بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در نامه به دبیرکل این سازمان و رئیس شورای امنیت ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.
کد خبر : ۱۸۰۹۲۳
به گزارش بورس نیوز، عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت مدعی شد: دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهنده دخالت ایران در یمن ، حمایت موشکی از حوثی ها(انصارالله) و ایجاد ناامنی در منطقه بوسیله سلاح و مجموعه هایی همانند حزب الله در لبنان، سوریه، یمن، بحرین و عربستان است.

وی در این نامه مدعی شد: ایران اموالش را در راه حمایت از تروریست ها هدر می دهد، ما از ایران می خواهیم که رفتارهای خصمانه اش را تغییر دهد و به کشورهای همسایه و قوانین بین المللی احترام بگذارد. سیاست عربستان بر اساس عدم دخالت در امور دیگران است و دخالت دیگران در امور داخلی‌اش را نمی پذیرد.

عبدالله المعلمی مدعی شد: گزارش‌های بین المللی وجود دارد که نشان دهنده گسترش تحرکات فرماندهان گروهک القاعده در ایران است.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در این نامه متهم شدن عربستان به دست داشتن در حمله تروریستی اهواز در 21 سپتامبر از سوی مقامات ایرانی را محکوم و اعلام کرد که کشورش این اتهامات را رد می کند.

وی مدعی شد: ایران از طریق این اتهامات می خواهد سیاست ویرانگرش در منطقه را پوشش دهد. ایران به جای اینکه سیاستش را تغییر دهد و دخالت هایش در منطقه را متوقف کند متهم کردن عربستان را انتخاب کرده است.

ادعای حمایت ایران از گروهک‌های تروریستی درحالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین مخالف تروریسم در جهان به شمار می‌رود و برای ریشه کن کردن آن تلاش های فراوانی کرده است. ایران در بیرون راندن داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری از سوریه و عراق نقش پررنگی داشته است که دولت های قانونی این کشورها بارها این مساله را اعلام کرده اند و از جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کرده‌اند این درحالی است که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات مرزهای خود را بر روی داعش باز کردند تا وارد عراق و سوریه شوند.

بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این در واکنش به ادعاهای مطرح شده توسط محمد بن سلمان در رابه با ارتباط ایران و گروهک القاعده گفت: ادعای بن سلمان درباره حضور رهبران القاعده در ایران دروغی بزرگ است. او  نمی‌تواند با این دروغ پراکنی‌های ناشیانه نقش دولت و حاکمان عربستان را در ایجاد خطرناکترین گروه‌های تروریستی تاریخ معاصر و حوادث تروریستی مهمی همچون ١١ سپتامبر را کتمان کند.

 این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: در سال‌های اول حمله ایالات متحده امریکا به افغانستان و متواری شدن نیروهای القاعده و حضور برخی از آنان در منطقه و کشور عربستان، تعدادی از آنها به صورت خود خواسته و غیر قانونی از طریق برخی مرزهای زمینی طولانی ایران با کشور افغانستان وارد ایران شدند که دستگیر و متناسب با نوع مدارک و تابعیت شان تحویل دولت‌های خود آنها شدند که از آن جمله تعدادی از خانواده بن لادن بود که به دلیل دارا بودن مدارک و تابعیت کشور عربستانی سعودی، موضوع به اطلاع دولت عربستان رسید که با هماهنگی آنها دختر بن لادن تحویل سفارت عربستان در تهران شد و نظر مقامات سعودی این بود که سایر اعضای خانواده بن لادن از همان مرزی که از آن بصورت غیر قانونی وارد ایران شده بودند، اخراج شوند که طبق خواسته آنان به همین  شکل عمل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: تاسیس سازمان تروریستی القاعده توسط نهادهای اطلاعاتی عربستان و ارتباط سیستماتیک  با آنان بر کسی پوشیده نیست؛ بخش منتشر شده گزارش طبقه بندی آمریکایی ها در مورد حادثه ١١ سپتامبر بیانگر بخشی از این حقایق غیر قابل تغییر است که نشان می‌دهد بسیاری از مقامات و افرادی که هم أکنون در عربستان در مسندهای گوناگون به حکمرانی مشغولند، در این حادثه نقشی آشکار  و عیان داشته‌اند.

ادعای دخالت ایران در یمن در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی بر علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الدستور، وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر