بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
کارشناس بازار سرمایه گفت: ازلحاظ جهانی قیمت‌ها در سطح حمایتی به سر برده و ریزش شدید یورو و افزایش شاخص دلار که تقریباً در حال رسیدن به سقف رشد و پر کردن موج 5 بوده، این نوید را به بازار داده که با رشد کامودیتی‌ها و یورو می‌توان به رشد کوتاه‌مدت فلزی‌ها امیدوار بود و پس‌ازاین موج افزایشی دوباره اصلاح قیمت‌ها و پس‌ازآن بازار در مرحله رشد مجدد قرار خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۷۸۱۵۳
احسان پیران در گفت‌وگو با بورس نیوز، با اشاره به افت قیمت کامودیتی‌ها به دلیل جنگ تجاری که ترامپ آغاز کرده، گفت: در چند روز اخیر قیمت‌ها اندکی افزایش یافت ولی بورس ما جهانی نیست و به همین دلیل به این سیگنال‌ها به‌سرعت واکنش نشان نمی‌دهد.

پیران ادامه داد: دلیل دیگر افت قیمت فلزی‌ها و معدنی‌ها در بورس آن است که شرکت‌ها تولیدات خود را به قیمت دلار آزاد عرضه نمی‌کنند؛ شرکت‌های فلزی با نرخ دستوری 4200 تومان در حال فروش تولید خود هستند و دلار خود را به دولت می‌دهند؛ همین نکته باعث ‌شده که نوسانات جزئی قیمت کامودیتی‌ها تأثیری بر کلیت بازار نداشته باشد و البته شرکت‌ها در پیش‌بینی بودجه‌های خود این موضوع را در نظر گرفته‌اند.

پیران افزود: به‌طور مثال ، «فملی» درحالی‌که قیمت جهانی مس 7500 دلار بود اما در پیش‌بینی بودجه جاری خود مس را 7 هزار دلار در نظر گرفته و این به معنی پوشش نوسانات و جلوگیری از تأثیرات منفی قیمتی بوده و تنها درصورتی‌که مس در سال جاری در سطح قیمت مشخصی تثبیت شود، «فملی» پیش‌بینی جدید خود را بر اساس نرخ جدید به بازار ارائه خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بنابراین تا زمان اعمال نرخ دستوری 4200 تومانی دلار برای فروش فلزی‌ها و معدنی‌ها در بورس‌کالا و عرضه دلار با همین نرخ به دلار به دولت ادامه یابد، با این شرایط در بازار مواجه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که طی هفته‌ها و روزهای آینده خبری از فلزی‌ها (اعمال قیمت توافقی دلار) به گوش بازار برسد که وضعیت بازار را با تغییرات جدی مواجه کند که اگر چنین اتاقی رخ ندهد، روند سال 91 باردیگر تکرار خواهد شد که «فملی» از 430 تومان به 300 تومان رسید.

پیران ادامه داد: ازلحاظ جهانی قیمت‌ها در سطح حمایتی به سر می‌برند زیرا ریزش شدید یورو، افزایش شاخص دلار که تقریباً در حال رسیدن به سقف رشد خود و پر کردن موج 5 بوده با کاهش شاخص دلار، کامودیتی‌ها و طلا روند عکس را در پیش‌گرفته و قیمت آن‌ها افزایش خواهد یافت و فعالان بازار به این قضیه واکنش نشان دهند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سطح دانش بازار نیز افزایش‌یافته و مثلاً درحالی‌که درگذشته سهامداران اصلاً به قیمت‌های جهانی توجه نداشتند و کامودیتی‌ها را نمی‌شناختند اکنون این موضوع را بررسی می‌کنند و احتمالاً با رشد کامودیتی‌ها و یورو می‌توان به رشد کوتاه‌مدت فلزی‌ها امیدوار بود و پس‌ازاین موج افزایشی دوباره اصلاح قیمت‌ها را خواهیم داشت و سپس بازار در مرحله رشد مجدد قرار خواهد گرفت.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
چرت نگو کارشناس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
عجیب این موضوع چرا در مورد طلاوسکه که در دست خود دولت وبانک مرکزی است صادق نیست ؟؟//