بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو بورس‌نیوز گفت:

بحران بدهی‌های دولتی عامل جهش نقدینگی/ هیجان ارز فروکش نکرد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود رشد شدید بازار ارز چندان خوشبینی به تثبیت نرخ ارز و عدم افزایش نرخ ها نیست.
کد خبر : ۱۷۸۶۶۶
بازار سرمایه هفته جاری را کاملا سبز به پایان رساند و  صف‌های خرید سهم‌های فلزی و پتروشیمی پا بر جا بود و شاخص سقف های جدیدی را لمس می کند که قبل از این سابقه نداشته است.

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت بازار ارز بیان کرد: به روشنی مشخص بود که اقتصاد کشور دچار مشکلاتی است که زمینه افزایش نرخ ارز را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه تصمیمات نسنجیده دولت و بانک مرکزی برای کنترل این بازار، به آشفتگی بازار دامن زد و وضعیت بازار را وخیم تر کرد حتی افت چند روزه نرخ ارز در بازار آزاد را به معنای بازگشت آرامش به این بازار نمی‌توان تلقی کرد و تصور می‌شود هنوز نگرانی بابت افزایش نرخ ارز وجود دارد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: اگر شرایط سیاسی با اخبار مثبتی همراه شود، از تلاطم بازار ارز کاسته خواهد شد؛ اما فعلا نشانه ای دال بر آرامش فضای سیاسی مشاهده نمی شود.
وی افزود: کنترل برخی بازارهای مالی از توان دولت خارج است و هر گونه مداخله توسط دولت، غیر از تلاطم و نگرانی دستاوردی در پی نخواهد داشت ؛ التهابات اقتصادی، سبب سرگردانی فضای کسب و کار، جذابیت بیشتر دلالی نسبت به تولید، و بی رمق شدن جریان خلق ارزش شده که منشا این مشکلات دولت بوده و آزاد گذاشتن بازار موثرتر از مداخله خواهد بود.
رادپور در ادامه عنوان کرد: اقتصاد در معرض جهش‌های شدید نقدینگی قرار گرفته که مهم‌ترین علت آن نیز بحران بدهی است.

وی ادامه داد: در شرایط تورمی، اخذ تسهیلات از بانک ها بیشتر شده و این موضوع به افزایش نقدینگی منجر خواهد شد. ضمن اینکه برای پرداخت بدهی بانک ها احتمالا اقدام به چاپ اسکناس یا خلق پول خواهد شد که این هم موجب افزایش حجم نقدینگی می شود.
رادپور همچنین اظهارکرد: احتمالا بخشی از رشد بازار ارز با افزایش حجم نقدینگی جبران خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر وجود مشکلات جدی در اقتصاد کشور گفت: بحران بانکی به قوت خود باقی بوده و حتی می توان گفت شرایط محیطی کسب‌وکار پتانسیل وضعیتی بدتر شدن را دارد؛ قدرت خرید مردم به خاطر افزایش تورم، شدیدا افت کرده و در این میان تنها برخی بنگاه های اقتصادی از شرایط اخیر منتفع شده اند ؛ با این تفاسیر، نمی توان به کنترل بازار ارز و تثبیت نرخ دلار دل خوش کرد.

رادپور در خاتمه در رابطه با رشد اخیر بازار سرمایه بیان کرد: به دلیل افت ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزها، ارزش ریالی شرکت های بازار سرمایه افزایش یافته و به نظر می رسد با توجه به نرخ های فعلی ارز و تورم اقتصادی، قیمت سهم ها جای رشد خواهد داشت.

این فعال بازار سرمایه درخصوص ارزیابی بازارثانویه نیز گفت: در این میان شایعاتی هم در مورد تقویت بازار ثانویه مطرح شده که به خوشبینی ها نسبت به رشد بازار سرمایه کمک کرده و البته به شیوه اطلاع رسانی و اظهار نظر مقامات ایرادات بسیار وارد است. وی تاکید کرد: اینکه هر از چند گاهی یکی از مسئولان خبری می دهد و دیگری تکذیب می کند، پسندیده نبوده و انتظار می رود اگر قرار است در هر حوزه ای، تصمیمی اتخاذ شود قانونگذار مرتبط با همان حوزه اظهار نظر کند. در هر حال این موضوع سبب اقبال سهم های فلزات اساسی و پتروشیمی و برخی تک سهم ها شده و در صورت صحت خبر، رشد این گروه ها و به تبع آن بازار سرمایه تداوم خواهد داشت.

راپور خاطرنشان کرد: با این وجود، هیجان و نگرانی توامان بر بازار حاکم بود و این هیجان بابت رشد قیمت سهم ها و نگرانی بابت اختلال در جریان نقدینگی شرکت ها است؛ به سبب همین هیجان و نگرانی توامان، بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز با تاخیر واکنش نشان داد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Oman
جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
با سلام، کاش دولت مقدار بدهی هایش را با کسر موجودی در صندوق ذخیره ارزی و .... اعلام و راه کارهایش را برای تامین بدهی ابلاغ و در نتیجه فعالیت های توسعه ای را برای مدتی تعطیل کند، لازم به ذکر است عدم دخالت در تعیین نرخ ارز غیر دولتی نیز از اهم امور است که خود نیز می تواند در این بازار به تامین کسر بودجه ریالی خود بپردازد