بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
تحقیق و مطالعات بورس نیوز گزارش می دهد:

بررسی مهم‌ترین چالش‌های فولاد کاوه جنوب کیش در امسال

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در بخش تولید فولاد به شمار می رود که عملیات احداث آن از سال ۱۳۸۶ در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در زمینی به مساحت ۱۷۰ هکتار در بندر عباس آغاز شده است.
کد خبر : ۱۷۸۰۲۰
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز؛ تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا مقاطع فولادی به منظور حضور در جمع سه تولید کننده برتر کشور با کسب سهم ۱۰ درصدی از تولید کل کشور در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور از جمله اهداف نخستین این شرکت می باشد . مکان شرکت در بندر عباس واقع شده و در تاریخ 1386 به بهره برداری رسیده است.

ظرفیت های اسمی و عملی شرکت:



فاز یک فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به صورت جدی از تیرماه 1395 به بهره برداری رسید و در همان سال مقدار 624 تن شمش معادل 52 درصد از ظرفیت اسمی این کارخانه مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال 1396 با تولید 917 هزار تن شمش فولادی از 76 درصدی ظرفیت اسمی این کارخانه استفاده شد.

شرکت تکمیل فاز 2 و رسیدن به ظرفیت 2،400 هزار تنی را در دستور کار دارد تا به شرط تامین منابع نقدی مورد نیاز تا پایان سال 1398 به بهره برداری برسد.

بررسی برخی از تاثیر گذارترین عوامل سودآوری شرکت:

قیمت فروش محصولات:

به مانند اکثر تولید کنندگان فولاد کشور در سال مالی 96 ، شرکت فولاد کاوه جنوب نیز سالی موفق را پشت سر گذاشت. افزایش میزان تولید، 415.000 تن افزایش فروش محصولات در مقایسه با سال مالی قبل و البته افزایش قیمت جهانی فلزات و میزان صادرات شرکت برخی از با اهمیت ترین دلایل رشد 113 درصدی کل مبالغ فروش و تحقق سود خالص 1598 میلیارد ریالی این شرکت در سال مالی 1396 شد.

همچنین این شرکت به ازای هر سهم 228 ریال سود محقق کرد که نسبت به سود 13 ریالی سال مالی 95، خبر از رشد 1654 درصدی دارد.

افزایش قابل توجه سهم صادرات و چرخش سیاست های فروش شرکت به واسطه افزایش قیمت های جهانی و افزایش نرخ ارز در شش ماهه دوم سال مالی گذشته، منجر به افزایش سهم صادرات این شرکت از کل صادرات فولاد کشور شد.

از این رو، در حالی مقدار صادرات بیلت و بلوم کشور در سال 1395 ، حدود 2،2 میلیون تن بود که 298 هزار تن آن متعلق به فولاد کاوه اختصاص داشت. همچنین در سال 1396 نیز میزان صادرات این محصول در کشور در حدود 3،7 میلیون تن بود که با رشدی قابل توجه، 806 هزار تن آن به شرکت فولاد کاوه جنوب کیش تعلق دارد.

با توجه به سهم بالای فروش صادراتی از کل درآمدهای شرکت (فروش 15.507 میلیارد ریالی صادراتی و سهم 80 درصدی از کل مبالغ فروش)، بی شک هر گونه تغییر در قیمت های جهانی محصولات، تحولات ارزی کشور و اختلالات محتمل حاصل از تحریم های بین المللی در میزان صادرات، روند سودآوری شرکت را با چالش هایی جدی مواجه می سازد .

نرخ مواد اولیه مصرفی:

بخش عمده ماده اولیه مصرفی شرکت که نزدیک به 70 درصد هزینه های تولید را شامل می باشد، گندله می باشد (در حدود 2.200 هزار تن) که عمدتا از شرکت صنعتی و معدنی گل گهر خریداری می شود و نرخ خرید آن معادل 21.5 درصد بهای شمش فولاد خوزستان است.

هر گونه افزایش و یا کاهش در قیمت های شمش فولاد، منجر به نوسانات جدی در میزان بهای تمام شده مواد اولیه مصرفی این شرکت در سال های آتی خواهد بود .

هزینه های سربار:

سربار ساخت حدود 25 درصد از بهای تمام شده را به خود اختصاص داده است که عمدتا شامل، 35 درصد مواد غیرمستقیم مصرفی ، 13 درصد هزینه استهلاک، 22 درصد هزینه گاز و برق و 7 درصد هزینه حقوق، دستمزد و مزایا می باشد.

در کل دلیل افزایش هزینه های سربار شرکت نسبت به سال مالی 95، به دلیل تولید کامل سایت فولاد سازی و افزایش سطح عمومی قیمت ها بوده است.

میزان تسهیلات و هزینه های مالی شرکت:

میزان تسهیلات دریافتی شرکت تا پایان سال مالی 96 حدودا 18.501 میلیارد ریال می باشد که از این میزان مبلغ 6015 ملیلیارد ریال مربوط به تسهیلات مالی کوتاه مدت است.

یکی از چالش های جدی پیش روی این شرکت تحولات ارزی و افزایش قیمت های ارز رسمی یورو در سال جاری می باشد چرا که بیش از 30 درصد از کل تسهیلات اخذ شده تا انتهای سال مالی قبل، وام های ارزی دریافتی از صندوق توسعه ملی می باشد.

در حالی که علی رغم فروش مناسب، تنها 1050 میلیارد ریال از بیش از 19.500 میلیارد ریال کل تسهیلات شرکت در سال مالی 1396 پرداخت گردیده، تحمل هزینه سنگین مالی 2655 میلیارد ریالی در این سال ، یکی از اصلی ترین چالش های این شرکت در سال مالی جاری نیز می باشد.

مالیات:

شرکت بر اساس ماده 132 قانون مالیات های مستقیم به مدت 10 سال از زمان بهره برداری که سال 1391 می باشد، معافیت مالیاتی دارد.

گفتنی است، کاهش قیمت های جهانی محصولات به دلایلی نظیر جدی تر شدن جنگ های تجاری قدرت های بزرگ چین و آمریکا و یا افزایش قدرت دلار آمریکا، تحولات ارزی جدی در کشور و کنترل بهای ارز توسط دولت و نیز احتمال بالای خدشه دار شدن میزان صادرات محصولات این شرکت در صورت جدی تر شدن و شروع تحریم های بین المللی علیه ایران در ماه های آتی از جمله با اهمیت ترین چالش های سودآوری فولاد کاوه جنوب در سال جاری خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر