بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
مدیر مالی «قهکمت» گفت: نگران افت سودآوری نیستیم و فعلا بحران کم آبی، برای این صنعت نگران کننده نخواهد بود.
کد خبر : ۱۷۸۳۴۸
به گزارش بورس‌نیوز، شرکت قند هگمتان در دوره 9 ماهه منتهی به پایان خردادماه 97، موفق به تحقق 649 ریال سود شد که این میزان، 57 درصد بیشتر از سود مدت مشابه سال قبل بوده است.
مهم‌ترین عامل رشد سودآوری از سوی شرکت، کاهش هزینه ها اعلام شده بوده گرچه وضعیت کشت چغندرقند و به تبع آن سودآوری قندی ها در یکی دو سال اخیر بهبود چشمگیری داشته؛ اما نگرانی هایی بابت کاهش کمی و کیفی چغندرقند کشت شده به سبب بحران کم آبی ایجاد شده است.

اکبر نیکراه مدیر مالی شرکت قند هگمتان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: هر چند بحران  کم‌آبی در سراسر کشور فراگیر شده، اما کشاورزان و چغندرکاران ما بومی این کشور بوده و سال‌هاست با همین رویه کار می‌کنند و به نظر می‌رسد وضعیت کشت محصولات کشاورزی خصوصا چغندرقند تا 5 سال آینده تغییر اساسی داشته باشد؛ با توجه به تمرکز بر کشت پاییزه چغندرقند و کشت در منطقه خوزستان که به لحاظ موقعیت استراتژیک کاملا برای کشت چغندرقند مناسب است، نگران کاهش حجم چغندرقند در سال های آینده نیستیم.

وی در ادامه افزود: کیفیت و عیار چغندرقند قابل مدیریت نبوده و تابع آب و هوا است و عیار چغندرقند امسال از 16 به 15 رسیده ، ولی احتمالا قندی ها در سال ۹7 به اندازه سال 96 سود محقق خواهند ساخت.

وی تصریح کرد: البته با توجه به تورم و افزایش نرخ حقوق و دستمزد و... بهای تمام شده تولید شکر متاثر شده ؛ ولی از آنجا که سهمیهای که به عنوان جایزه در اختیار چغندرکاران قرار می‌گرفت با تغییر مواجه شده و این موضوع تا حدی پوشش داده شد؛ اما احتمالا این قضیه بدین شکل باقی نخواهد ماند و چغندرکاران عمدتا از اقشار ضعیف بوده و حذف سهمیه ها برای آنها دشواری هایی به همراه خواهد داشت بنابراین باید به منظور حمایت از آنان شاید در سال های بعد، مجددا جایزه برای شان منظور شود.

مدیر مالی «قهکمت» در خاتمه تصریح کرد: آنچه برای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 97 پیش بینی شده بود، محقق خواهیم ساخت. سودآوری سال آتی بستگی به نرخ مصوب شکر، عیار چغندرقند برداشت شده در سال زراعی آینده و بهای تمام شده داشته و امیدواریم شرایط به نفع قندی ها باشد. گرچه به نظر می رسد روند سودآوری با اندکی تفاوت، به همین منوال خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر