بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
بازار داخلی مس همچنان در تب ارز دولتی و آزاد می‌سوزد به نحوی که از یک سو، مس با ارز دولتی در بورس عرضه شده و برای خرید آن نیز صف‌های طولانی و تقاضای فراوانی وجود دارد و از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که کاتد به‌راحتی تبدیل به قراضه شده و با قیمتی بیشتر به تولیدکنندگان فروخته می‌شود.
کد خبر : ۱۷۸۲۸۲
به گزارش بورس نیوز، بازارهای جهانی مس متأثر از سیاست‌های تجاری آمریکا و جنگ اقتصادی به‌وجود آمده میان قدرت‌های اقتصادی دنیا و نیز افزایش ارزش دلار در حال افت بسیار شدید است تا جایی که قیمت مس به پایین‌ترین حد خود در چند ماه اخیر رسید.

به عقیده تحلیل‌گران این افت قیمت، کف قیمت مس در سال جاری خواهد بود و با احتمال شروع دور جدید از اعتصابات در معادن بزرگ مس، کمبود این فلز  در بازارهای جهانی رخ خواهد داد که این امر محرک قیمت مس در ماه‌های آتی خواهد بود.

بر همین اساس برخلاف بازارهای جهانی، بازار  داخلی مس  همچنان در تب ارز دولتی و آزاد می‌سوزد به نحوی که از یک سو، مس با ارز دولتی در بورس عرضه شده و  برای خرید آن نیز صف‌های طولانی و تقاضای فراوانی وجود دارد و  از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که کاتد به‌راحتی تبدیل به قراضه شده و با قیمتی بیشتر به تولیدکنندگان فروخته می‌شود. بنابراین  قیمت‌گذاری دولتی بستری را برای سوءاستفاده از محصولات مختلف فراهم آورده که سرمنشأ آن رانت است.

البته قرار بود که متقاضیان مس پالایش شوند و تنها آن دسته از متقاضیانی که تولیدکننده واقعی هستند بتوانند تقاضای خود را ارائه دهند. متأسفانه در این شرایط به بسیاری از تولیدکنندگان واقعی محصول تعلق نمی‌گیرد و کار برای تولید بسیار سخت شده است.

گفتنی است ؛ طی یک هفته گذشته، 3 هزار و 145 تن محصول مس یعنی کاتد و مفتول از سوی تولیدکنندگان عرضه شد که در مقابل آن 18 هزار و 270 تن تقاضا وجود داشت. در این میان مفتول مس به میزان یک هزار و 145 تن عرضه شد، در حالی که تقاضا برای خرید آن بیش از 10 هزار تن بود. ضمن اینکه 2 هزار تن کاتد نیز از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در عرضه شد که این محصول نیز تقاضایی در حدود 8 هزار تن داشت. به‌نظر می‌رسد که مس ارزان همچنان اشتهای خریداران را بالا نگه داشته است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر