بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
بی شک صنایع داروسازی و غذایی کشور با توجه به نگاهی دولتی و استراتژیک به آنها، همواره از صنایع مخاطره آمیز و ناامید کننده در شرایط تورمی محسوب می گردند. افزایش نوسانات نرخ ارز و افزایش بهای تمام شده این شرکت ها با توجه به واردات بخش عمده ای از مواد اولیه از یکسو و کنترل شدید دولت بر نحوه قیمت گذاری محصولات این شرکت ها به دلیل گره خوردن این محصولات با زندگی روزمره مردم از سوی دیگر، شرایط نامطلوبی را برای تولید کنندگان و فعالین این حوزه در سال های اخیر رقم زده است.
کد خبر : ۱۷۷۸۴۹
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، علی رغم آنکه بسیاری از مسئولین کشور و این صنعت، مدام از عدم وابستگی صنعت داروی کشور به واردات صحبت می کنند، بسیاری از فعالین این حوزه می دانند که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد داروهای موجود در کشور ماهیتی وارداتی و یا نیازمند مواد اولیه وارداتی هستند . این موضوع نشان دهنده حساسیت های شدید شرکت های فعال در این حوزه به نوسانات نرخ ارز دارد و افزایش چشمگیر نرخ ارز در سال گذشته آنهم در شرایطی که شرکت ها توان افزایش نرخ های فروش را ندارند، منجر به کاهش چشمگیر حاشیه سودهای عملیاتی این شرکت ها گردیده که شرکت تولید مواد اولیه البرز بالک نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

افزایش چشمگیر بهای تمام شده شرکت البرز بالک در حالی در سال 1396 منجر به کاهش حاشیه سود ناخالص گردیده که میزان تولید و فروش شرکت در این سال کاهش محسوسی را نسبت به مدت مشابه سال پیش، به ثبت رسانده است.

در ذیل به برخی از با اهمیت ترین موارد صورت های مالی حسابرسی نشده منتشره شرکت می پردازیم :

1- کاهش چشمگیر تولیدات شرکت در سال 1396 نسبت به سال مالی 1395، اگر چه به دلیل افزایش قیمت های فروش منجر به کاهش درآمدهای عملیاتی نشده اما هشداری جدی برای وضعیت سال جاری و سال های آتی می باشد.

عدم وجود نقدینگی کافی شرکت برای خرید مواد اولیه را می توان مهمترین دلیل کاهش تولید و فروش شرکت در سال مالی گذشته دانست که این موضوع در سال جاری نیز غیر محتمل نمی باشد.



2- علی رغم آنکه بهای تمام شده شرکت در سال 1396 رقمی بیش از این هزینه را در سال پیش نشان می دهد، با این وجود به نظر می رسد با توجه به تولید شرکت و مواد اولیه خریداری شده، هزینه های مواد اولیه مصرفی شرکت رشدی چشمگیر را به ثبت رسانده است .

بی شک دلیل اصلی این رشد هزینه در سرفصل بهای تمام شده کالای فروخته شده ناشی از افزایش نوسانات نرخ ارز در سال مالی 1396 بوده است، چرا که تقریبا تمام مواد اولیه مصرفی این شرکت به طور وارداتی و از کشورهای هند و چین تامین می شود.

در این ارتباط، مدیران شرکت در توضیحاتی در گزارش تفسیری مدیریتی خود عنوان نموده اند که طی سال 96، چهار قلم از مواد اولیه دچار افزایش نرخ جهانی شده اند و مابقی تغییری نداشته اند و نرخ دلار افزایش حدود 15 درصدی را تجربه کرده و تقریبا به همین میزان هزینه خرید مواد اولیه افزایش داشته است.

این موضوع نه تنها به عنوان، عاملی موثر در عدم سودآوری این شرکت در سال مالی پیش محسوب می شود، بلکه از آن می توان به عنوان بزرگترین ریسک و چالش این شرکت در سال مالی جاری با توجه به محدودیت های ارزی موجود در کشور، نیز نام برد.

3- رشد 20 درصدی هزینه های مالی از 102 میلیارد ریال در سال 1395 به 120 میلیارد ریال در سال 1396، از دیگر عوامل موثر در کاهش سودآوری این شرکت می باشد. به نظر می رسد با توجه به افزایش هزینه های شرکت در سال جاری و نیز کاهش نقدینگی های مورد نیاز، در سال جاری نیز شاهد کاهش سرمایه در گردش شرکت و افزایش میزان تسهیلات اخذ شده باشیم.

4- شناسایی درآمد غیر عملیاتی، غیر قابل تکرار و بی کیفیت فروش زمین و ساختمان به مبلغ 100 میلیارد ریال هم نمایانگر شرایط وخیم نقدینگی شرکت و هم نشانگر سودآوری بی کیفیت شرکت در سال مالی قبل می باشد. با چنین روندی شاید در سال های آتی بسیاری از شرکت ها مجبور به فروش دارایی های غیر مولد خود نمایند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر