بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

حراج فولادی‌ها باعرضه سنگین در بازار/ تولیدکننده قربانی دستورالعمل اجباری نرخ ارز

کارشناس بازار سرمایه گفت: بنگاه‌داران تولیدی در محیط کسب‌وکار آغشته به رکود، سعی به تولید می‌کنند اما دستوری شدن قیمت‌گذاری‌ها به ضرر کارخانه‌ها تمام‌شده و سود فروش آن‌ها را نصف کرده است.
کد خبر : ۱۷۹۴۱۳

محمدحسن شمسی مدیرعامل کارگزاری توسعه اندیشه دانا در گفت‌وگو با بورس‌‌نیوز، با اشاره به منفی آغاز شدن بورس طی هفته جاری گفت: رشد و ثبات بازار سرمایه نیازمند امنیت سرمایه، رقابت‌پذیری، بهبود شرایط ورود و خروج سرمایه و سرمایه‌گذار و البته بهینه‌سازی قوانین بوده تا فرد سرمایه‌گذار با آرامش کامل گام در بازار سرمایه بگذارد اما با نگاهی به اتفاقات یک‌ماهه گذشته در‌می‌یابیم که این بازار تنها نامی از امنیت شنیده و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های حاضر در آن، با افزایش ریسک دستوری مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: بورس به‌واسطه مداخله‌های وزارتخانه‌ای و اخذ سیاست‌های اشتباه درگیر رانت و فساد شده اما خود بورس در این جریان بی‌گناه بوده چراکه تصمیم قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد رانت سنگین در این بازار شد.

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از وضعیت قیمت‌گذاری دولتی و متضرر شدن شرکت‌های بورسی در هنگام عرضه، تأکید کرد: قیمت‌گذاری در بورس‌کالا باعث ایجاد رانت عجیبی در بازار شده و سود آن را به جیب دلالان سرازیر کرده اما این در شرایطی است که شرکت‌ها مجبور شدند تا سرمایه خود را نصف قیمت بازار آزاد و به قیمت دلار 4200 تومانی در بورس‌کالا عرضه کنند اما همین کالا پس از مدتی سر از بازار آزاد درآورده و منفعت آن به جیب سودجویان می‌رود.

شمسی با انتقاد از اینکه نباید سود شرکت‌های تولیدی را نصف کرد، تصریح کرد: تمامی شرکت‌های تولیدی در فضای سنگین کسب‌وکار فعلی با کمبود سرمایه‌گذاری، هزینه بالای تأمین مواد اولیه، هزینه‌های نیروی انسانی و غیره دست‌وپنجه نرم می‌کنند بنابراین دستورالعمل‌های قیمتی باعث متضرر شدن این شرکت‌ها شده چراکه علناً چرخه سودآوری نهایی آن‌ها را بدون در نظر گرفتن مشکلات بنگاه‌ها نصف می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بازار سرمایه بر اصولی همچون امنیت و ثبات بناشده اما سیاست‌های دستوری این اصول را به حاشیه برده و تا زمانی که قانون‌گذار و تصمیم‌گیرندگان گام در مسیر تصحیح دستورالعمل‌های دستوری نگذارند، طبیعتاً بازار نیز به شرایط عادی و مکانیسم‌های واقعی خود بازنمی‌گردد.

وی در پایان در خصوص احتمال عرضه‌های سنگین فولادی‌ها در بازار نیز گفت: عرضه سنگینی به معنای حراج تولید کارخانه‌ها در شرایط کسب‌وکار فعلی بوده و قطعاً این عرضه به رشد سود در کارنامه مالی کارخانه تولیدی منجر نمی‌شود اما اگر عرضه بر اساس میزان تقاضای واقعی موجود در بازار شکل بگیرد، به نفع خود شرکت نیز خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر