بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
قیمت خودرو در این روزها رسما افزایش محسوسی نداشته، اما در بازار شاهد موجی از گرانی خودروها هستیم. سود اختلاف قیمت فاحش خودروهای تولیدی با بازار آزاد، به جیب دلالان رفته و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی، زیان دیدگان واقعی این ماجرا هستند. به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، دو خودروساز داخلی در نامه ای به وزارت صنعت، درخواست آزادسازی قیمت ها و فروش محصولات 5 درصد پایین تر از قیمت بازار را مطرح کرده اند.
کد خبر : ۱۷۸۹۵۶
عضو انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با بورس نیوز درباره رشد سهام خودروسازان گفت: به دلیل دو برابر شدن قیمت ارز خودروسازان و تصویب سیاست‌های جدید ارزی دولت ارزش سهام خودروسازان نیز افزایش یافت.

محمد‌رضا نجفی‌منش با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی دولت در این خصوص اظهار کرد: ازآنجاکه عمده ماشین‌آلاتی که در صنعت خودرو به کار می‌رود وارداتی محسوب می‌شود با بالا رفتن قیمت ارز، ارزش ذاتی آن‌ها نیز بالا رفته و درنتیجه قیمت این صنایع نیز تغییر پیدا می‌کند.

وی درباره وضعیت کنونی صنعت قطعه‌سازی افزود: وضعیت این صنعت در حال حاضر با توجه به فشار نقدینگی سنگینی که به قطعه سازان وارد می‌شود در شرایط خوبی نیست و در صورت ادامه این روند صنعت قطعه‌سازی با خطر تعطیلی مواجه خواهد شد.

نجفی منش درباره مواد اولیه مورداستفاده قطعه سازان در دوران تحریم نیز افزود: دولت برای شرکت‌هایی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پتروشیمی برنامه عرضه ارز در بازار ثانویه را اتخاذ کرده است که بر اساس آن صادرات این صنایع برای این شرکت‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از تولید داخلی خواهد بود و لذا پیشنهاد می‌شود که حتی در صورت انجام این کار مبلغ فروش این شرکت‌ها با دلار بازار ثانویه حساب شود.

عضو هیئت‌مدیره قطعه سازان درباره تأثیر قانون FATF نیز گفت: اگر ایرانFATF را نپذیرفته بود ممکن بود سیستم بانکی ایران به‌صورت تدریجی از سیستم بانکی بین‌المللی طرد می‌شد ولی با توجه به تحریم‌های آمریکا همچنان دشواری‌هایی در این خصوص وجود دارد.

وی بابیان اینکه تصویب این قانون شرط لازم است و شرط کافی نیست افزود: مشکل اصلی مراودات پولی ایران درفروش محصولات به دلیل تحریم‌های آمریکا است و تا زمانی که مشکل تنش بین ایران و آمریکا وجود داشته باشد و این مشکل حل‌وفصل نگردد باوجود تصویب قانون FATF همچنان دشواری‌هایی در مبادلات تجاری ایران با کشورهای جهان وجود خواهد داشت.

نجفی منش در پایان تصریح کرد: تصویب FATF مانند پادزهری باعث شد که جلوی ضرر بعدی ما گرفته شود و  اوضاع از این بدتر نگردد.

رضا رضایی فعال صنعت خودرو و قطعه‌سازی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در چند ماه اخیر اتفاقاتی در عرصه اقتصاد رخ داد که اوضاع را از کنترل خارج کرد. تمامی بنگاه‌های اقتصادی برای فعالیت نیاز به ثبات و آرامش دارند و مادامی‌که هرروز تصمیمی تازه اتخاذ می‌شود و مدام نرخ ارز و مواد اولیه تغییر می‌کند، تولیدکننده امنیت لازم جهت تداوم فعالیت نخواهد داشت.
وی افزود: خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی و عدم دسترسی به تأمین مالی ارزان‌قیمت از سیستم بانکی، ناچار به‌پیش فروش محصولات خود هستند؛ اما چطور می‌توان انتظار داشت خودروساز محصول خود را با موعد تحویل مثلاً 6 ماهه پیش‌فروش کند، درحالی‌که نرخ مواد اولیه ثبات نداشته و روند صعودی دارد؟ علاوه بر این مشکلات، بخشنامه‌ای صادرشده که به‌موجب آن باید مابه‌التفاوت ارز کالاهای وارداتی که هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند نیز پرداخت شود و این موضوع هم هزینه سنگینی به تولیدکنندگان تحمیل خواهد کرد.

رضایی راهکار پیشنهادی برای خلاصی از این وضعیت را برقراری ثبات در بازارها معرفی کرد و گفت: در ابتدای امر مسئولان باید تلاش کنند تا آرامش و ثبات به بازارهای پولی و کالایی بازگردد و نرخ ارز، بهره بانکی، محصولات پتروشیمی و فولادی و... برای یک دوره حداقل 6 ماهه تثبیت‌شده و قابل پیش‌بینی باشد. پس از ایجاد ثبات و آرامش در بازارها، باید بهای تمام‌شده خودروها بررسی‌شده و متناسب با تغییرات بهای تمام‌شده هر خودرو، قیمت‌ها بازنگری شده و افزایش یابد. البته تغییرات بهای تمام‌شده هر نوع خودرو با سایر خودروها متفاوت است؛ اما نمی‌توان گفت فقط خودروهایی که قطعات وارداتی و ارزبری بیشتری دارند، رشد بهای تمام‌شده بالاتری هم تجربه کرده‌اند؛ قیمت مواد اولیه همچون محصولات فولادی و پتروشیمی در بازار داخل، بیش از محصولات وارداتی افزایش داشته است.

وی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به رشد بهای تمام‌شده، افزایش قیمت خودرو و قطعات خودرو ضروری است؛ ضمن اینکه خودروسازان هم باید افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر