بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که برای جلوگیری از احتکار مواد اولیه، مقرر شد ارز حاصل از ۴۶۰ قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نیما تحویل داده شود.
کد خبر : ۱۷۸۴۴۸
به گزارش بورس نیوز، اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در تازه‌ترین نشست هم‌اندیشی خود میزبان مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت بودند تا پاسخگوی مشکلات فعالان اقتصادی باشد. نحوه تعامل صادرکنندگان بخش خصوصی و دولت در تحریم‌های پیش‌رو از جمله مهم‌ترین محورهای برگزاری این نشست بود.

در این نشست خسروتاج با تأکید بر لزوم تعامل دولت و بخش خصوصی در رابطه با موضوع اعزام رایزنان، گفت: اعزام رایزن افتخاری منوط به تعریف حدود اختیارات و مسئولیت‌های رایزن توسط وزارت امور خارجه است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در اطلاع‌رسانی، این موضوع را از مهم‌ترین عوامل سردرگمی تجار و بازرگانان در شرایط فعلی دانست.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در پاسخ به انتقاد فعالان اقتصادی از احتکار برخی مواد اولیه مورداستفاده در تولید داخل به‌خصوص مواد پتروشیمی که با هدف کسب سود از صادرات انجام می‌شود اما نتیجه‌ای جز تعطیلی بنگاه‌های تولیدی ندارد، اظهار داشت: براساس بخش‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد ارز حاصل از ۴۶۰ قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نیما تحویل داده شود.

به گفته خسروتاج، این بخشنامه اقدامی برای مواجه با احتکار مواد اولیه و مشکلات تولید صادر شده است.

وی در ادامه گزارشی از نحوه تخصیص و ورود ارز به کشور در غالب بخش‌نامه‌های ارسالی ارائه کرد.

همچنین عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با انتقاد از فرایند انتخاب رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف تصریح کرد: عدم اطلاع این افراد به مبانی اولیه رایزنی، یکی از مهم‌ترین انتقادهای وارد است.

به گزارش ایلنا، وی خواستار تغییر نگرش در انتخاب رایزنان شد و پیشنهاد داد اعزام رایزنان افتخاری از طریق بخش خصوصی انجام شود و با اشاره به مکاتبات صورت گرفته در ارتباط با بخش‌نامه‌های اخیر ارزی دولت، به‌خصوص بخش‌نامه کاهش زمان بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور از شش به سه ماه، خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع صادرات، مقاصد کالایی و همچنین مشکلات مربوط به انتقال پول، عملاً این کار غیرممکن است و باید این بخش‌نامه برای صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی لغو شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر