بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
ثابت ماندن درآمدهای شرکت های پرداخت الکترونیک از یک طرف و افزایش محتمل و چشمگیر هزینه های این شرکت ها از طرفی دیگر، زنگ خطری برای سودآوری و عایدات سهامداران این شرکت ها است.
کد خبر : ۱۷۸۶۲۳
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، همانگونه که می دانید، تحولات ارزی اخیر کشور و افزایش محتمل نرخ های بازار ثانویه، شرایط بسیار دشوار و پیچیده ای را برای شرکت هایی با مواد اولیه مصرفی وارداتی رقم خواهد زد.

افزایش بهای تمام شده به واسطه افزایش چشمگیر بهای خرید مواد اولیه مصرفی ارز محور، نه تنها بسیاری از تولید کنندگان را دچار مشکل می کند بلکه بسیاری از شرکت های خدماتی را نیز از درگیر معضلاتی جدی خواهد نمود.

شرکت های فعال در حوزه پرداخت الکترونیک کشور از جمله شرکت هایی می باشند که به دلایلی نظیر افزایش بهای تمام شده پوزهای خریداری شده و به واسطه آن افزایش محسوس هزینه های استهلاک، از ریسک قابل توجهی در روند سودآوری های خود برخوردارند.

محل درآمدی شرکت های پرداخت الکترونیک عمدتا از سه محل دریافت اجاره بهای ماهیانه پوزها(دستگاه کارتخوان) از بانک ها، درآمدهای ناشی از تراکنش های پرداخت و حاشیه سودی سه درصدی از محل فروش پین شارژ های اپراتورهای تلفن همراه می باشد .

از طرفی بخش عمده ای از بهای تمام شده این شرکت ها شناسایی هزینه های استهلاک پوزها، هزینه های سربار  شامل تجهیزات و رول های خریداری شده، هزینه های حقوق و دستمزد و ... می باشد که بخش عمده ای از آنها ارتباطی تنگاتنگ با افزایش قیمت ارز دارد.

هر چند که به دلیل شناسایی 5 ساله هزینه های استهلاک پوزهای فروشگاهی، تاثیر افزایش نرخ ارز در هزینه های سال جاری چندان قابل توجه نمی باشد اما در میان مدت و به ویژه برای شرکت هایی نظیر "آسان پرداخت" که این روزها به دنبال افزایش سرمایه و خرید و جای گذاری پوزهای فروشگاهی جدید می باشد از ریسک های قابل توجه به شمار می آید.




همانگونه که در نمودار فوق نیز مشاهده می شود، با توجه به شرایط وخیم بانک های کشور و تحقق زیان هایی چند ده هزار میلیاردی در سال های اخیر، بسیار بعید است بانک ها از افزایش هزینه های خود، چه در بحث اجاره بهای ماهیانه پوزها و چه در بحث افزایش کارمزد تراکنش ها و پرداخت به شاپرک استقبال کنند .

چه بسا که در سال گذشته و حتی در سال جاری نیز به دفعات شاهد اظهارات مسئولان و مدیران بانک ها در خصوص تحمیل هزینه های غیر منصفانه به این بنگاه های اقتصادی بودیم.

از طرفی همانگونه که اشاره شد، رشد هزینه های شرکت های پرداخت الکترونیک در سال جاری و سال های آتی به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه های جایگزینی پوزها با استهلاک 5 ساله بخش عمده ای از سودآوری این شرکت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد .



به گزارش بورس نیوز ، با توجه به نمودارهای فوق، ثابت ماندن درآمدهای شرکت های پرداخت الکترونیک از یک طرف و افزایش محتمل و چشمگیر هزینه های این شرکت ها از طرفی دیگر، زنگ خطری برای سودآوری و عایدات سهامداران این شرکت ها می باشد.

به نظر می رسد با توجه به اهمیت این شرکت ها در چرخه و نظام مالی کشور، بسته ها و تصمیمات حمایتی بانک مرکزی و دولت در ماه های آتی از این شرکت ها از ضرورتی جدی برخوردار است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر