بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود رشد خیره کننده بازار ارز و سکه و مسکن، بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور هنوز رشد چندانی نکرده است.
کد خبر : ۱۷۸۳۹۴
مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت آتی بازار بیان کرد: در 4 ماه سپری شده از سال 97، بازار سرمایه فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و ریسک های متعددی به بازار تحمیل شده وبرخی از این ریسک ها منشا داخلی داشته و برخی نیز تحت تاثیر جو منفی سیاسی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: وضعیت بازار سرمایه با در نظر گرفتن ریسک های داخلی کماکان با ابهام مواجه بوده و این روزها شاهد چند نرخی شدن دلار در کشور هستیم و بسیاری از شرکت ها و صنایع بورسی امکان تبدیل درآمدهای ارزی خود به ریال با نرخ ارز واقعی را ندارند.

ساسانی افزود: گرچه نرخ رسمی دلار 4200 تومان تعیین شده و دولت روی آن پافشاری دارد؛ اما رقابت شدیدی که در بورس کالا بر روی گروهی از محصولات مشاهده می شود، گواه این ادعا است که نرخ 4200 تومانی در بین اهالی بازار وجاهت واقعی ندارد؛ دلار در بازار آزاد به 10 هزار تومان نزدیک شده و فاصله نرخ رسمی با نرخ واقعی، فساد و رانت اقتصادی، قاچاق، تورم شدید، کاهش قدرت خرید مردم و... در پی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید مشکلات شرکت های صادراتی برطرف گردد، تاکید کرد: سازمان بورس به جد پیگیر رفع مشکل شرکت های صادرات محور و تغییر سیاست تسعیر نرخ ارز آنهاست، ولی دولت به خاطر پیشگیری از ایجاد تورم افسارگسیخته، اصرار به اجرای این سیاست دارد؛ امیدواریم با تعامل بین مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و دولت، تصمیم معقولی اتخاذ شود که خواسته دو طرف را تامین کند.

وی افزود: به علت نزدیکی به زمان اعمال تحریم های جدید، عدم شفافیت رویدادهای آینده و احتمال محدودیت تولید و صادرات شرکت ها، سرمایه گذاران محتاط تر شده اند و  اعمال تحریم های جدید آمریکا در دو مرحله، رخوت بازار سرمایه را ملموس تر خواهد کرد.

ساسانی خاطرنشان کرد: فارغ از تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعمال خواهد کرد، چنانچه در بسته پیشنهادی اروپا به ایران امکان فروش نفت و مراودات بانکی لحاظ شده باشد؛ نگرانی ها بابت تحریم های یکطرفه امریکا کمی کمتر خواهد شد  و می توان فشار تحریم ها را تحمل کرد. اما اگر نتوانیم با اروپا به توافق جامع و قابل اجرایی دست یابیم، و آمریکا هم فشارها را تشدید کند، شرایط اقتصادی دشواری در پیش خواهیم داشت.

وی گفت: به نظر می رسد اگر نحوه اجرای تحریم ها به مانند سالهای قبل از برجام باشد این موضوع سبب تحمیل هزینه بیشتر جهت تامین مواد اولیه و صادرات بعضی شرکت ها شود، و در این صورت احتمالا آثار مالی برجای مانده چندان با اهمیت نباشد. ولی اگر تحریم ها در حدی باشد که تولید و فروش شرکت ها را با چالش جدی مواجه کند و به نوعی راههای دور زدن تحریم ها به مانند قبل میسر نباشد، گزارشات عملکرد 6 ماهه و 9 ماهه شرکت ها متاثر خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و گزارشات مثبت عملکرد شرکت ها، پیش بینی می شود تابستان خوبی در پیش خواهیم داشت و بازار سرمایه ظرف 10 روز آینده احتمالا روند صعودی جدیدی را آغاز کرده و اگر سهم مناسبی انتخاب شود بتوان بازدهی معقولی کسب کرد. ولی به علت ابهامات در عرصه سیاسی و اقتصادی و احتمال تغییر کابینه دولت، اظهار نظر در مورد نیمه دوم سال فعلا منطقی نیست.

وی در معرفی گزینه های برتر سرمایه گذاری به بورس نیوز گفت: به اعتقاد من در این شرایط، شرکت هایی که توان سود سازی مناسبی داشته باشند، مورد اقبال بازار واقع خواهند شد. اکثر شرکت هایی که انتظار می رفت سود مناسبی محقق سازند، گزارشات عملکرد 3 ماهه مطلوبی ارائه کرده و به نظر می رسد چشم انداز روشنی پیش رو دارند، اما مادامی که سودآوری شرکت ها در سایه تهدید تحریم ها باشد، نمی توان استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت داشت.

وی همچنین تصریح کرد: گروه های پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی تا کنون گزارشات مطلوبی ارائه کرده اند و قطعا اگر نرخ تسعیر ارز آزاد شود، جهش سودآوری خواهند داشت؛ اما در وضعیتی که اخذ و اجرای تصمیمات آنی و ناگهانی رواج دارد، نمی توان در مورد احتمال آزادسازی نرخ تسعیر ارز یا عدم آزادسازی نظری داد؛ سهامداران باید از هیجان پرهیز کنند. بدون شک سرمایه گذاری و نگهداری سهم شرکتی که توان تحقق سود را داشته باشد، پشیمانی در پی نخواهد داشت.

ساسانی با اشاره به حمایت از بازار سرمایه تصریح کرد : بازار سرمایه زمانی توان جذب نقدینگی و جلوگیری از رشد کاذب سایر بازارها را خواهد داشت، که حمایت همه جانبه از این بازار صورت گیرد. منظور از حمایت از بازار سرمایه، صرفا حمایت حقوقی ها از سهم ها با هدف افزایش قیمت ها نیست. قیمت هر سهم در بازار می بایست بدون هیچ دستکاری و فقط بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی گفت: اما جهت جذب نقدینگی از بازارهای غیرمولد به بازار سرمایه، باید برای بزرگ تر شدن و توسعه و گسترش بازار سرمایه تلاش کرد. این امر به معنای ورود شرکت های جدید به بازار بورس و فرابورس نیست.

این فعال بازار در پایان خاطرنشان کرد: در ابتدا باید برای افزایش عمق بازار و رساندن حجم معاملات به بیش از هزار میلیارد تومان تلاش کرد و پس از آن مترصد عرضه اولیه شرکت های جدید در بازار بود. عرضه اولیه به خودی خود مشکلی ندارد؛ اما عرضه اولیه باید وقتی انجام شود که بازار کشش پذیرش یک شرکت جدید را داشته باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر