بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از حضور دلالان و واسطه ها در بورس کالا برای خرید محصولات پلیمری با نرخ دلار ۴200 تومانی و صادرات این محصولات توسط دلالان به ترکیه و عراق و... به اسم نمک خبر داد.
کد خبر : ۱۷۸۴۶۵
حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت عرضه محصولات در بورس کالا بیان کرد: دغدغه فعالان بازار، اختلاف قیمت فاحش قیمت پایه برخی محصولات فلزی و معدنی و پتروشیمی با قیمت واقعی آن محصولات در بازار آزاد بوده زیرا این شیوه قیمت گذاری، اجحاف در حق تولیدکنندگان بوده و منجر به ایجاد رانت می شود.

وی ادامه داد: فشار تقاضا و افزایش قیمت هایی که در بورس کالا مشاهده می‌شود ناشی از همین اختلاف قیمتهاست و راه حل، ممانعت از الزام قیمت گذاری غیر واقعی بوده و ابطال یا توقف معاملات نه تنها راهگشا نیست بلکه با توجه به ایجاد محدودیت بیشتر در عرضه، مشکلی به مشکلات فعلی می افزاید.

وی تصریح کرد: هر چند دولت به منظور نگرانی از افزایش شدید قیمتها و به منظور جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم چنین تصمیمی را اتخاذ کرده اما باید توجه داشت که معمولا چنین محدودیتهایی به نتیجه مورد نظر دولت منجر نمی‌شود و کالاها پس ازافزایش قیمت شدید به دست مصرف کننده نهایی می رسد؛ در واقع انتفاع این محدودیتها، به جیب دلالان و رانت خواران میرود نه مردم.

این کارشناس بازار با اشاره به اینکه به جای پاک کردن صورت مساله، مساله حل شود، تاکید کرد: محدودیت در عرضه هر کالایی، تقاضا را ملتهب‌تر کرده و ایجاد رانت می‌کند؛ گواه این ادعا، افزایش قیمت سکه نقدی بعد از توقف معاملات آتی بود.

وی افزود: با ارزان فروشی محصولات، حجم تقاضا رشد محسوسی داشته و شاید بخشی از رشد تقاضا به سبب پیش بینی بحران های احتمالی در آینده و افزایش تقاضای مصرف کنندگان نهایی و دپوی محصول باشد؛ اما قطعا همه تقاضاهای اخیر، تقاضای واقعی نیست.

پهلوان در خاتمه تصریح کرد: ذات و ماهیت بورس کالا، کشف قیمت واقعی بر مبنای عرضه و تقاضا است و سوال فعالان بازار از مسولان این است؛ «چرا شرایط را به سمتی سوق داده می‌شود که نتیجه آن رانت و دلالی شود»، امیدواریم با واقعی شدن قیمت ها، عرضه و تقاضا نیز در بازار متعادل شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر