بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
یک فعال صنعت لوازم خانگی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بستن سد بر واردات و فرصت طلایی لوازم‌خانگی/ افزایش درجه هزینه‌های تولید داخلی‌ها

در حال حاضر کارخانجات به دلیل ممنوعیت واردات، با تمام ظرفیت خود به تولید مبادرت می ورزند.
کد خبر : ۱۸۰۷۹۴
قیمت لوازم خانگی در چند ماه اخیر افزایش 18 تا 60 درصدی داشته گرچه در همین مدت سایر محصولات و کالاها هم افزایش قیمت‌های شدیدی تجربه کردند؛ ولی با توجه به حساسیت مردم به لوازم خانگی و مشکلاتی که برخی هنگام خرید جهیزیه متحمل شده اند، افزایش قیمت لوازم خانگی بیش از سایر کالاها، به چشم آمد. با کاهش نرخ ارز در بازار، انتظار می رود قیمت لوازم خانگی هم کاهش یابد.

حبیب اله انصاری دبیر کل و رییس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی بیان کرد: با کاهش نرخ ارز، از تلاطم بازار لوازم خانگی هم کاسته خواهد شد؛ کما اینکه در همین چند روزی که نرخ ارز کاهشی شده، بازار لوازم خانگی هم آرامش بیشتری داشته است. البته باید دید روند نزولی نرخ ارز تداوم دارد یا نه و ضمنا مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس و آلومینیوم و محصولات پتروشیمی و حتی قطعات وارداتی، با چه شرایطی تامین گردد.

وی در رابطه با علل آشفتگی بازار لوازم خانگی در هفته های اخیر اظهار کرد: مهم‌ترین علت تلاطم و کاهش عرضه در بازار، قیمت‌گذاری تکلیفی دولت بر روی محصولات واحدهای تولیدی بود؛ افزایش قیمتی که چندی پیش اعمال شد، جوابگوی هزینه‌های تولید نبود و از همین رو، تولید لوازم خانگی در کشور کاهش یافت. پس از اینکه امکان تعیین قیمت با توجه به بهای تمام شده هر محصول به تولیدکنندگان داده شد، شرایط بهبود یافت و امیدواریم با تداوم و ثبات این شرایط عرضه ها افزایش یابد.

این فعال صنعت لوازم خانگی در مورد وضعیت واردات گفت: طبق مصوبه وزارت صنعت و معدن و تجارت، واردات لوازم خانگی متوقف شده و این صنعت در داخل کشور هم از لحاظ کیفی و کمی و هم تنوع محصولات، توان تامین نیاز کل کشور را داشته و کل اقلام انرژی بر و غیر انرژی بر مورد نیاز بازار در داخل تولید می شود. 

وی افزود: ممنوعیت واردات، فرصتی طلایی برای تولیدکنندگان داخلی است تا بتوانند در عرصه رقابت موفق تر عمل کنند؛ مشروط بر آنکه واردات قاچاق هم کنترل شود. قبلا بخشی از ظرفیت تولید کارخانجات خالی بود، ولی در حال حاضر کارخانجات به دلیل ممنوعیت واردات، با تمام ظرفیت خود به تولید مبادرت می ورزند. 

وی تصریح کرد: البته تولیدکنندگان تنها علت افزایش قیمت لوازم خانگی نبوده و بخشی از افزایش قیمت ها ناشی از شرایط بازار بوده و قطعا اگر تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه و قطعات خود مشکلی نداشته باشند، روند تولید بهبود خواهد یافت برای تامین برخی قطعات مانند موتور یخچال و فریزر به واردات نیاز بوده و انتظار می رود خللی در روند واردات قطعات مورد نیاز صنعت ایجاد نشود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر