بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
مدیر عامل بورس انرژی با تاکید بر این موضوع که معاملات ایران با کشورهای غربی، بیشتر با اروپایی ها صورت می گیرد گفت: می‌توان به جای دلار در معاملات از یورو استفاده کرد و بورس انرژی از این لحاظ با مشکلی مواجه نخواهد شد.
کد خبر : ۱۷۷۲۸۴
به گزارش بورس نیوز، سید علی حسینی، درباره میزان اثرگذاری خریداران و فروشندگان ارز در معاملات بورس انرژی، آشنایی خریداران و فروشندگان در بورس انرژی با ساز و کار رینگ صادراتی و معاملات ارزی را کاملا مثبت ارزیابی کرد و گفت: از زمانی که نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان تصویب شده، ما هم در معاملاتمان از همین نرخ تبدیل استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید براینکه عرضه کننده ها سعی کرده اند نرخ تبدیل را در مظنه‌های دلاری برای عرضه هایشان و تعیین قیمت پایه تاثیر دهند و شاید این کار در بلند مدت خیلی مناسب نباشد و اطلاعات صحیحی به بازار مخابره نکند از عدم ایجاد مشکل توسط بازار ارز بر بازار انرژی خبر داد و تاکید کرد: از آنجاییکه فعالان تاثیرگذار این چرخه این بازار را شناخته‌اند، در حال حاضر معاملات ما در بخش صادراتی رونق خوبی دارد.

مدیرعامل بورس انرژی همچنین درباره راه اندازی بورس ارز در اقتصاد فعلی ایران اظهار کرد: حرکت به سمت راه اندازی یک بازار متشکل و منسجم ارز ضرورت دارد، ضمن اینکه اگر این موضوع عنوان بورس به خود بگیرد یا بازاری تحت نظارت بانک مرکزی باشد باید بر اساس مطالعات و اطلاعاتی که بانک مرکزی و مقامات عالی کشور دارند تصمیم گیری شود.

حسینی افزود: وقتی صحبت از بورس می شود یعنی یک ساز و کار شفاف و قاعده مندی که منافع همه بازیگر ها را تامین کند؛ در نتیجه باید مراقب باشیم که همه شرایط، از جمله شرایط زمانی را لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: به طور کلی ما هر چه سریع تر باید به سمت تشکیل یک بازار ارز در هر سطحی از کارایی پیش رویم. این یک ضرورت است؛ چرا که اگر دولت این کار را انجام ندهد بازارهای فرعی و حاشیه ای و در سایه شکل می گیرند و سیگنال های صحیحی را به بازیگران بازار مخابره نمی کنند چرا که در این شرایط، بازار به راحتی قابل دستکاری است و افراد تحت عوامل مختلف بازار را دستکاری کنند. بهتر این است که دولت خود این مسئولیت را برعهده گیرد و به تدریج بازار را تکمیل کند.

مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به اینکه آیا این بورس می تواند به جای دلار از یورو در معاملاتش استفاده کند؟ گفت : در دنیا فراورده های نفتی و نفت خام بر اساس دلار قیمت می خورند ولی ما در تجارتمان با کشورهای غربی بیشتر با اروپایی ها کار می کنیم و واحد پول آن ها یورو است و به نظر من می شود این کار را انجام داد و ما هم در بورس انرژی به مشکلی بر نمی خوریم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر