بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
نایب رییس اتحادیه املاک در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

خریداران مسکن از بازار جا ماندند/ روزهای خوش خرید شاید پس از برگ‌های پاییز

نائب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک گفت: در چند ماه گذشته شاهد رشد 62 درصدی در بازار مسکن بودیم و این رشد از موجبات رکود در بازار مسکن شد.
کد خبر : ۱۸۰۱۶۹
حسام عقبایی در گفت و گو با بورس نیوز،  اظهار کرد: با شروع نیمه دوم سال، اگر بازار مسکن به ثبات نسبی دست نیابد، این بازار در رکود عمیقی گرفتار خواهد شد که شاید نمونه آن طی 30سال گذشته در اقتصاد بی‌سابقه باشد.


وی ادامه داد: در تیرماه حجم معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 25درصد کاهش همراه بود ضمن آنکه در مردادماه نیز حدود 36 درصد و در شهریورماه نزدیک به 45 درصد حجم معاملات مسکن روند کاهش را در کارنامه خود به ثبت رساند که این امر مبین این موضوع بوده که مسیر معاملات مسکن در مسیر عبور از رکود، دوران پیش رکود را هم طی نکرده و قبل از اینکه وارد دوران پیش رکود شود یکسره وارد دوران رکود شد.

عقبایی بابیان اینکه در حال حاضر رکود عمیق تورمی بر بازار مسکن حاکم شده و این رکود تورمی، به مفهوم کاهش قیمت‌ها نبوده چراکه در قیمت‌ها کاهش محسوس و چشمگیری به وجود نیامده است.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک بابیان اینکه بازارهای موازی مثل بازار طلا و ارز همچنان متلاطم و غیرثابت هستند و از طرفی قدرت خرید مردم نیز کاهش پیداکرده گفت: رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر آن‌قدر بالابود که متناسب با رشد درآمد مردم و نقدینگی که به این امر اختصاص داده بودند نبود و خریداران مسکن از بازار مسکن جامانده‌اند.

وی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های پیشرو را تورمی ارزیابی کرد و افزود: به دلیل شرایط تورمی حاکم بر بازار مسکن به نظر نمی‌رسد که شاهد کاهش قیمت در بازار مسکن باشیم و این امر باعث قفل شدن بازار مسکن خواهد شد.

عقبایی با اشاره به وجود بازارهای موازی نظیر بازار طلا و ارز تصریح کرد: درصورتی‌که بتوان در قیمت طلا و ارز به یک ثبات رسید و این ثبات را تا مدتی حفظ کرد، شاید در زمستان بازار مسکن بتواند نفس کشیده و جان دوباره بگیرد و حبابی که در قیمت‌ها ایجادشده از بین رود و قیمت‌ها در برخی مناطق حدود 20 تا 25 درصد کاهش پیدا کند وبازار به یک ثبات نسبی برسد ولی پیش‌بینی رکود عمیق توأم با تورم پررنگ‌تر خواهد بود.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک درباره بورس مسکن تصریح کرد: مسکن به دلیل اینکه کالای همگن نیست و بسته به موقعیت جغرافیایی و پارامترهای دیگر شرایط متفاوتی دارد قابلیت عرضه در بورس را ندارد، زیرا کالاهایی می‌توانند در بورس عرضه شوند که نظیر نفت، فولاد، گندم و... همگن باشند و بسیاری از کالاهایی که در بورس عرضه می‌شود در زمره کالاهای همگن قرار دارد ولی در مورد مسکن به دلیل وجود یکسری متغیرها نمی‌توان بر روی ورود معاملات مسکن به بورس خیلی حساب باز کرد.

عقبایی خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری در بورس، انبوه‌سازان می‌توانند با ورود به بازار سرمایه از سنتی سازی به سمت صنعتی سازی و تولید پروژه‌های بزرگ و پروژه‌های پایدار حرکت کنند.

وی در پایان افزود: فعالان حوزه مسکن با تولید مسکن با استفاده از ظرفیت‌های بورس موافق‌اند ولی با ورود معاملات در بورس به دلیل شرایط متفاوت این بازار نسبت به سایر بازارها و سایر کالاها موافق نیستند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر