بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
بر اساس بندهای گزارش حسابرس و همچنین، الزامات بانک مرکزی در خصوص اصلاح حساب ها به عنوان پیش شرط های ارائه مجوز برگزاری مجمع عمومی بانک، زیان خالص این بانک را در سال جاری به بیش از 111 هزار میلیارد ریال افزایش می دهد که در نوع خود رقم بی نظیری در زیان دهی یک بنگاه مالی در سطح کشور لحاظ می شود.
کد خبر : ۱۷۹۰۹۸
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بانک صادرات ایران بر اساس گزارش حسابرسی شده عملکرد مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1396، زیان خالص 35 هزار و 878 میلیارد ریالی را کسب نموده است که بیش از 100 درصد افزایش زیان را نسبت به سال قبل از آن، محقق نموده است.



بااین‌حال بررسی رقم زیان اعلام شده و کاهش آن نسبت به ارقام واقعی قابل‌تأمل است چراکه بر اساس بندهای گزارش حسابرس و همچنین، الزامات بانک مرکزی در خصوص اصلاح حساب‌ها به‌عنوان پیش‌شرط‌های ارائه مجوز برگزاری مجمع عمومی بانک، زیان خالص این بانک را در سال جاری به بیش از 111 هزار میلیارد ریال افزایش می‌دهد که در نوع خود رقم بی‌نظیری در زیان دهی یک بنگاه مالی در سطح کشور لحاظ می‌شود.

مشخص نیست منظور واقعی مدیران این بانک از بهبود وضعیت عملکرد آن در سال گذشته چیست ؟ و بهتر است مدیران این بانک در این خصوص و اظهارنظرها در خصوص روند کاهش زیان دهی با واقعیات فعلی، شفاف‌سازی نمایند.

همچنین، از زمان بازگشایی نماد بانک صادرات شاهد خریدهای سنگین از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه این بانک باهدف حمایت از سهام و رشد بیش از 50 درصدی قیمت سهام بانک بوده‌ایم.

گروه مالی سپهر صادرات که عهده‌دار حمایت از قیمت سهام شرکت در ماه‌های اخیر بوده است، از زمان بازگشایی نماد "وبصادر" خرید بیش از 2.5 میلیارد سهام این شرکت را باارزش تقریبی 175 میلیارد تومان بر عهده داشته است .

حال این پرسش وجود دارد که آیا منابع مالی این خرید از محل منابع بانک و منابع بانک با توجه به زیان دهی وحشتناک آن، از محل سپرده‌های بانک تأمین‌شده است؟

مدیران و مسئولان بانک صادرات و شرکت زیرمجموعه آن ، می‌بایست در خصوص علت افزایش 50 درصدی قیمت سهام بانک که با توجه به شرایط بغرنج آن، هیچ‌گونه ضرورتی نداشته توضیح دهند و شفاف‌سازی نمایند ، در شرایطی که از زیان‌های وحشتناک و رو به افزایش عملکرد بانک اطلاع داشته‌اند، به چه دلیل و به‌صورت پیاپی اقدام به افزایش قیمت سهام از محل سپرده‌های بانکی نموده‌اند؟

آیا ظن معاملات شخصی و منافع شخصی در افزایش قیمت سهم برای سازمان بورس قابل‌تأمل نیست؟

بر اساس بندهای درج‌شده در نامه بانک مرکزی، اصلاح حساب‌ها در صورت سود و زیان بانک صادرات ضروری است و با اعمال این اصلاحات، زیان انباشته بانک تا پایان سال 1396، به مبلغ 163 هزار و 992 میلیارد ریال خواهد رسید که این مبلغ بیش از 2.85 برابر سرمایه بانک است که به‌این‌ترتیب، بانک صادرات مشمول ماده 141 قانون تجارت خواهد بود و برای گریز از مشمولیت این ماده، می‌بایست افزایش سرمایه حداقل 460 درصدی را در دستور کار خود قرار دهد.

همچنین ، با لحاظ نمودن بندهای بانک مرکزی در خصوص اصلاح حساب‌های این بانک، زیان خالص بانک صادرات در سال 1396 به بیش از 111 هزار و 824 میلیارد ریال خواهد رسید که نسبت به سال قبل از آن، در حدود 600 درصد افزایش را نشان می‌دهد که در نوع خود رقم خیره‌کننده‌ای است.

بندهای اصلاحی مورد تأکید بانک مرکزی به‌منظور ارائه مجوز برگزاری مجمع



بدون لحاظ نمودن بند 6 که احتمال دارد منجر به تایید درآمد شناسایی شده این بخش شود، سایر بندها می بایست در صورت های مالی سال 1396 و حساب سود و زیان انباشته شرکت اعمال شده و در صورت عدم ارائه تأییدیه، زیان انباشته این بانک به بیش از 200 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر