بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کارشناس بازار سنگ آهن در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

تداوم سودآوری سنگ‌آهنی‌ها/ تاثیر سیاست‌های خود تحریمی دولت بر صادرات سنگ آهن

کارشناس بازار سنگ آهن با تقسیم تولیدکنندگان سنگ آهن به دو گروه، به تشریح وضعیت سودآوری صنعت سنگ آهن پرداخت و گفت: بخشی از تولیدکنندگان سنگ آهن که نیاز داخلی برای آنها مهیا است، در آینده وضعیت بهتری خواهند داشت.
کد خبر : ۱۷۷۷۰۳
مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز گفت: این بخش از تولیدکنندگان همچون شرکت گل‌گهر در کوتاه مدت شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد و ممکن است از فصل پاییز این گروه با کاهش ظرفیت تولید خود مواجه شوند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته چرخه زنجیره ارزش فولاد کامل شده و تعدادی از واحدهای کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی راه‌اندازی شده و با توجه به نیاز آنها برای تامین مواداولیه در داخل کشور، ظرفیت داخلی برای خرید سنگ‌آهن مگنت و سنگ‌‌آهنی که قابلیت تبدیل به کنسانتره را داشته باشد، فراهم شده است.

اکبریان افزود: از این رو، این صنعت در کوتاه مدت از تحریم‌ها متاثر نخواهد شد چراکه بازار داخلی فولاد، سنگ‌آهن تولیدی را جذب خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید کشور در شرایط فعلی ۲۸ تا ۲۹ میلیون تن و مجموع تولید فولاد کشور ۱۸.۵ میلیون تن بوده که به معنی عدم استفاده از ۱۰ میلیون تن از ظرفیت موجود است.
اکبریان ادامه داد: از مجموع تولید سالانه حدود ۶.۵ میلیون تن صادر و ۱۲ میلیون تن مصرف داخلی بوده و در همین شرایط سرمایه‌گذاری‌های برای طرح‌های توسعه تولید فولاد در دستور قرار داشته که این سوال بوجود می‌آید که کارخانجات جدید چطور کار خواهند کرد و چگونه بدهی‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برگردانده خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته سودآوری در معادن تولیدکننده سنگ‌آهن عیار پایین و ناخالص و نامتعارف تداوم نخواهد داشت و متاسفانه کارخانه‌های داخلی فعلا توانایی خرید این نوع سنگ‌آهن را ندارند.
این کارشناس ِافزود:  این نوع محصولات عیار پایین قبلا صادراتی بوده و اگر صادرات متوقف یا کند شود، وضعیت آنها مطلوب نخواهد شد.

وی در مورد قیمت‌های جهانی و تاثیر آن بر بازار داخل نیز گفت: پیش‌بینی‌ها طی ماه‌های آتی حاکی از افت قیمت سنگ‌آهن بوده زیرا چین که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن دنیا و خریدار اصلی سنگ‌آهن ایران در سال‌های گذشته بوده، آنچنان رغبتی به خرید سنگ‌آهن عیار پایین و ارزان قیمت نخواهد داشت و این مسئله باعث افت قیمت صادراتی ها خواهد شد.

وی ادامه داد: البته باید سیاست‌های خود تحریمی داخلی نیز در نظر گرفت، تصمیمات دولت و وزارت صمت در وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن یا سخت‌گیری‌ها در بحث بهره‌برداری و اکتشاف معادن، باعث افزایش هزینه صادرات و تولید شده و همه این عوامل حکایت از عدم رونق صادرات سنگ‌آهن در ماه‌های آینده و افت صادرات خواهد شد.

اکبریان تاکید کرد: بر این اساس معادنی که قابلیت تامین موادخام داخلی را به شرط آنکه شرایط مناسب قیمتی و  پرداخت را داشته باشند، وضعیت خوبی را تجربه خواهند کرد البته نباید فراموش کرد که یکی از راهکارهای آن مراجعه به بورس است.

اکبریان افزود: حضور خریدار و فروشنده در بورس‌کالا هم شفافیت قیمتی هم شفافیت در مقدار نیاز واقعی را به دنبال خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر