بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
با توجه به ابلاغیه سازمان بورس واوراق بهادار،ر کلیه فعالان بازارسرمایه کشور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند در سامانه سجام ثبت نام نمایند.
کد خبر : ۱۷۹۱۸۳
محسن عباسلو مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص سامانه "سجام" بیان کرد: قرار شده در فاز اول احراز هویت افرادی که قصد دریافت کد معاملاتی از کارگزاری ها را دارند از طریق دفاتر دولت الکترونیک صورت گیرد؛ همچنین سهامدارانی که از قبل از کارگزاری ها کد معاملاتی دریافت کرده اند، 6 ماه فرصت داشته تا اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کرده و با مراجعه به یکی از دفاتر دولت الکترونیک، احراز هویت شوند. این موضوع در کلیه نقاط کشور قابل انجام بوده و این روش احراز هویت برای کلیه سهامداران الزامی است.
نتیجه تصویری برای سامانه سجام

وی افزود: این اقدام، زمان زیادی از افراد نگرفته و هیچ محدودیتی هم ایجاد نخواهد کرد که موجب نگرانی سهامداران باشد؛ اما ریسک احراز هویت مشتریان توسط پرسنل پذیرش کارگزاری ها را به شدت کاهش داده و برخی دغدغه های احتمالی همچون صدور کد برای فردی با مدارک فرد دیگر وبروز شکایات از این قبیل را برای کارگزاری ها از بین خواهد برد.

عباسلو در خاتمه تصریح کرد: در این سامانه همچون گذشته افراد می توانند با کد معاملاتی خود در چند کارگزاری مختلف اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار نماید و سوء استفاده از کدهای معاملاتی کاهش خواهد شد.

کیارش هومن مدیرعامل کارگزاری توسعه سهند در همین راستا گفت: کلیه سهامداران باید در مهلت مقرر در سامانه سجام ثبت نام کنند، در غیر این صورت کد معاملاتی آنان غیرفعال خواهد شد.

وی افزود: سهامداران می توانند در سایت اینترنتی سامانه سجام اطلاعات خود را وارد کرده و سپس کد تایید که برای سهامداران پیامک می شود را به کارگزاری ارائه دهند. البته این کار از طریق دفاتر پیشخوان دولت هم قابل انجام است؛ اما با توجه به اینکه احتمالا هنوز این سامانه در دفاتر الکترونیک راه اندازی نشده بهتر است فعلا از طریق کارگزاری، فرآیند ثبت نام و احراز هویت تکمیل شود.

این فعال بازار سرمایه در خاتمه اظهار داشت: این کار نیازمند ارائه گواهی عدم سوپیشینه نبوده و خللی در روند معاملات سهامداران ایجاد نکرده و جای هیچ گونه نگرانی برای سهامدارانی که با کدهای معاملاتی خود فعالیت دارند، نخواهد بود. ضمن اینکه هزینه این احراز هویت حدود ۱۰ هزار تومان است و این مبلغ، در حدی نیست که فشاری به سهامداران تحمیل کند. نکته اینجاست که برخی افراد با دریافت کد معاملاتی به نام فرد دیگری، اقدام به معامله می کردند و این اقدام سازمان بورس در جهت شفاف سازی هر چه بیشتر و جلوگیری از پولشویی صورت گرفته و اقدام به جایی است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر