بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰
دورنمای نگاه منطقی سرمایه‌گذاران به سهم‌های صادرات‌محور

در بازار این روزها چه باید بخریم؟

با توجه به انتظاری که خوانندگان بی شمار این وبسایت در معرفی گزینه‌های سرمایه گذاری دارند، می‌توان شرکت‌های تولید کننده پلیمر را با توجه به جنس محصولات تولیدی و شرایط حمل و فروش آسان‌تر ، تنوع بیشتر محصولات و نیز نوسانات کمتر قیمت‌های جهانی این محصولات از مناسب‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری در گروه پتروشیمی قلمداد کرد.
کد خبر : ۱۷۸۸۱۱
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ؛ رشد چشمگیر و بی سابقه شاخص کل در ماه‌های اخیر آن هم در شرایط آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه بسیاری از صنایع کشور، گویای نااطمینانی در بازار ارز کشور و افزایش درآمدهای شرکت‌های صادرات محور بوده است.

در شرایطی که بازار کالا، بازار ارز و طلا از گزینه‌های در دسترس بسیاری از مردم جهت حفظ ارزش سرمایه ریالی خود در وضعیت نامطلوب ارزی کشور است، رشد ارزش سهام شرکت‌های صادرات محور با یک تأخیر زمانی کوتاه، اتفاقی غیر منطقی و دور از ذهن نبود.

از آنجا که تنها بخش کوچکی از فعالان اقتصادی و مردم عادی، تسلطی نسبی بر مکانیسم بازار سرمایه و سرمایه گذاری در این بازار را دارند، تغییرات و حساسیت‌های آثار تورمی و ارزی کشور معمولاً با تاخیری محسوس در این بازار مشاهده می‌ شود.

 علاوه بر رشد سودآوری شرکت‌های صادرات محور به دلیل افزایش نرخ ارز، بسیاری از سرمایه گذاران رشد ارزش دارایی‌های ریالی و افزایش چشمگیر ارزش جایگزینی بسیاری از شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس را نیز از دیگر عوامل و دلایل ضرورت رشد قیمت سهام این شرکت‌ها می‌دانند  که در این مورد سودآوری و توان سودآوری دارایی‌های شرکت نیز با اهمیت است.

علی رغم این که در صحبت‌های شب گذشته رئیس جمهور، دلیل استقبال مردم از بورس امیدواری مردم به شرایط اقتصادی عنوان شد، اما تنها دلیل رشد شاخص کل این روزهای بازار بورس کشور، رشد چشمگیر نرخ ارز و تأثیر محسوس شرکت‌های صادرات محور بر این شاخص است.

در این راستا رشد بسیاری از شرکت‌های صادرات محور پتروشیمی و فلزات اساسی حتی در شرایطی که شاهد شروع موج اول تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان هستیم، دور از منطق سرمایه گذاری نیست، چرا که همان گونه که در دو روز گذشته نیز شاهد کاهش بیش از 30 درصدی قیمت دلارهای خیابانی و سکه بودیم، به نظر نمی‌رسد به دلیل رشد سودآوری و عوامل بنیادی،  با این اندازه ریسک کاهش قیمت در سهام شرکت‌های صادرات محور در روزها و ماه‌های آتی مواجه باشیم.

علی رغم آنکه نمی‌توان چالش‌ها و ریسک‌های ناشی از آغاز تحریم‌های آمریکا و احتمال کاهش میزان تولید و فروش محصولات، افزایش مشکلات دریافت و مبادلات ارزی، افزایش هزینه‌های حمل و خدمات بیمه ای و غیره شرکت‌های صادرات محور را نادیده گرفت، اما این شرکت‌ها همچنان از مستعدترین و بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری بازار بورس در ماه‌های آتی می‌باشد.

در این خصوص و با توجه به انتظاری که خوانندگان بی شمار این وبسایت در معرفی گزینه‌های سرمایه گذاری دارند، می‌توان شرکت‌های تولید کننده پلیمر را با توجه به جنس محصولات تولیدی و شرایط حمل و فروش آسان تر ، تنوع بیشتر محصولات و نیز نوسانات کمتر قیمت‌های جهانی این محصولات از مناسب‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری در گروه پتروشیمی قلمداد کرد.

گفتنی است یکی از گروه‌های مورد استقبال این روزهای بازار، شرکت‌های تولید کننده مواد معدنی و سنگ آهن و به ویژه شرکت‌های چادرملو و گل گهر و غیره هستند که با توجه به قیمت گذاری‌های محصولات آنها به صورت نسبتی از شمش فولاد خوزستان  و بر اساس نظر برخی کارشناسان از بهترین و کم ریسک ترین گزینه‌های سرمایه گذاری می‌باشند.

شرکت‌هایی که محصولاتشان بر اساس قیمت‌های فولاد با دلار آزاد ارزشگذاری می‌شوند، اما مواد اولیه مصرفی و هزینه‌های با اهمیت شان به صورت ریالی محاسبه می‌گردند که این موضوع شرکت‌های این گروه را به گزینه‌هایی جذاب مبدل ساخته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر