بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
یکی از پتانسیل های سودآوری در پتروشیمی پارس، سهم 50 درصدی این شرکت از سهام مجتمع پتروشیمی آریاساسول می باشد. این مجتمع با تولید در حدود یک میلیون تن اتیلن و در حدود 600.000 تن پلی اتیلن های سنگین و سبک از بزرگترین تولید کنندگان پلیمری کشور می باشد.
کد خبر : ۱۷۸۰۶۷
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، پس از تغییر نام پتروشیمی عسلویه به پتروشیمی پارس در ابتدای سال 1379 ، مرکز اصلی شرکت در سال 1385 به استان بوشهر، بندر عسلویه، منطقه اقتصادی انرژی پارس منتقل و در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کنگان به ثبت رسید.

همچنین این شرکت بر اساس قرداد منعقده با شرکت ساسول پلیمرز آلمان  در سال 1381، مالک 50 درصدی مجتمع آریا ساسول به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان اتیلن کشور شد.

با نگاهی کلی به فرآیند تولید در پتروشیمی پارس می توان این مجتمع پتروشیمی را به نوعی پالایشگاه و تفکیک کننده گازی دانست چرا که این شرکت گاز غنی شده را فازهای مختلف پارس جنوبی دریافت می کند و پس از استخراج و تفکیک گازهای متان، اتان، پروپان، بوتان، پنتان، متان را به عنوان گاز سبک به شبکه گازی کشور برگردانده و مابقی را یا صادر می نماید و یا به مجتمع های پتروشیمی تولید کننده پلیمر نظیر آریاساسول و جم می فروشد.

گاز غنی شده گازیست که از میادین گازی استخراج شده و حاوی بیش از 80 درصد گاز متان و گازهای سنگین تری چون اتان ،پروپان،بوتان و پنتان + می باشد.

گاز ورودی به مجتمع در حدود  19.800.000 تن گاز غنی شده است که 16.000.000 تن گاز متان 80درصد کل گاز دریافتی به شبکه سراسری و یا پالایشگاه های گازی برگردانده شده و در حدود 3.400.000 هزار تن محصولات از قبیل اتان ،پروپان،بوتان و پنتان تولید می شود.

ظرفیت اسمی تولید هر یک از گازها و محل فروش آنها در جدول ذیل قابل مشاهده می باشد: 



از دیگر محصولات تولیدی پتروشیمی پارس می توان به تولید 550.000 تا 600.000 تن منومر استایرن اشاره داشت که این شرکت را در زمره بزرگترین شرکت های تولید کننده این محصول در ایران و جهان قرار می دهد .منومر استایرن یکی از مواد با اهمیت پتروشیمی محسوب می گردد که علاوه بر پتروشیمی پارس در پتروشیمی تبریز نیز تولید می شود.

این ماده از اتیل بنزن حاصل از ترکیب اتیلن دریافتی از مجتمع آریا ساسول و بنزن های دریافتی از مجتمع های نوری، بوعلی و بند امام (مجتمع های تولید کننده آروماتیک) بدست می آید.



نمایی از کل فرآیند تولیدی در پتروشیمی پارس


نگاهی به محل درآمدی شرکت :

همانگونه که در بالا نیز عنوان شد، درآمدهای شرکت از محل فروش داخلی اتان به مجتمع های تولید کننده اتیلن داخلی (نظیر پتروشیمی آریا ساسول و جم) و استایرن و نیز صادرات پروپان، بوتان و بخشی دیگر از استایرن تولیدی می باشد.

از مهمترین نکات درآمدهای شرکت می توان به تاثیر بالای درآمدهای حاصل از فروش صادراتی محصولاتی نظیر پروپان، بوتان و استایرن در سود شرکت اشاره داشت. به گونه ای که حاشیه سودهای ناخالص بیش از 40 درصدی صادرات این محصولات با توجه به کل درآمدهای صادراتی 38.000 میلیارد ریالی، شرایط فوق العاده ای را برای این شرکت رقم زده است.

اگر چه این موضوع و همچنین احتمال بالای افزایش نرخ ارز در ماه های آتی حتی برای پتروشیمی ها به عنوان یکی پتانسیل های اصلی شرکت محسوب می گردد اما کاهش قیمت های جهانی این محصولات نیز منجر به چالش هایی جدی در میزان سودآوری پتروشیمی پارس می شود.




نحوه محاسبه بهای تمام شده :

یکی از نکات با اهمیت و چالش های آتی شرکت در سال های آتی، نحوه محاسبه بهای تمام شده گاز غنی تحویلی به پتروشیمی پارس می باشد که در سال های گذشته و همراه با تغییرات قیمت های جهانی نفت به طور مداوم در حال تغییر است .

روش محاسبه قیمت گاز غنی شده فروخته شده به پتروشیمی پارس در سال مالی 1396، به نحوی می باشد که از تفکیک محصولات اصلی شرکت در حدود 38 درصد حاشیه سود ناخالص کسب می کند.

{(مقدارپنتان*قیمت پنتان)+(مقدار بوتان *قیمت بوتان)+(مقدار پروپان *قیمت پروپان)+(مقداراتان*قیمت اتان(240.31$))}*62%= قیمت گاز غنی شده

بنابراین همانطور که در فرمول بالا نیز ملاحظه می شود 38 درصد از محل فروش محصولات سود ناخالص نصیب پارس خواهد شد که این درصد در سال های پیش مدام تغییر کرده است.

سود حاصل از پتروشیمی آریا ساسول:

همانگونه که عنوان شد، یکی از پتانسیل های سودآوری در پتروشیمی پارس، سهم 50 درصدی این شرکت از سهام مجتمع پتروشیمی آریاساسول می باشد. این مجتمع با تولید در حدود یک میلیون تن اتیلن و در حدود 600.000 تن پلی اتیلن های سنگین و سبک از بزرگترین تولید کنندگان پلیمری کشور می باشد که در سال مالی 1396، درآمد غیر عملیاتی 10.000 میلیارد ریالی را برای پتروشیمی پارس به ارمغان آورد.

پیشنهاد آخر برای سرمایه گذاری :


اگر از نحوه محاسبه بهای تمام شده، درآمدهای بیش از 3.000 میلیارد تومانی حاصل از خام فروشی و معاف از مالیات این شرکت، آن هم با اشتغالزایی تنها 980 نفری این شرکت، که به واسطه های همیشگی و متاثر کننده مجتمع های پتروشیمی است بگذریم، در شرایط کنونی اقتصاد و احتمال بروز هر گونه اتفاقات ناگوار در نظام ارزی کشور در ماه های آتی، سرمایه گذاری در سهام این شرکت برای سرمایه گذاران پیشنهاد می شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
اینا که می گفتن برای اینکه نقدینگی زیاد میبره فعلا برای بورس خوب نیست عرضه بشه پس چی شد نظرشون عوض شد. (البته این حرف زیاد درست نیست چون نقدینگی که با این سهم بخواد تموم بشه دیگه نقدینگی نیست)
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
شما بورس نیوزی ها مایع ننگ اصحاب رسانه هستید که نظرات مردم و منتقدین را منتشر نمیکنید!
شنبه تجمع گسترده سهامداران مقابل سازمان بورس بدلیل وارد آوردن زیان حاصل از فروش به جهت تامین نقدینگی برای خرید پارس... اطلاع رسانی کنید.