بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد؛

هوش سرمایه گریزان از فضای دستوری/ وزارت صمت، مهمان کنگر خورده بورس‌کالا

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه وزارت صمت گفت: در بخشنامه اخیر این وزارت، نفع بازار آهن و فولاد درنظر گرفته نشده است.
کد خبر : ۱۷۹۵۴۸
فرشید اردبیلیون جهانی، مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، درباره عرضه محصولات فولادی با نرخ 4200 تومانی گفت: یکی از نقاط ضعف لیستی که چندی قبل درخصوص عرضه کالاهای اساسی ارائه شد، عدم حضور محصولاتی همچون فولاد و آهن بوده که باید این لیست سریعا اصلاح شود.

وی به علت گران شدن محصولات فولادی و آهنی اشاره کرد و افزود: ازآنجایی‌که ارزش قراضه و مواداولیه هر چیزی به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم بالا رفته و نمی‌توان آنها را به نرخ قبلی خرید و فروش کرد، نرخ آهن و فولاد نیز بالا رفته است.

وی درباره علت سکوت متولی بورس یعنی وزارت اقتصاد دربرابر بخشنامه های خلق الساعه وزارت صمت در بازار سرمایه نیز اظهار کرد: به موجب قانون وضع شده در کشور، قیمت‌‎ها در بورس بر اساس عرضه‌وتقاضا تعیین می‌شود و قیمت بورس محل تلاقی قیمت‌های واقعی بوده که به موجب این ماده نمی‌شود وزارت صنعت، معدن و تجارت برای محصولات بورس قیمت تعیین کند چراکه این اقدام مغایر قانون بازار سرمایه بوده و قیمت‌ها براساس رقابت روزانه تعیین و نوسان آزاد است.

جهانی افزود: بر اساس ذات سرمایه و بازارهای سرمایه‌ای، قیمت‌های دستوری در این بازارها پس زده خواهد شد زیرا جریان معاملات آزاد هیچگاه بر اساس دستور عمل نمی‌کند زیرا هوش سرمایه از فضای دستوری گریزان است.

وی وضعیت بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در زمان بازگشایی بازار، خبرهای منفی تا حدی وضعیت شاخص‌ها را منفی خواهد کرد ولی به مرور و با گذشت زمان ریسک‌پذیری از بین می‌رود و حالت مثبت به خود می‌گیرد.

جهانی گروه‌هایی که از قیمت‌های دستوری خارج می شوند را پیشتاز رشد دانست و تصریح کرد: سهم‌هایی که مشمول این قانون شوند رشد خوبی را نصیب خود خواهند کرد که در حال حاضر پالایشگاهی‌ها در شمول این دسته قرار دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر