بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی افزایش شاخص کل با شیب تند از دستیابی شاخص 110 تا 112 هزار تومانی تا پایان تیرماه خبر داد.
کد خبر : ۱۷۷۵۵۱
محمدرضا قاسمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز با اشاره به انتشار گزارش‌های 3 ماهه شرکت‌ها گفت: براساس انتشار این گزارش‌ها تا پایان تیرماه، به راحتی شاهد سودآوری 20درصدی در برخی سهم‌ها خواهیم بود و تا زمان گزارش‌های 6 ماهه، شرکت‌ها وضعیت متعادلی خواهند داشت.

وی ادامه داد: همزمان با آغاز تحریم‌های جدید آمریکا که از نظر حدت و شدت قابل مقایسه با تحریم های سال های 90-91 نیست، احتمال آنکه شرکت‌های بورسی خصوصا صادرات محورها به مشکلاتی برخورد کنند، زیاد است.

قاسمی افزود: اواخرهفته گذشته با فروکش کردن تب‌وتاب بازار دلار و طلا، ورود تدریجی نقدینگی به بازارسرمایه تجربه شد؛ در چنین شرایطی نقدینگی از اوراق مشارکت خارج و به سمت سهام شرکت‌ها حرکت کرده است.

وی با اشاره به دلایل این موضوع خاطرنشان کرد: در ابتدا، تاثیر گزارش‌های امیدوارکننده 3 ماهه شرکت‌ها را می‌توان بر صف خرید مشاهده کرد؛ از سوی دیگر، این گزارش‌ها با توجه به دلار 4200 تومانی تهیه شده و قاعدتا با دلار 5 هزار تا 6 هزار تومانی این شرکت‌ها، سودآوری بیشتری را به ثبت خواهند رسانده و این نکته در سیگنال‌های ارسالی شرکت‌ها به بازار محرز است.

قاسمی ادامه داد: برای مثال، پتروشیمی خراسان در مجمع خود خبر از صادرات به افغانستان به جای دیگر کشورها داده چراکه در این صورت اجازه خریداری دلار آزاد را پیدا خواهد کرد و قاعدتا چنین موضوعاتی، باعث ورود پول به بازار شده و حجم معاملات بازار نیز گویای این مطلب است.

این کارشناس بازار سرمایه با تشریح دلایل ورود نقدینگی به بورس گفت: عدم اطمینانی به سود بانکی طی 3 ماه اخیر، مشکلات پیش‌آمده برای موسسات اعتباری و ارائه گزارش‌های ناامیدکننده بانکی‌ها افزایش یافته که این امر موجب ترس بازارو خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها شده است.

وی با اشاره به نقدینگی‌های قابل توجه دربانک‌ها گفت: در این شرایط، سپرده‌گذاران کلان سودهای بانکی را مانند 4 سال گذشته قابل اتکا ندانسته ولذا گرچه دولت سود بانکی را افزایش داده اما پس از عید، روند خروج نقدینگی از بانک‌ها آغاز و ورود حجم نقدینگی به بازار سکه و دلار شدت گرفت که این بازارها را به شدت با نوسان روبه‌رو ساخت.

قاسمی با بررسی وضعیت بازار سکه گفت: سکه 2میلیون و 560هزار تومانی با توجه به قیمت کمتر از1300 دلاری اونس جهانی، نشان دهنده تهاتر با دلارهشت هزار تومانی است و این در حالی است که دلار حتی در بازارهای غیررسمی در حدود 6700 الی 6800 هزار تومان محاسبه شده و این به معنای آن است که بازارسکه به نقطه اوج خود رسیده بود.

وی افزود: از طرفی با ورود دولت به بازار دلار و مجوز به صادرکنندگان برای تبدیل دلار خود، شاهد افزایش دلار در بازار و فروکش تب و تاب این بازار، ازافزایش قیمت دلار به هشت هزار تومان جلوگیری شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس:

برنامه‌های کاهش قیمت ارز ادامه داشته باشد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

رسوب پول در جریان سفته‌بازی سپرده‌های روزانه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

برای مهار التهابات، باید بازارسرمایه تقویت شود

ارسال نظر