بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
بورس تهران امروز با رشد 528 واحدی روبرو شد. طی معاملات امروز بازار سرمایه، فلزات اساسی گرچه امروز رشد کمتری نسبت به روزهای گذشته داشتند، همچنان بیشترین رشد سود را بین گروه‌های صنعتی دارد. همچنین گروه فرآورده‌های نفتی به‌عنوان دومین صنعت تاثیرگذار بر شاخص کل، رشد خوبی را تجربه کرد.
کد خبر : ۱۷۷۷۴۵
به گزارش بورس‌ نیوز، شاخص کل بورس تهران طی معاملات امروز شنبه 2 تیر ماه 97، با رشد 528 واحدی معادل 0.49 درصد، در ارتفاع 109 هزار و 401 واحدی قرار گرفت و در آستانه کانال 110 هزار واحدی قرار گرفت.

بررسی روند تغییرات شاخص صنایع نیز حاکی از مثبت بودن روند معاملات در بیشتر صنایع بود. در این بین، گروه‌های صنعتی زراعت، کاشی و سرامیک و سایر مالی با سبزپوشی یکدست نمادهای خود مواجه شدند. صنعت فلزات اساسی که تاثیرگذارترین صنعت بر شاخص نیز بود، صعود قیمتی بالایی نداشت و تنها حدود نیمی از نمادهای این گروه معاملات مثبتی را تجربه کردند. این درحالی است که اختیار معامله برخی نمادهای این گروه با استقبال خریداران مواجه شود و صعود قیمتی بالایی داشتند. در بازارهای جهانی نیز شاهد صعود قیمتی فلزات مس و روی و افت قیمتی فلز آلومینیوم بودیم. به نظر می‌رسد بازار پس از پشت‌سر گذاشتن رکوردهای خیره‌کننده، طی امروز و روزهای آینده با اصلاح قیمتی سهام روبرو باشد.

در جریان معاملات امروز بازار بورس ایران، یک میلیارد و 628 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش معاملاتی 505 میلیارد تومان معامله شد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات امروز، با صعود 161.5 واحدی ( 0.49 درصدی) روبرو شد و به سقف 33452 واحدی رسید.
شاخص کل هم وزن نیز همسو با شاخص کل، با تغییرات مثبت 183 واحدی، در ارتفاع18 هزار و 702 واحدی رسید.

شاخص سهام آزاد شناور نیز همسو با نماگرهای دیگر بازار سهام، روند مثبتی را تجربه  و با رشد 427 واحدی به کانال 120 هزار و 304 واحدی دست یافت.شاخص بازار اول نیز با تقویت 345 واحدی، رقم 79 هزار و 951 واحد گزارش شد  درحالی که بازار دوم نیز با رشد یک هزار و 283 واحدی روبرو و در ارتفاع221 هزار و 39 واحدی قرار گرفت.

در ادامه سبزپوشی امروز بازار، شاخص کل فرابورس(آیفکس) نیز با تغییر مثبت 16.65 واحدی ( 1/3 درصدی) روبرو شد و به سطح یک هزار و 258  واحد رسید.

در بین معاملات امروز، نماد شرکتهای پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی شازند، پتروشیمی جم،  صنعتی و معدنی چادرملو، پتروشیمی صنایع خلیج فارس و مخابرات ایران مجموعا با تاثیر مثبت حدود 414 واحدی بر شاخص کل، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در مقابل، نماد شرکت‌ ملی صنایع مس ایران، با افت  150.69واحدی، بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشت.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خوزستان و اوراق اختیار خرید و فروش آن، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، ایران ترانسفو، سرمایه‌گذاری توکافولاد، فولاد خوزستان،‌ پتروشیمی شاهزند، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، داروسازی کاسپین تأمین، مبین وان کیش، حق تقدم خرید سهام کود شیمیایی اوره لردگان، نفت سپاهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، گسترش نفت و گاز پارسیان، کشاورزی و دامداری مگسال، پتروشیمی خارک، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، توسعه معادن روی ایران، پارس الکتریک، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری ملی ایران، اعتباری کوثر مرکزی، سالمین، پرداخت الکترونیک سامان کیش، سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، سرمایه‌گذاری فولاد آلیاژی ایران، پتروشیمی خراسان، لیزینگ خودروی غدیر از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های قند نیشابور، گروه دارویی برکت و اوراق اختیار خرید و فروش تبعی آن، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، مدیریت انرژی امید تابان هور، دارویی لقمان، ذوب‌آهن اصفهان، فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس، کارخانجات کابل‌سازی ایران، تابان نیرو سپاهان، کارخانجات تولیدی شهید قندی، فرابورس ایران، بیمه البرز، نفت سپاهان متوقف شدند. امروز همچنین لامپ پارس شهاب به دلیل بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، از سوی مدیریت عملیات بازار بورس تهران تعلیق شد.

به گزارش بورس‌ نیوز، همسو با رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی، معاملات فرآورده‌های نفتی  در بورس تهران صعود قیمتی بالایی را تجربه کرد و سبزپوش بود.

امروز خودرویی‌ها هم سبزپوش شدند و این گروه بر مدار رشد حداکثری قیمت قرار گرفت. این در حالی است که نمادهای این گروه ایام دشواری را پشت سر می‌گذارند. دلیل آن را در چند مورد می‌توان بررسی کرد: نکته اول، مجوز افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت‌هاست که چندی پیش توسط شورای رقابت به تصویب رسید. با این حال میزان افزایش نرخ از آن‌چه انتظار می‌رفت پایین‌تر بوده است. ضمن اینکه با توجه به افزایش چشم‌گیر هزینه‌های تولید (به‌خصوص در بخش مواد اولیه و هزینه‌های مالی) چندان نمی‌توان به انعکاس وضعیت مناسب خودرویی‌ها در عملکرد سه‌ماه نخست سال جاری امیدوار بود. بنابراین، به نظر می‌ر‌سد عملکرد بهار خودرویی‌ها می‌تواند بار دیگر بر معاملات این گروه فشار وارد کند.

نکته دوم و اساسی‌تر به فشار تقاضا برای محصولات این صنعت در روزهای اخیر باز می‌گردد. صف‌های پیش‌خرید محصولات خودرویی در روزهای اخیر از اخبار جالب‌توجه بازارهای داخلی بوده است؛ اخباری که حاشیه‌های زیادی نیز به همراه داشته است. کالای خودرو به صورت سنتی در موج‌های تورمی در کانون توجه معامله‌گران قرار داشته است. علت این موضوع وابستگی شدید صنعت خودرو به واردات است که باعث می‌شود با جهش نرخ ارز با مشکل افزایش هزینه تولید مواجه شوند. با این حال، باید به این موضوع توجه شود که افزایش هزینه‌های تولید بر سودآوری خودروسازان فشار وارد می‌کند. از سوی دیگر، دولت به‌شدت در برابر افزایش قیمت خودرو در کارخانه مقاومت می‌کند؛ بر همین اساس، خودروسازان با عوامل منفی بنیادی مواجه هستند.

در این راستا آخرین تصمیمات دولت در رابطه با تقسیم ارز بر مبنای ضرورت کالاهای وارداتی می‌تواند ظاهری خوشایند برای نمادهای این گروه داشته باشد. به این ترتیب، خودروهای وارداتی در زمره کالاهای غیرضروری قرار می‌گیرند و واردات آن‌ها به کشور ممنوع خواهد شد. این مساله می‌تواند به رشد تقاضای محصولات خودروسازان داخلی منجر شود.

نکته سوم را می‌توان به نوعی جاماندگی نمادهای این گروه از رشد جهش‌وار دیگر گروه‌های بازار طی هفته گذشته عنوان کرد. در شرایطی که نمادهای گروه‌های کالایی بر مدار رشد حداکثری قیمت قرار داشتند نمادهای این گروه رشدهای ملایم‌تری را تجربه کردند و در شرایطی که گروه اول در فاز اصلاحی قرار گرفته‌اند این نمادها به بستر اصلی رشد قیمت تبدیل شده‌اند.

آخرین نکته را نیز می‌توان به تایید و تاکید برخی از شرکای خارجی همچون رنو به ماندن در بازار داخل کشور حتی در شرایط تحریم مرتبط دانست. اگر چه همچنان تا زمان نهایی تعیین تکلیف وضعیت این شرکت‌ها زمان لازم است اما اخباری از این دست می‌تواند به خوشبینی بیشتر در رابطه با این این گروه دامن بزند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
ریشمک سهمی 100% صادراتی با صادرات 12 میلیون دلار در سال 97 و موجودی 8 میلیون دلار در سال 96 پتانسیل عالی برای اعلام سود 600 تومانی دارد قیمت های فعلی مفت است