بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
شاخص کل بورس تهران با جهش 2903 واحدی کاملا بی‌اعتنایی به تکذیب‌ها در خصوص راه‌اندازی بازار ثانویه ارز قرار گرفت ضمن آنکه رشد جهانی کامودیتی‌ها و قیمت نفت نیز چندان بر بازار بی‌تاثیر نبود.
کد خبر : ۱۷۸۵۵۳
به گزارش بورس‌نیوز، رشد نرخ دلار در نگاه نخست باعث افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات محور پالایشی، پتروشیمی و معدنی‌ها در بورس تهران شد به طوری که شاخص کل با رشد 2903 واحدی به رقم 116هزار و 756 واحد رسید.

با توجه به اینکه هر روز به مهلت تحریم‌ها نزدیک‌تر می‌شویم و ترس بنگاه‌داران به‌خاطر آینده صادرات کشور بیشتر می‌شود اما بورس تهران شاهد رشد شرکت‌های صادراتی خام‌محور و البته پتروشیمی‌ و پالایشی‌ها است.

نوسان بازارهای جهانی در بخش کامودیتی‌ها نیز حاکی از آن بوده که نیکل، روی و مس با نوسان منفی روبه‌رو شده اما آلومینیوم و سرب با افزایش قیمت مواجه شدند که تاثیر آن بر شرکت‌های معدنی نیز چندان بی‌تاثیر نبوده است.

از سوی دیگر اگر رشد افسارگسیخته قیمت دلار فاکتور گرفته شود، افزایش قیمت در بازارهای جهانی نفت و گاز نیز دیگر عوامل رشد شاخص شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در بورس تهران بوده است.

بر پایه این گزارش، با اعمال تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران و گرانی دلار در بازار کشور، شرکت‌های صادراتی و شرکت‌های وابسته به دلار با رشد نرخ مواجه شده و روند صعودی را در پیش می‌گیرند اما امیدواریم این روند پس از مدتی بخاطر تامین مواد اولیه خارجی (که البته آن نیز به دلار آزاد معمولا صورت می‌گیرد) با وقفه یا معکوس شدن روند رشد مواجه نشود.

شاخص کل قیمت و بازده بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز دو‌شنبه هفتم مردادماه 97 با افزایش 2903 واحدی به رقم 116 هزار و756 واحد رسید.

 شاخص قیمت وزنی ارزشی با افزایش851 واحدی، در کانال 34هزار و 235 واحدی قرار گرفت.
شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 22 واحدی، رقم 18 هزار و 367 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص قیمت هم‌وزن نیز با افزایش 15 واحدی در کانال 13 هزار و 004  واحدی قرار گرفت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 2956 واحدی در کانال 126 هزار و 28 واحد ایستاد.

همچنین شاخص بازار اول نیز با رشد 2284 واحدی به رقم 85 هزار و 383 واحد دست‌یافت و شاخص بازار دوم با افزایش 5090 واحدی عدد 235 هزار و 550 واحد را به نمایش گذاشت.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان «فولاد» با 378واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس «فارس» با 367 واحد، ملی صنایع مس ایران «فملی» با 227 واحد،معدنی و معدنی صنعتی گل گهر «کگل» با 222 واحد، پتروشیمی پارس «پارس» با 182 واحد، س. نفت و گازو پتروشیمی تامین «تاپیکو» با 151 واحد و  گسترش نفت و گاز پارسیان «پارسان» با145 واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار داشتند.

ارزش معاملات امروز بورس تهران به بیش از 544 میلیارد تومانی رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر