بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

دلار ۵۵۰۰ تومانی در بازار ثانویه ارز/ اماواگرهای شکاف قیمت نرخ ارز برای واحدهای پتروشیمی

کارشناس صنعت پتروشیمی گفت: شکاف قیمت نرخ ارز دولتی و بازار ثانویه، تداوم این شیوه قیمت‌گذاری و فعالیت‌های واحدهای تولیدی ازجمله پتروشیمی‌ها، فولادی و ... را با اماواگرهای فراوانی روبه‌رو خواهد کرد بااین‌حال باید نرخ ارز دولتی برای بنگاه‌های تولیدی افزایش‌یافته و این قیمت چرخ رقابت را از بین نبرد.
کد خبر : ۱۷۸۷۴۰
سید حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در ارزیابی نرخ ارزی دولتی برای واحدهای پتروشیمی گفت: نرخ 4200 تومانی دولتی که برای ارز در ابتدای سال جدید اعلام شد، نرخ بر مبنای رقابت‌پذیری صنایع بالادستی و پایین‌دستی نبوده و واکنش تند بازار نسبت به این نرخ‌گذاری‌ها کاملاً گویای آزاد شدن فنر فشرده‌شده دلار در بازارهای آزاد بود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین معضل بنگاه‌های اقتصادی درآمدزایی و تأمین مواد اولیه برای ادامه حیات بنگاه‌های تولیدی بوده بنابراین نباید چارچوب‌های رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی به خطر بیافتد.
دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: پیش‌بینی‌های نرخ جدید برای بازار ثانویه ارز بر دلار 5500 تومانی بوده که با این افزایش قیمت بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند کالاهای خود را به قیمت بهتری به فروش رسانده و از سوی دیگر بتوانند مواد اولیه و کالاهای موردنیاز را باقیمت خریدوفروش کنند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص تأثیر قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با نرخ ارز بازار ثانویه گفت: گرچه از سال‌ها قبل، پتروشیمی‌ها خوراک خود را با نرخ ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند اما با توجه به شکاف قیمت نرخ ارز دولتی و بازار ثانویه، تداوم این شیوه با اماواگرهایی همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در صورت قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با نرخ ارز بازار ثانویه، نرخ خوراک هم دستخوش تغییر شود ضمن اینکه صنعت پتروشیمی برای تأمین سایر مواد اولیه و ماشین‌آلات و... هم نیازمند واردات بوده و اگر ارز پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه نرخ‌گذاری شود، تخصیص ارز دولتی به این صنعت برای تأمین مواد اولیه دور از ذهن خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر