بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

بورس کالا سدی برای رانت خوارها

بورس کالای ایران بعنوان بستری مهم برای ارتقای شفافیت می تواند نقشی حیاتی در تحقق برنامه-های ارائه شده برای وزارتخانه های اقتصادی کشور به ویژه سه وزارت امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی داشته باشد.
کد خبر : ۱۷۸۴۰۰
به گزارش بورس نیوز، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مزیت‌های بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای مبادلات کالاها، باعث شده تا عرضه انواع محصولات از جمله فولاد و پتروشیمی‌ها در این بازار به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی باشد و اگر رضایتی از بورس کالا وجود ندارد، به نارضایتی عده‌ای رانت خوار برمی‌گردد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که حمایت از بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا، جزو سیاست‌های دولت است،افزود: بورس کالای ایران به عنوان بازاری هدفمند، نقش مهمی در توسعه و رونق بخشی به صنایع مختلف ایفا می کند بنابراین ما نیز درجایگاه خود به همکاری نزدیک بخش فولاد و مس با بورس کالا ادامه می‌دهیم تا به رونق‌بخشی این صنایع کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید در فضای غیرشفاف امکان‌پذیر نیست،افزود: از طریق بورس کالا می‌توان توازن میان عرضه و تقاضا و حمایت از تولید را مهیا کرد بر این اساس، در ابتدای راه‌اندازی بورس کالا، وزارت صنعت مجری طرح بود اما در ادامه با حمایت کامل مجموعه دولت و وزارت اقتصاد و صنایع، تابلویی شفاف در مقابل همگان قرار گرفت.

کرباسیان تصریح کرد: نباید برخلاف اوضاع اقتصادی کشور، انتظارات غیرمنطقی از روند معاملات بورس کالا داشته باشیم؛ چراکه این بورس، آینه بخش واقعی اقتصاد است همچنین بورس کالا به سیاست‌های ارزی و ریالی کشور، مبادلات مالی، مقرارت صادرات واردات و غیره مرتبط است که با این وجود، عملکرد بورس کالا در راستای تنظیم بازارها و ایجاد سلامت در اقتصاد کشور مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه بورس کالا جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کرده و قصد داریم به منظور ایجاد شفافیت، محصولات جدیدی را در بورس عرضه کنیم،گفت: گسترش بورس کالا طی سال‌های اخیر و عرضه کالاهای مختلف از طریق آن نشان می‌دهد که بورس کالا می‌خواهد به بازاری بزرگتر و حتی بین‌المللی تبدیل شود.

کرباسیان با اشاره به اینکه باید به این بازار بها داد و دستش را برای حرکت در مسیر قواعد اقتصاد آزاد و مکانیسم بازار باز گذاشت؛ادامه داد: از این رو نهادهای بالادست باید جسارت بیشتری به مدیران بورس کالا بدهند تا بتوانند نقش خود را به خوبی در اقتصاد کشور ایفا کنند.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم از فساد و رانت خارج شویم، باید شفاف سازی کنیم؛افزود: در کشورهای پیشرفته مقرارت را ساده می کنند و همین موضوع موجب می شود رانتی وجود نداشته باشد در کشور ما به دلیل مقرارت پیچیده رانت هم بیشتر است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: با افزایش شفافیت و سلامت اقتصادی آرامش و ثبات اقتصادی رشد و فساد کاهش می‌یابد لذا زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بیشتر فراهم می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر