بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
کد خبر : ۱۷۶۶۳

خبرگزاري فارس: مديرعامل تامين سرمايه‌ امين با تاكيد بر راستي آزمايي در سه حوزه، از اتمام ارزش‌گذاري بلوك 51 درصدي سهام مخابرات در آغاز ارزشگذاري سهام بانك ملت خبرداد.

محمد آرام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، با بيان اينكه ارزشگذاري حرفه‌ايي سهام از مقوله‌هاي مهم بازارهاي سرمايه است اظهار داشت: عدم ارزشگذاري واقعي و كارشناسي سهام منجر به افزايش قيمت و صف‌هاي خريد و افت قيمت سهام مي‌شود چرا كه در عرضه اوليه سهام تحليل همه جانبه‌اي صورت نگرفته و اطلاع رساني حرفه‌ايي نمي‌شود.
وي ادامه داد: اهميت اين موضوع در رشد قيمت سهام گروه‌هاي فولادي و سنگ آهن مشخص شد به طوري كه با افزايش فصلي قيمت‌هاي جهاني، بخشي از سرمايه‌ها به سمت اقتصاد داخلي حركت كرده و با افزايش تقاضا و رشد قيمت، نرخ سهام اين دسته شركت‌ها در بورس رشد كرد.

*ارزشگذاري مدرن سهام

آرام تاكيد كرد: اين در حالي است كه در همه جاي دنيا ارزشگذاري مدرن سهام بر مبناي قيمت توليد پول در آينده صورت مي‌گيرد.براين اساس جريان نقد 10 سال آينده بررسي و تنزيل شده و با نگاهي به 5 يا 10 سال گذشته براي كنترل ، فرايند قيمت‌گذاري سهام طي مي‌شود.
وي با بيان اينكه معيارهاي 100 سال گذشته ارزشگذاري در ايران هم جواب مي‌دهد ادامه داد: براي بومي سازي اين روش در كشور و لحاظ كردن تورم مي‌توان متناسب با برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه و سند چشم‌انداز و هم چنين تعيين نرخ بازده مورد انتظار اقدام كرد تا با حذف ارزش‌گذاري غيرواقعي، ديگر شاهد ضرر و زيان و يا ثروت‌هاي بادآورده نباشيم.

*لزوم استانداردسازي در ارزشگذاري شركت‌هاي اصل 44

مديرعامل تامين سرمايه‌ امين تعريف استاندارد سازي براي ارزشگذاري سهام شركت‌هاي اصل 44 و ديگر شركت‌ها و معاملات را از اقدامات لازم بورس داشت و گفت: در حال حلضر اميدنامه‌هاي منتشره شركت‌هاي در كشور فقط اظهار نظر صرف است كه برخلاف آن در ديگر كشورها اميد نامه با تحليل شركت ، اظهار نظر و تعيين قيمت كارشناسي همراه است.

* درسه حوزه راستي آزمايي نداريم

آرام به لزوم تهيه اميدنامه شركت‌ها توسط موسسات تخصصي و تحت نظارت سازمان بورس اشاره و تاكيد كرد: يكي از اصول قيمت‌گذاري راستي آزمائي در سه حوزه تكنولوژي توليد و ماشين آلات شرت مسائل حقوق و قراردادها و امور مالي و حسابرسي ويژه است.
وي ادامه داد: بر مبناي راستي آزمايي در اين سه حوزه سه سناريو و يا سه نوع ارزشگذاري شامل بدترين قيمت، قيمت معمولي و بالاترين قيمت مشخص مي‌شود.
به گفته وي در حال حاضر اظهار نظر عملكرد ارزشگذاري شركت‌ها حرفه‌ايي نبوده و راستي آزمايي نيز رعايت نمي‌شود و در اين رابطه سازمان‌ بورس بايد ضوابطي را تعيين كند.
آرام گفت: سازمان بورس بايد با تعيين ضوابط و استاندارد سازي ارزشگذاري شركت‌ها اولا" زمينه تهيه و انتشار گزارش‌ها و اميد نامه‌هاي حرفه‌ايي توسط موسسات مربوطه را فراهم كند و از طرف ديگر براي ادغام و تمليك شركت‌ها و يا معاملات عمده سهام شركت‌ها نيز ضوابطي را تعريف كند تا به هنگام انجام معاملات عمده قيمت سهام بي‌جهت بالا و پايين نشود.

*بانك ملت و حفاري شمال راستي آزمايي مي شوند

مديرعامل تامين سرمايه‌ امين ارزش‌گذاري منطقي و اصولي را نقطه موفقيت بورس در شفافيت اعلام كرد و گفت: به هنگام عرضه اوليه سهام بانك ملت و حفاري شمال راستي آزمايي انجام و گزارش‌ها و اميدنامه‌هاي حرفه‌ايي و جامعي تهيه خواهد شد.
آرام با بيان اينكه هنوز سازمان خصوصي‌سازي قرارداد ارزش‌گذاري و تعهد پذيره نويسي سهام اين دو شركت اصل 44 را به دليل امضا نشدن دستورالعمل مربوط توسط وزير اقتصاد با تامين سرمايه‌امين منعقد نكرده گفت: فرايند ارزش‌گذاري بانك ملت شروع شده و در صورت ارايه اطلاعات ظرف 20 روز به پايان مي‌رسد.
وي به اتمام ارزش گذاري بلوك 51 درصدي مخابرات با همكاري يك شركت سرمايه‌گذاري خارجي اشاره كرد و گفت: ارزش‌گذاري سهام بلوكي سهام مخابرات با توجه به مواردي چون نرخ ثمرات رفاهي خريدار در آينده مانند دريافت سود خالص هيئت مديره، دسترسي مالك جديد به اطلاعات، انجام معاملات و اثر گذاري در زنجيره خدمات و محصولات و در سه حالت بدترين و بهترين قيمت و نرخ معمولي انجام مي‌شود.
به گفته آرام بلوك مديريتي سهام مخابرات داراي مشترياني از كشورهاي اندونزي، تركيه و مالزي است كه براي خريد آن بايد يك شركت داخلي مشاركت كنند.
وي در خاتمه گفت: زمان براي عرضه سهام تا پايان سال مناسب است به شرطي كه عرضه‌هاي جديد با قيمت مناسب انجام شود تا فرصت سرمايه‌گذاري بوجود آيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر