بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: با کاهش التهاب بازار ارز، بازار سرمایه جذاب خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۸۸۱۳
به گزارش بورس نیوز، پس از قریب به 4 ماه از تصمیم بر یکسان‌سازی نرخ ارزبر مبنای دلار 4200 تومانی و اعمال محدودیت بر فعالیت صرافی‌ها، بالاخره کشف قیمت و عرضه ارز صادرکنندگان به بازار ثانویه واگذار شد.

در نخستین عرضه، نرخ دلار به 8074 تومان رسید و سقوط قیمت ارز بازار آزاد کلید خورد. تداوم افت یا تثبیت نرخ ارز در بازار آزاد، آثاری در سایر بازارها بر جای خواهد گذاشت.

مهدی تقوی مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص روند نرخ ارز بیان کرد: با فروکش کردن التهاب بازار ارز شاهد افت ارزش دلار بود؛ سقوط نرخ ارز در بازار آزاد، اتفاق مثبتی بود که به نظر می‌رسد تداوم خواهد داشت.

وی افزود: دو نظریه در تقلیل ارزش پول ملی مطرح بوده که نخست نظریه برابری قدرت خرید است و بر اساس آن، اگر نرخ تورم کشور با نرخ تورم آمریکا فاصله بسیار بگیرد، افت ارزش پول ملی را به دنبال خواهد داشت؛ همچنین بر اساس نظریه پولی چنانچه نرخ رشد نقدینگی در کشور با نرخ رشد نقدینگی آمریکا اختلاف محسوسی داشته باشد، بازهم منتج به افت ارزش پول ملی خواهد شد.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طی ماه‌های گذشته هر دو نظریه در اقتصاد کشور رقم خورد، تصریح کرد: در شرایطی رشد نقدینگی در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.4 درصد اعلام شد که نرخ تورم کشور تقریباً 8.5 درصد بود و این موضوع به معنای وجود پول اضافه در اقتصاد است؛ مسلماً تولید کالا متناسب با حجم نقدینگی رشد نکرده و ازاین‌رو، تورم بیشتر محتمل است.

تقوی در خاتمه تصریح کرد : با بازگشت آرامش به بازار ارز و تثبیت نرخ دلار، نقدینگی به سمت سایر بازارها حرکت خواهد کرد. اقبال بازار سرمایه در روزهای اخیر می‌تواند به سبب تغییر مسیر جریان نقدینگی باشد و به‌هرحال ورود پول به هر بازاری اتفاق افتد، آن بازار با رشد قیمت همراه خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر