بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت خودرو متناسب با بهای تمام شده نبوده و باید به جای تمرکز بر عدم افزایش قیمت خودرو، به افزایش کیفیت پرداخت.
کد خبر : ۱۷۸۲۳۰
به دنبال نوسان شدید نرخ ارز در چند ماه اخیر، شاهد افزایش قیمت سهم بسیاری از شرکت های بازار سرمایه به بهانه افزایش ارزش جایگزینی آن شرکت بودیم که در این میان، صنعت خودرو شاهد اقبال چندانی نبوده و اکثر سهم های این گروه رشد چندانی را تجربه نکرده اند.

ساسان قربانی کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر تورم چند ماه اخیر بر ارزش جایگزینی شرکت های این صنعت بیان کرد: سرمایه به صورت کاملا آگاهانه و هوشمندانه گام در مسیر امن‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری می‌گذارد .

وی ادامه داد: هر چند تلاطم های اخیر در بازارهای ارز و سکه، به بازار سرمایه هم سرایت کرده و رشد قیمت سهام بسیاری از صنایع را در پی داشته اما این رویداد به معنای رشد و رونق تولید نبوده و مسیری است که جو موجود به اقتصاد تحمیل کرده است.

این کارشناس افزود: واحدهای تولیدی کماکان برای تامین مواداولیه و انتقال ارز، با مشکل مواجه‌اند که صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نه تنها رونقی در تولید ایجاد نشده، بلکه آمارها نشان از کاهش حجم تولید خودرو در خرداد ماه سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی افزود: گرچه با افزایش نرخ تورم و افزایش ارزش دارایی های شرکت ها، ارزش ریالی بدهی آنها نسبت به دارایی ها کاهش می یابد؛ ولی این رویداد در شرایطی سودمند خواهد بود که قیمت محصولات تولیدی آن شرکت هم متناسب با بهای تمام شده، افزایش یابد.

قربانی تاکید کرد: در حالی که تعادل بین بهای تمام شده و قیمت فروش محصولات در صنعت خودرو و قطعه سازی برقرار نیست در حالیکه این محصولات با قیمت های قبلی عرضه می شوند که بهای مواد اولیه همچون ورق فولاد، رشد قابل ملاحظه ای داشته است؛ افزایش قیمت خودرو منوط به موافقت شورای رقابت بوده و با توجه به حساسیت ها نسبت به قیمت خودرو در بازار، مقاومت هایی بر سر راه این موضوع وجود دارد.

وی اضافه کرد: انحصار یا قیمت گذاری تکلیفی در صنعت خودرو نیستم و معتقدم عرضه و تقاضای بازار باید قیمت تعادلی خودرو را تعیین می کرد.

قربانی در رابطه با اثر تشدید تحریم ها بر صنعت خودروسازی کشور به بورس نیوز گفت: شدت اثرگذاری تحریم ها بر صنعت خودروسازی تا حد زیادی به سیاست های داخلی بستگی خواهد داشت چراکه در سال های گذشته، چندین بار شاهد اعمال چنین تحریم هایی بوده ایم.

وی افزود : در چنین شرایطی می توان با اتخاذ سیاست هایی در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی، از جمله معافیت های مالیاتی، هزینه های تامین اجتماعی و... به مدد تولید داخل آمد و اثر منفی تحریم ها را کمرنگ تر کرد و تهدید احتمالی را تبدیل به فرصت کرد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۸
سایپا تعدیل مثبت داده چرا تحلیل نمیزنی ک.... بزرگ
فقط با گروه خودروی بد هستید کثافت