بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی با تقویت نماگرهای منتخب این بازار با پیشرو شدن هلدینگ خلیج فارس، همراه اول و تک سهم‌های گروه پتروشیمی بودند که به نظر می‌رسید با کاهش نرخ کارمزد از ۱.۵ به ۱.۱ درصد پس از اعلام وزیر اقتصاد، تمایل برای جمع‌آوری سهام افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۷۸۲۸۹
به گزارش بورس نیوز، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه، ۳۰ تیرماه ۹۷ با افزایش ۵۱۸ واحدی به رقم ۱۰۸ هزار و ۲۹۵ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۱۱۴ واحدی به عدد ۱۸ هزار و ۴۰۴ واحد دست یافت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۵۰۳ واحدی روی عدد ۱۱۷ هزار و ۱۶۷ واحد ایستاد. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش ۱۹۶ واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۹۸۷ واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش  ۱۹۱۷ واحد عدد ۲۲۴ هزار و ۲۳۸ واحد دست یافت.  شاخص کل فرابورس ایران نیز با افزایش ۲ واحدی به رقم ۱۲۱۳ واحد رسید.

بر اساس این گزارش امروز معاملات  سهام در نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۱۹۹ واحد، همراه اول ۳۰ واحد و پتروشیمی جم با ۲۷ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با ۲۹ واحد، فولاد خوزستان ۱۸ واحد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۴ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بر اساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۱۴۶ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۷۹۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۴ هزار و ۸۱۹ نوبت دادوستد بود.

بر اساس این گزارش در حالی بازار روندی متعادل را نظاره‌گر بود که به نظر می‌رسید با اقدام وزارت اقتصاد برای کاهش نرخ کارمزد نقل و انتقال سهام که از این پس با کاهش نیم درصدی مالیات به یک‌دهم درصد، مجموع نرخ کارمزد معاملات به ۱.۱ درصد کاهش خواهد یافت، توانست بازار را به سمت ایجاد جذابیت دوباره برای خریداران سهام هدایت کند. بازاری که اگرچه مکانیزم‌هایی همچون کاهش نرخ مالیات می‌توان برای آن جذاب باشد اما بیش از هر چیز نیاز به تقویت سودآوری شرکت‌ها و حمایت از تداوم آن با مشوق‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی نیاز دارد.

روند معاملات بازار سهام امروز هم‌زمان با داغ‌تر شدن فصل مجامع حول شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همین‌طور تک‌سهم‌های گروه پتروشیمی و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری آنها گردش داشت. در این بین تک سهم‌های برخورداری از سهام شناوری پایین و یا سرمایه کوچک همچنان در اولویت معاملات معامله‌گران بازار سهام است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر