فوری برای اصلاح ساختار نظام بانکی و بازگرداندن اعتماد فعالان اقتصادی صورت ندهد، ارزش دلار آمریکا تا ۱۱۰ هزار ریال بالا خواهد رفت.

«رسیدن ارز به چنین نرخی به معنای ۳ برابر شدن نرخ تورم و دلاری شدن عمیق اقتصاد ایران خواهد شد و زمانی که ارز در دسترس نباشد، معاملات تهاتری رواج خواهد یافت.»

ترامپ گفته امشب تصمیم خود در مورد ماندن یا خروج از برجام و بازگرداندن تحریم های ایران را اعلام خواهد کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفته، مشخص نیست که آیا متحدان اروپایی آمریکا توانسته اند نگرانی های ترامپ را برای ماندن در برجام برطرف کنند یا نه، اما دیپلمات های اروپایی می گویند، انتظار دارند ترامپ عملا از توافق خارج شود.

در اوایل ماه آوریل در حالی که روند تضعیف ارزش ریال شتاب گرفته بود، مقامات ایرانی گفتند نرخ ارز را یکسان کرده و ۴۲ هزار ریال تعیین نموده اند. مقامات بانک مرکزی همچنین هرگونه داد و ستد ارز به سایر نرخ ها را ممنوع کرده اند. یک تحلیلگر اقتصادی در تهران که نخواست نامش فاش شود گفت: «بازار آزاد رسما بسته شده اما معاملات در این بازار به صورت غیررسمی ادامه دارد. یک بازار ارز زیرزمینی در ایران شکل گرفته است… مردم به جای مراجعه به صرافی ها معاملات خود را از طریق تماس های تلفنی و کانال های زیرزمینی انجام می دهند.»

وی افزود، قانون منع داد و ستد ارز به طور گسترده زیر پا گذاشته می شود و بر اساس برآوردها میلیاردها دلار ارز به صورت غیرقانونی در خارج از شبکه بانکی قرار دارد.

این تحلیلگر در ادامه گفت: «نرخ واقعی دلار بسیار بیشتر است و مردم بر اساس تجربیات گذشته می دانند که اگر پولشان را در حساب های دلاری ذخیره کنند، بعدا قادر به دریافت پولشان نخواهند بود.»
به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول، ایران ۱۱۲ میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و با توجه به اینکه قیمت نفت به بالاترین رقم های چند سال گذشته رسیده، تهران توان ارزی کافی برای جلوگیری از سقوط ارزش ریال را دارد، به شرطی که دولت تصمیم بگیرد ارز کافی را به بازار تزریق کند و تقاضا برای خرید دلار را براورده نماید. اما برخی دیگر از اقتصاددانان معتقدند، ارز در دسترس دولت ایران بسیار پایین تر از این ارقام است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر