بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
یک فعال حوزه استارتاپی با بیان اینکه نگاه سازمان بورس به استارتاپ ها تغییر کرده است، گفت: این امر راهی را برای نوآوری ایجاد کرده و ادامه روند فعلی این سازمان نتایج خوبی را برای استارتاپ های مالی در پی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۹۵۸۰

گسترش فناوری های نوین ارتباطی، تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و حوزه اقتصاد نیز ازاین قاعده مستثنی نیست واصطلاحاتی چون «پول مجازی»، «بانک های بدون شعبه» و .... نمایانگر پدیدار شدن صنعت رو به تکاملی است که این روزها آن را با نام «فین تک» می شناسیم.

شرکت های فین تک در واقع استارت آپ هایی هستند که سیستم های مالی فعلی را که کمتر با نرم افزار سر وکار دارند، به چالش طلبیده ومی خواهند تعاریف جدیدی ازنحوه صرفه جویی، پس انداز، وام گرفتن، سرمایه گذاری، انتقال پول، خرج کردن ومحافظت از پول ارائه دهند. آنها استارت آپ ها و شرکت های نوپایی هستند که به کمک فناوری های جدید وبا استفاده از اینترنت، کلیه خدمات و مسائل مربوط به حوزه های مالی و یا سرویس های مالی را درعین حفظ امنیت و کیفیت خدمات، با سرعت وهزینه کمتر انجام می دهند درچند سال اخیراین شرکت ها روند روبه رو شدی را دراقتصاد ایران طی کرده اند اما همچنان با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می کنند که در این خصوص حامد حدادی مدیرعامل استارتاپ کوانت کن به خبرنگار بورس نیوز گفت: من از آشنایی با مسائل و مشکلات بازار سرمایه در سال 92 متوجه شدم خلأیی به اسم معاملات الگوریتمی در این بازار وجود دارد زیرا فعالان بازار سرمایه حتی شرکت های بزرگ نیز از ابزار کامپیوتر برای افزایش بهره وری استفاده نمی کردند.

وی ادامه داد: در آن سال ها حتی سرویس های نرم افزاری برای ارائه خدماتی از جمله سیگنال گرفتن،پردازش در سایزبالا و معاملات خودکار به فعالان بازار سرمایه وجود نداشتند.

حدادی با بیان اینکه وب سایتی خارجی این خدمات را ارائه می کرد، گفت: به همین دلیل از تیرماه 95 با استقراردر شتاب دهنده شریف نمونه آن را در ایران نیزاجرا کردیم.

وی بابیان اینکه شتاب دهنده شریف سرمایه 25 میلیون تومانی و فضای استقرار را دراختیاراین طرح قرارداد، افزود: با این مبلغ، سرور و ابزارهای مورد نیاز خریداری شد و پس از مدتی شرکت رهنما دراین طرح سرمایه گذاری کرد .

حدادی خاطرنشان کرد: درحال حاضر 17 نفر به طورثابت درکوانت کن مشغول فعالیت هستند وافرادی نیزبه صورت پاره وقت با این شرکت همکاری می کنند.

وی درپاسخ به این سوال که آینده استارتاپ ها درایران را چگونه پیش بینی می کنید، گفت: درکشورهایی مانند هند، سنگاپور،آمریکا و اروپا فعالان بازارسرمایه پس ازگذشت مدتی متوجه می شوند که کامپیوتر به دلیل سرعت زیاد و ریسک وهزینه کمتر نقش مهمی را در انجام معاملات الگوریتمی ایفا می کند به همین دلیل می توان گفت در آینده شاهد رشد و پیشرفت فین تک ها خواهیم بود.

حدادی با بیان اینکه در سال های اخیر سهم معاملات اگوریتمی در بازار کشورهای مختلف زیاد شده است،تصریح کرد:بعنوان مثال در آمریکا از سال 2003 هر3 سال سهم معاملات الگوریتمی در کل معاملات 3 برابر شده تا جاییکه درسال 2012، 85 درصد کل معاملات، بازار سرمایه در قالب معاملات الگوریتمی بوده است.

مدیرعامل استارتاپ با اشاره به اینکه ما انتظارداریم درایران هم این روند تکرار شود، خاطرنشان کرد: درحال حاضر فین تک ها بر الگوریتم های چند شرکت کار می کنند اما کوانت کن یک الگوریتم معاملاتی دارد که یک شرکت بزرگ بورسی درآن سرمایه گذاری کرده و از 48 معامله ای که انجام داده فقط یکبار زیان را تجربه کرده است.

حدادی تأکید کرد: بازارایران به سمت معاملات الگوریتمی پیش خواهد رفت و استارتاپ های مختلفی دراین حوزه شکل می گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند، گفت: صنعت آی تی و مالی نیز در نیمه اول امسال رشد زیادی را تجربه کردند که به تبع آن استارتاپ های مالی نیز مورد توجه قرار گرفته اند.

حدادی با اشاره به اینکه تغییر نگاه سازمان بورس به استارتاپ ها راهی برای ایجاد نوآوری ایجاد کرده است، افزود: ادامه روند فعلی این سازمان نتایج خوبی را برای استارتاپ های مالی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استارتاپ های که در حوزه فین تک و مشخصا سرمایه گذاری وارد می شوند به سرمایه در گردش نیازدارند،تصریح کرد: شرکت ما یک الگوریتم معاملاتی سودآور نوشته که همانند یک دستگاه هرچه پول در اختیارش قراردهید پول بیشتری به شما تحویل می دهد اما بزرگترین مشکل ما اینست که نمی توانیم این سرمایه را به سادگی تامین کنیم و تسهیلاتی که توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ارائه می شود نیز برای تامین این سرمایه کافی نیست.

مدیرعامل استارتاپ ادامه داد:این معاونت بین 100 تا 300 میلیون وام بابهره پایین در اختیار شرکت ها قرارمی دهد اما ما به 1 میلیارد تومان سرمایه درگردش نیاز داریم.

حدادی با بیان مشکل بعدی ما مربوط فرهنگ سازی و دانش معاملات الگوریتمی در شرکت های بازار سرمایه است،تصریح کرد: بسیاری از شرکت ها هنوز با ارزش این معاملات آشنا نیستند و بازارایران نیز به راحتی نمی پذیرد که پول دراختیاریک کامپیوتر قرار گیرد اما امیدواریم در سال های آینده این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه آنا نبودن با برنامه نویسی یکی دیگر از مشکلات رایج بین فعالان بازارسرمایه است،افزود: ما برای حل این مساله سرویسی ایجاد کردیم به اسم الگوریتم سازیعنی یک نفرفقط با پرکردن چند فرم می تواند برای خود الگوریتم طراحی کند و معاملات واقعی انجام دهد.

حدادی درتشریح یکی ازخدماتی که در چندماه اخیرانجام می دهند، تصریح کرد: درحال حاضر از قرار گرفتن سهمی درصف خرید فعالان بازارباید ببینند چه زمانی سقف این سهم کم یا زیاد می شود و براساس آن تصمیم بگیرند اما این کار را می توان به یک کامپیوتر سپرد که با کاهش صف خرید بلافاصله اطلاع دهد یا دستور خرید یا فروش صادر کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران مطرح کرد:

استارت‌آپ ها در انحصار خصولتی ها

در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بورس اعلام شد؛

استارتاپ ها سیستم سنتی بازار سرمایه را به چالش می کشند

ارسال نظر