بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

"اصلاح" یا "سقوط" شاخص‌ها/ سرمایه بدون هدف در مسیر بورس

با توجه به ورود پول‌های سرگردان و افزایش تعداد کد اولی‌ها در بازار سهام طی روزهای اخیر، رشد شاخص‌های بورس و سپس ریزش بازار ظرف چند ساعت، بر آن شدیم علل یا عوامل موجود را از نگاه کارشناسانه مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر : ۱۸۰۷۶۸

به گزارش بورس‌نیوز، دانش کاظمی مدیرعامل کارگزاری آتیه در گفت‌وگو با بورس نیوز گفت: بورس در ایران در حال حرکت به سمتی است که بیش‌ازحد از نرخ ارز تأثیر می‌پذیرد؛ درواقع فعالان بورس وابستگی و همبستگی بسیار زیادی بین سهام و ارز طراحی کرده‌اند و عملاً بازار بورس را دلاریزه می‌کنند. 

وی ادامه داد: حتی مدافعان شاخص در حال حاضر سرمایه خود را با دلار می‌سنجند و به‌صورت دلاری بحث و تخمین می‌زنند. البته این امر چندان بی‌راه هم نیست، چراکه بسیاری از شرکت‌ها از نرخ ارز تأثیر می‌پذیرند؛ بنابراین با سقوط یک‌باره قیمت ارز، بازار سرمایه نیز به‌صورت طبیعی عکس‌العمل نشان داده و درصورتی‌که اگر بازار وارد روند منفی شود، فعالان بازار وضعیت سود را به لحاظ ریالی نسبت به گذشته مقایسه می‌کنند و شرایط را می‌سنجند.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال شرکت‌هایی وجود دارند که از بنیاد قوی برخوردارند مانند صنایع فولادی، پالایشی و پتروشیمی که ازلحاظ ارزش واقعی در موقعیت مناسبی قرار دارند. بنابراین تلاطم بازار نشات گرفته از نرخ ارز باعث می‌شود که محاسبات به سمت عوامل بنیادین حرکت کند.

دانش کاظمی سقوطی مانند بازار ارز را برای بورس قائل ندانست و اذعان کرد: اصلاح قیمت‌ها موقتی بوده و حتی می‌توان انتظار داشت شاخص ارزی افزایش یابد و قیمت‌ها دوباره به سمت بالا حرکت کند اما نه با شیبی که در این مدت شاهد بوده‌ایم؛ با توجه به مسئله تحریم‌های آمریکا در آبان‌ماه، نرخ ارز مشمول تلاطم‌های ناخوشایندی شود و به سمت بالا حرکت کند، بازار سهام در این زمان بدون توجه به مسائل بنیادی و با یک اهرم بیشتری، رشد می‌کند.

وی افزود: عوامل مؤثر بر رشد در حال حاضر بیشتر از معیارهای کاهشی است. هرچند در کوتاه‌مدت امکان تعدیل شاخص وجود دارد اما این‌یک "سقوط" نیست بلکه یک "اصلاح" است که باید ترمیم شود و دوباره باانرژی جدید، به سمت بالا حرکت کند.

دانش کاظمی در مورد وضعیت سهامداران در شرایط کنونی اذعان داشت: اتفاق ناخوشایندی که در کشور به‌کرات اتفاق می‌افتد این است که صداوسیما در کشور همواره مسائل را با بزرگنمایی بسیار زیادی عنوان می‌کند، یعنی زمانی که شاخص مثبت است تمام کانال‌ها با سروصدا و بزرگنمایی این مسئله را اشاعه داده و درنتیجه افرادی که آگاهی کافی ندارند، سرمایه‌های خود را از پارکینگ‌هایشان (بانک‌ها) بیرون کشیده و وارد بورس می‌کنند. 

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: درنتیجه ریسک‌های قابل‌توجهی را ایجاد می‌کنند، زیرا سرمایه‌ای که بدون هدف سرمایه‌گذاری و بدون استدلال وارد بورس شود، طبیعتاً بدون استدلال هم خارج‌شده و یک موج منفی ایجاد خواهد کرد. 

وی افزود: این امر برای کارگزاران ممکن است مثبت باشد اما واقعیت این است که برای بازار ورود سیل‌آسای منابع بی‌هدف بسیار خطرناک است، زیرا به‌محض کوچک‌ترین علامت منفی نیز به‌سرعت خارج‌شده و همین شیبی که در صعود ایجاد می‌شود در نزول هم ایجاد خواهد شد.

ازنظر مدیرعامل کارگزاری آتیه رفتارهای تبلیغاتی غیرحرفه‌ای صداوسیما بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد، زمانی که سرمایه‌گذار با شنیدن خبر سقوط یا صعود ارز ، بدون هدف و تنها باهدف رسیدن به سود وارد بازار می‌شود. اما تنها رسیدن به سود نمی‌تواند هدف باشد، بلکه مهم این است که بدانیم سرمایه‌گذاری ما چگونه انجام می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر مالی شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

سرد نشدن کوره‌ها هنر فولادسازان برای کنترل هیجان بازار

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

میان‌برهای دولتی برای سوگلی‌ها/ چشم امید بورس به ابزارهای جدید

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خودکشی از ترس مرگ / روز سرخ بازار سرمایه با طعم تکرار تاریخ

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد

تابلوی قرمز بورس، نگران کننده نیست/ سرمایه‌گذاران از ایجاد حباب خودداری کنند

ارسال نظر