بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
مدیرعامل بورس کالا مطرح کرد:

جلوگیری از خط‌دهی معاملات آتی به بازار

مدیرعامل بورس کالا گفت: معاملات آتی سکه بورس کالا باعث افزایش قیمت سکه و خط دهی به بازار نقد نمی شود.
کد خبر : ۱۷۸۶۱۸
به گزارش بورس نیوز، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا با رد این ادعا که معاملات آتی سکه بورس کالا باعث افزایش قیمت سکه و خط دهی به بازار نقد شده است از لحاظ نظری و عملی صحیح نیست،گفت:مطالعات علمی دانشگاهی نشان می‌دهد بازار نقد به بازار آتی جهت می‌دهد همچنین بازار آتی و مشتقه نیز در آمریکا بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و سایر کشورها بازارهای آتی با عمر طولانی دارند که این نشان دهنده اهمیت آن در عرصه اقتصاد است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که ساعت کار بازار آتی سکه در ایران پس از بازگشایی بازار نقد است، بنابراین نمی تواند بر بازار نقد تاثیر گذار باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: مجموع فعالان بازار آتی بیش از ۲۴ هزار نفر است که موقعیت های خرید و یا فروش اتخاذ می کنند و این به آن معناست که سرمایه های این افراد به جای تزریق در بازار نقد به معاملات آتی وارد شده است.

سلطانی نژاد با تشبیه بازار آتی و نقد سکه به دریاچه و دریا، گفت:بازار نقد بزرگ تر است و بر بازار آتی تاثیر می گذارد؛ نه برعکس و بخش قابل توجهی از افرادی که دنبال سفته بازی هستند در بازار آتی فعالیت می کنند که این امر مانع ورود آن ها به بازار نقد می شود.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده اگر کالا در مقابل حجم پول قرار گیرد کالا بازنده می شود که نتیجه آن افزایش بی رویه قیمت است.

وی با بیان اینکه اکنون حجم عظیم نقدینگی را در کشور داریم، افزود: این نقدینگی در مقابل هر کالایی قرار گیرد آن را می بلعد و راهکار دنیا برای رفع این مشکل، راه اندازی بازار مشتقه و آتی است اما در بازار آتی، کالا را در مقابل پول قرار نمی دهیم، بلکه این بازار از قدرت پول در مقابل پول، بهره می گیرد که باعث کاهش نیاز به کالای واقعی می شود.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه در بازار مشتقه، بسیاری از قراردادها به تحویل کالا منجر نمی شوند، گفت: این تصور کارساز نیست که با هدف مدیریت بازار و اشباع بازارهایی مانند طلا و سکه، آنقدر سکه و طلای فیزیکی به بازار عرضه کنیم تا همه تقاضاها پاسخ داده شود.تجربه ثابت کرده است هر چه کالا به بازار عرضه شود، پول و نقدینگی موجود در جامعه آن را می خرد و می بلعد؛ حتی اگر کالا زیر قیمت بازار نیز عرضه شود، باز پول آن را می بلعد.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: زمانی که رشد اقتصادی چین زیاد شد، مسوولان این کشور به توسعه بازارهای مشتقه کالاهای مختلف توجه نشان دادند، زیرا می دانستند اگر  رشد اقتصادی آنها رونق یابد بازارهای مشتقه به مدیریت بازار کمک می کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر