بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

قیمت‌گذاری تکلیفی و تضییع حق سهامداران/ بورسی‌ها قربانی افزایش لجام گسیخته ارز

کارشناس بازارسرمایه گفت: بحران بازار ارز نتیجه سوءمدیریت دولت و نادیده انگاشتن بازار ارز بوده و ادامه قیمت گذاری تکلیفی حق 40 میلیون سهامدار را تضییع می کند.
کد خبر : ۱۷۸۴۴۳
به گزارش بورس‌نیوز، قبل از آنکه تحریم های جدید علیه ایران اعمال شود، بازار ارز دچار التهاب شد، گرچه خیلی دیر شاهد تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی بودیم، اما امید می رود با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید بر مهمترین نهاد نظارتی بر بانک ها و موسسات پولی و مالی، آرامش به بازار ارز بازگردد و بازار سرمایه در سایه این آرامش رشد کند.

علی قدرتی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سبحان در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: متاسفانه یکی از سیاست های نادرست دولت در سال های گذشته، کم توجهی و بی توجهی به بازار سرمایه بود و نتیجه این کم توجهی عدم شکوفایی پتانسیل های بازار سرمایه بود.

وی ادامه داد: بخشی از بحرانی که این روزها گریبانگیر اقتصاد کشور شده ناشی از تنش های سیاسی نبوده، بلکه در اثر سوءمدیریت دولت در سال های گذشته ایجاد شده و منجر به افزایش شدید نقدینگی شده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: فلسفه ایجاد بازار سرمایه و توجه به اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، با سیاست های نادرست دولت زیر سوال رفته و باید تغییر اساسی در سیاست های دولت در قبال بازار سرمایه رخ دهد.

قدرتی شفافیت اقتصادی را اصل اساسی درمحیط کسب‌وکار دانست و تصریح کرد : مهم‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی ایجاد شفافیت و مردمی شدن اقتصاد بوده که نادیده انگاشته شده و بحرانی که در بازار ارز به وجود آمده نتیجه همین نادیده انگاری است؛ شرکت های بزرگ بورسی قربانی افزایش لجام گسیخته ارز و بی تدبیری دولت در کنترل این بحران شده اند.

وی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که بخش عمده سهام شرکت های بزرگ در اختیار سهام عدالت و صندوق های بازنشستگی کشوری و... است و با این حساب منافع بیش از 6 میلیون سهامدار به صورت مستقیم و 40 میلیون نفر به صورت غیر مستقیم به خاطر این موضوع از بین خواهد رفت.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: الزام به تعیین قیمت پایه محصولات در بورس کالا سبب تشکیل صف های خرید شده و در نتیجه این قیمت گذاری غیر واقعی، تنها عده ای خاص با استفاده از رانت منتفع خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره با تغییرات جدید مدیریتی در بانک مرکزی به بورس نیوز گفت: مدیران بانک مرکزی باید اهمیت بازار سرمایه را درک کرده و بدانند نمی توان منافع ذیتفعان بازار سرمایه را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: بزرگترین درخواست ذینفعان 40 میلیونی بازار سرمایه توقف سیاست های قیمت گذاری تکلیفی و غیر واقعی است و بدون شک این کار مانع رشد سودآوری شرکت های بزرگ و نیز امکان اجرای طرح های توسعه در آنها و رعایت اصول اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

قدرتی خاطرنشان کرد: انتظار و خواسته جدی مخاطبان بازار سرمایه، احقاق حقوق و جلوگیری از تضییع سهامداران و برخورد با رانت است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سبحان اضافه کرد: شرکت های بازار سرمایه با توجه به روند قیمت های جهانی از شرایط نسبتا مساعدی برخوردار هستند و در صورت اجتناب از تصمیم گیری های آنی و ناگهانی می توان به رشد سودآوری شرکت ها برای سال جاری و سال بعد امیدوار بود.
قدرتی در پاسخ به این سوال که "به نظر شما، نرخ واقعی ارز چقدر است؟" گفت: تعیین نرخ واقعی ارز، از سخت ترین مقوله هایی است که نیازمند کارشناسی دقیق اقتصاددانان است؛ اما قطعا نرخ ارز، نرخی ایستا نبوده و تحت تاثیر پارامترهایی از جمله نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، نرخ تورم، و... نرخ ارز نسبت به واحد پولی کشور تغییر می کند. تعیین نرخ ثابت و ایستا برای ارز و بی توجهی به پارامترهای اثرگذار صحیح نیست.

در حال حاضر با در نظر گرفتن بازار ثانویه ارز که در حال شکل گیری است و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، در صورت ورود و عرضه ارز توسط صادرکنندگان بزرگ به این بازار، نرخ 7000 تا 7500 تومانی برای دلار منطقی است. بدون شک نرخ ۱۰ هزار تومانی دلار در این روزها کاذب بوده و چناچه مصرف کنندگان ارز بتوانند ارز مورد نیاز خود را از مجاری شفاف و بدون اعمال محدودیت تامین کنند، بازار ارز متعادل خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم دولت با ایجاد بازار ثانویه شفاف برای ارز، نرخ ها را به سمت نرخ واقعی سوق دهد.

مدیر عامل وسبحان در خاتمه در معرفی گزینه های برتر بازار سرمایه تصریح کرد: در چند سال اخیر سرمایه گذاری جدی در بخش های دارای مزیت همچون معدنی و فلزی و پتروشیمی در کشور صورت گرفته و اینک با به بار نشستن این سرمایه گذاری ها در افزایش ظرفیت صنایع و افزایش بهره وری، کماکان این صنایع را دارای پتانسیل بیشتری برای رشد ارزیابی می کنم. سایر صنایع هم متاثر از رشد صنایع بزرگ کشور می توانند رشد کنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
United States of America
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
با عرض ادب و احترام، نگون بختی اقتصاد ما از آنجایی شروع می شود که یک مسئول مملکتی به دروغ بگوید تورم ما یک رقمی است و روی حرف خود هم پافشاری کند، او هم تقصیری ندارد وقتی رشد قیمتی حاصل از ارز را فقط در افزایش قیمت دلار ببیند و بگوید ما دلار اضافی نداریم تا مرد بروند در خارج ساختمان بخرند، ما چه انتظاری باید از این مرد داشته باشیم، او انگار نمی داند با افزایش قیمت ارز ارزش پول ملی پایین می آید، تورم را فقط در افزایش قیمت چند فقره کالا می بیند غافل از اینکه تورم در اثر بیکاری، فرار مغزها، فرار سرمایه های اقتصادی، عدم توان قدرت خرید مایحتاج زندگی توسط اقشار کم درآمد کشور حاصل می شود، در عرض این 40 سال بعد از انقلاب به قدری فشار اقتصادی، امنیتی و کج فهمی بر مردم رواداشته شده که در هر رفراندمی به فردی که وعده های آبکی و بشارت صوری اقتصادی می دهد رای می دهند، در این 40 سال بعد از انقلاب چه پیشرفت هایی در مقایسه با کشورهای منطقه داشته ایم که به آن ببالیم و فخر بفروشیم؟، اگر توان سرمایه گذاری در صنعت داریم بسم الله، فقط و فقط مخارج خارج از عرف داخلی صنایع را از شرکت های خودروسازی برداریم و برای چند صباحی بگوییم شما باید اتومبیل ایرانی با کیفیتی برابر با کره ای، ژاپنی و اروپایی، آمریکایی، روسی و حتی چینی تولید کنید و به تبع آن در صورت رشد در سالهای بعد صنایع دیگر، آنوقت است که ایرانی به همت مردم به تلاش و همدلی خواهد پرداخت، در بهمن 57 مردم آگاهانه یا ناآگاهانه دست به دست هم نظام 2500 ساله شاهنشاهی را در هم شکستند ، زهی خیال باطل که عده ای کشور را با حفظ منافع نامشروع خود ویران می کنند و فکر می کنند کشور آباد خواهد شد،