بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
نتیجه گیری بهتر با تمرکز امکانات برای یک خودروساز؛

تیراژ تولیدی خودروسازان ایرانی غیراقتصادی است

چنانچه قرار است صنعت خودرو داشته باشیم با تیراژهای فعلی این مهم رخ نخواهد داد و باید تمرکز امکانات بر روی یک ساختار باشد.
کد خبر : ۱۷۹۸۲۹

به گزارش بورس نیوز، برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر به جای افزایش تعداد خودروسازان دولتی و شبه دولتی و چند قسمت کردن ظرفیت بازار خودرو در بین ایشان، تنها یک خودروساز ملی با در دست داشتن کل امکانات و ظرفیت های ممکن داشتیم، شاید بسیاری از مشکلات این روزهای صنعت خودرو کشور وجود نداشت.

به طور واضح تر به این نکته اشاره می‌کنند که اگر به جای اینکه ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و ده ها خودروسازی کوچک دیگر را در یک شرکت و مجموعه با تعداد محدودی مدل تولیدی می‌داشتیم برنامه ریزی های منسجمی برای صنعت خودرو تدوین و اجرایی می‌شد زیرا تصمیم گیری برای یک مجموعه تولیدی بسیار آسان‌تر از حل و فصل موضوعات چند قطب خودروسازی است.

امیرحسین کاکائی استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، در خصوص این پیشنهاد و نگاه کارشناسان به کاهش قطب های خودرویی گفت: بنده با این نگاه غریبه نیستم و باید عرض کنم که این نظر من هم هست که اگر همه توان کشور را در یک مجموعه هزینه می‌کردیم نتیجه بهتری به دست می‌آمد.

وی ادامه داد: می‌توانستیم از لحاظ طراحی و فن آوری یک شرکت را با تمام قوا تجهیز کنیم تا شرکت مذکور تولیدات خود را با تیراژی مناسب به بازار عرضه کند؛ در اینصورت شرایط کاملا با چیزی که امروز با آن روبه رو هستیم فرق می‌کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی از مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی ما گران تمام شدن تولید قطعه به دلیل تیراژ کم هر قطعه هست که این مهم در تیراژهای بالای یک میلیون مرتفع می‌شود یعنی اگر کارخانه خودروسازی ما به جای تولید 10 محصول با تیراژهای 100 هزار دستگاهی تنها 2 تا 3 مدل با تیراژ یک میلیون دستگاهی تولید می‌کرد؛ هم قطعه‌ساز می‌توانست تولیدی ارزان به بازار و خودروساز عرضه کند و هم خودروساز ایرانی می‌توانست بسیار بهتر بر روی عملکرد و کیفیت خودروهای مورد نظر خود تمرکز کند.
وی با انتقاد از تیراژ پایین برخی خودروهای تولیدی در ایران خودرو و سایپا گفت: متاسفانه هیچکدام از این دو شرکت در حال حاضر یک میلیون دستگاه خودرو تولید نمی‌کنند اما به جای آن مدل های مختلفی از خودرو را با تیراژ های کم در ساختار خود دارند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: وقتی خودروسازی نمی‌تواند از یک محصول خود سالانه 1 میلیون دستگاه تولید و روانه بازار کند، چگونه می‌خواهد از فناوری های جدید بهره برده و هزینه های خود را کاهش دهد.

ایجاد قطب سوم خودروسازی خنده دار است

وی با اشاره به برخی اظهار نظرهای سال های اخیر در مورد ضرورت ایجاد قطب های جدید در صنعت خودرو گفت: وقتی هنوز دو قطب خودروی ما برای تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو مشکل دارند، قطب سوم ایجاد کنیم که چه بشود؟ قرار است همین سهم فعلی را هم کاهش دهیم؟

کاکائی تصریح کرد: به جد عرض می‌کنم که بازار داخلی ایران ظرفیت خودروساز جدید را ندارد و ظرفیت فروش خودرو در داخل نیز بیش از چیزی که در حال حاضر به بازار وارد می‌شود نخواهد بود بنابراین؛ همین دو قطب فعلی هم زیادی هستند و قطب سوم تنها موجب ورشکستگی صنعت خودرو می‌شود.

وی اظهار کرد: کل بازار ایران با حساب خودروهای فرسوده سالانه یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو نیاز دارد حالا شما فکر کنید یک قطب سومی هم ایجاد شد و ما که برای تولید یک میلیون دستگاه در هر دو خودروساز مشکل داریم و هزینه های این مجموعه ها در نمی‌آید باید سهم هر قطب را 600 هزار خودرو در سال قرار دهیم. نتیجه اینکه هر سه قطب ورشکست می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: در حال حاضر 90 درصد بازار خودرو در دست دو قطب ایرانی است اما این دو، تنها 700 هزار دستگاه تولید دارند یعنی تیراژ هر مدل خودروی ایشان بین 100 تا 120 هزار دستگاه است که یک تیراژ غیر اقتصادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک زمانی می‌گفتیم که 3 قطب داشته باشیم تا در فضای رقابتی فعالیت کنند اما سوال من این است اگر قطب سومی وارد شود، رقابتی به وجود می‌آید و البته جواب خیر است و اینکه مطمئن باشید با این کار، دو قطب اول را از بین خواهیم برد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر