بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
دو ماه از راه‌اندازی استارت‌آپ استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی «بیدود» که با حمایت شهرداری تهران راه‌اندازی شده است، می‌گذرد ولی در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.
کد خبر : ۱۸۱۲۶۵

به گزارش بورس نیوز، دو ماه از راه‌اندازی استارت‌آپ استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی «بیدود» که با حمایت شهرداری تهران راه‌اندازی شده است، می‌گذرد ولی در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است و تعداد بسیار، بسیار کمی از این دوچرخه‌ها در سطح شهر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که این استارت‌آپ تاکنون به موفقیت خاصی دست پیدا نکرده و شکست خورده است. بیدود استارت‌آپ استفاده اشتراکی از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل‌ونقل سبز در سطح شهر است که در بسیاری از کشورها و شهرهای دیگر جهان شبیه آن در حال استفاده بوده و مورد استقبال بسیار زیادی هم قرار می‌گیرد. در استارات آپ ایرانی بیدود شما می‌توانید با استفاده از ثبت نام در اپلیکیشن نقشه ای از نزدیک ترین محلی که دوچرخه نسبت به شما وجود دارد به دست بیاورید و سپس با مراجعه به محل، از دوچرخه استفاده کنید و در نهایت هم آن را در محل توقف خود در گوشه‌ای بگذارید تا دیگران هم از آن استفاده کنند. اما باوجود اینکه تعداد زیادی دوچرخه (حدود 5 هزار دوچرخه) برای استارت‌آپ بیدود خریداری و آماده شده است و حتی ایستگاه‌هایی هم برای این کار در نظر گرفته شده، ولی هنوز نمی توان افرادی را در سطح شهر به صورت ملموس دید که از این استارت‌آپ و دوچرخه‌هایش بهره می‌برند.

اما سوال این است که چرا استفاده از دوچرخه‌های هوشمند و این استارت‌آپ مورد استقبال عموم قرار نگرفته است؟ پاسخ این موضوع را باید در آماده نبودن زیرساخت‌های لازم شهری به خصوص مسیرهای دوچرخه سواری، نبود فرهنگ مناسب دوچرخه سواری، رانندگی‌های بد در سطح شهر و ترس مردم از سوار شدن دوچرخه در خیابان‌ها به عنوان وسیله نقلیه جستجو کرد. به اعتقاد کارشناسان مهم ترین اقداماتی که مسئولان شهری برای استقابل از دوچرخه سواری باید در نظر بگیرند در اولین گام فراهم کردن معابر و خیابان‌های شهر و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و در گام دوم فرهنگسازی است. البته استفاده از دوچرخه در سیستم حمل‌ونقل شهری پیش از این هم در دوره شهرداری محمد باقر قالیباف برای مدتی در سطح شهر تهران امتحان شد و حتی مسیر کوتاهی هم برای آن در نظر گرفته شد ولی در نهایت آن طرح هم به شکست انجامید و ایستگاه‌ها بسته شدند. به اعتقاد کارشناسان بهتر است مدیران شهری و دولتی در اولین قدم برای فرهنگ سازی در این زمینه خود وارد عمل شوند و با استفاده از دوچرخه به محل کارشان رفت و آمد، داشته باشند. اقدامی که در بسیاری از نقاط جهان دیده می‌شود. مثلا دو ماه پیش ویدیویی در سایت یوتیوپ به عنوان یکی از فیلم‌های پرمخاطب مورد توجه قرار گرفت که نشان می‌داد، رئیس جمهور فرانسه که برای مذاکره با مسئولان دانمارک به این کشور سفر کرده بود، در فرودگاه با استقبال رئیس جمهور دانمارک که با دوچرخه به محل رفته بود، رو به روم شد. رئیس جمهور دانمارک برای مکرون هم یک دوچرخه آورده بود و بعد از مراسم تشریفات در فرودگاه هر دو در سطح شهر دوچرخه سواری کردند، اقدامی که با استقابل بسیار زیاد مردم در شهر کپنهاگ روبه‌رو شد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
به نظر بنده دوچرخه ها هم بی کیفت هستند و در سربالایی های سطح شهر تهران حتی در خیابان های معمولی هم واقعا نفس گیر و بی استفاده هستن