بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های سوئیس با انتقاد شدید از موضع رئیس‌جمهور آمریکا در برابر ایران از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای به عنوان اشتباهی راهبردی یاد کرد که نگرانی‌های رهبر انقلاب را تائید کرده است.
کد خبر : ۱۷۷۳۵۲
به گزارش بورس نیوز، «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های سوئیس به شدت از سیاست‌های دولت آمریکا درباره ایران انتقاد کرد.

وی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس، به روزنامه «نویه زوریخر تسایتونگ» درباره پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد  و گفت: «اقدام ترامپ  در زمینه خروج از توافق هسته‌ای، بزرگترین اشتباه راهبردی از زمان جنگ عراق و اشتباهی مهم در تمامی تاریخ آمریکاست. با این تصمیم توافقی پایان می‌یابد که در قالب آن ایران مسئول محدود کردن برنامه هسته‌ای خود است و به این ترتیب آمریکا منزوی می‌شود. علاوه بر این آنهایی هم که در ایران برای این توافق تلاش کرده‌اند هم منزوی می‌شوند و چنین چیزی سیاست داخلی ایران را به شیوه‌ای منقی تحت تاثیر قرار خواهد داد و افراط‌گرایان تقویت خواهند شد. علاوه بر این خطر وقوع جنگ قوت خواهد یافت که آمریکا هم در آن مداخله خواهد داشت. این اقدام غیر مسئولانه است. آمریکا در برابر ایران راهبردی را انتخاب کرده است که جرج بوش علیه عراق در پیش گرفت و این راهبرد "تغییر رژیم" است و آنطوری که تاریخ نشان می‌دهد، نتیجه خوبی ندارد.»

وی مدعی شد ترامپ انقدر اعمال فشار می‌کند تا دولت ایران را سرنگون کند. این راهبرد است اما وقتی دولت در ایران تغییر کند در این صورت افراط‌گرایان قدرت می‌گیرند که با این وضعیت، سیاست پیچیده‌تری در زمینه سیاست هسته‌ای وجود خواهد داشت.دولت ترامپ راهکار غیر سازنده‌ و خودتخریبی را در پیش گرفته است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره امکان اینکه ایران از توافق هسته‌ای خارج شود هم گفت: «این موضوع کاملا به اروپا بستگی دارد. اروپا باید مداخله کند و برای ایران این امکان را فراهم کند تا فعالیت اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت شرایط بسیار دشوار خواهد شد. این موضوع به سیاست داخلی آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور مربوط می‌شود. اما ما از انحراف حرف می‌زنیم نه یک روند عادی که چطور دولت آمریکا اداره می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امیدواری وجود دارد که رئیس‌جمهور آتی  بتواند بار دیگر به توافق هسته‌ای با ایران و یا توافق پاریس باز گردد هم گفت که این امکان وجود دارد ولی باید صبر کرد.

کری در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نقش منطقه‌ای ایران هم ادعا کرد: «طبیعتا این نگرانی ما هم هست اما در دوران اوباما چشمانمان را به راحتی بر روی این موضوع نبستیم ما تحریم تسلیحاتی و تحریم‌هایی را در ارتباط با نقض حقوق‌بشر، برنامه موشکی و فعالیت‌های حزب‌الله اعمال کردیم. ما نمی‌خواهیم که راه برای دستیابی به راه حل منطقی بسته شود و این به موضوع هسته‌ای ارتباط دارد. ما با این توافق یک هدف داشتیم: از شر برنامه هسته‌ای ایران خلاص شویم.»

این سیاستمدار آمریکایی در ارتباط با امیدواری به منظور تغییر در ایران و ایجاد روابط بهتر هم گفت: «تا میزان مشخصی این امیدواری وجود داشت اما یکی از دلایلی که این اتفاق رخ نداد این بود که بانک‌ها از همکاری با ایران خودداری کردند. آنها با وجود توافق، به دلیل تحریم‌های ثانویه از آمریکا می‌ترسیدند.»

کری افزود: «به این ترتیب ایرانی‌ها از تمامی مزایای توافق بهره‌مند نشدند من این را به صراحت می‌گویم که ایرانی‌ها به توافق پایبند بودند ولی ما با اقدام ترامپ برای خروج از توافق، آن را نقض کردیم.»

ویز خارجه پیشین آمریکا در زمینه حمایت داخلی در آمریکا از توافق هسته‌ای هم گفت: «بیشتر مردم آمریکا از این توافق حمایت کردند. اینکه کنگره با آن مخالفت کرد هم مسئله‌ای داخلی بود. جمهوری‌خواهان بیشتر مخالف دولت اوباما بودند. ترامپ بارها این توافق را محکوم کرد. من مطمئنم که او قبل از این، از جزئیات توافق اطلاع نداشت.»

کری در پایان در مورد پیامد مورد انتظار درباره ایران و تمامی منطقه هم گفت: «وضعیت خاص و بسیار خطرناک است و امکان درگیری به صورت واقعی وجود دارد.

ایران بدون هیچ اقدامی نظاره‌گر این نخواهد بود که به وسیله طرف‌های دیگر قرارداد مورد حمله قرار بگیرد. دولت نمی‌تواند به دلایل داخلی این کار را انجام دهد. تندروها متوجه می‌شوند و اعلام می‌کنند که شما می‌پذیرید که آمریکا ایران را تحقیر کند. ما کشوری مستقل هستیم و حق داریم برنامه هسته‌‌ای داشته باشیم. این موضوع شرایط را دشوار می‌کند. تقصیر این اوضاع بر گردن ترامپ است که این وضعیت را ایجاد کرده است. او این فرصت را داشت که با ایران وارد مذاکره شود.

به گزارش فارس، اکنون ایرانی‌ها این‌کار را نخواهند کرد چرا که ترامپ ثابت کرده است که نمی‌توان با آمریکا وارد معامله شد. این ناراحت کننده‌ترین بعد قضیه است. در مجموع  ترامپ همه چیزهایی که (آیت‌الله) خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب ایران از آنها نگران بود را تائید کرد.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر