بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پتروشیمی گفت: وقتی ریسک اعتباری کاهش می‌یابد طبیعتا همه هزینه‌ها از جمله دریافت وام، مبادلات بین المللی، همکاری با بانک‌ها و فاینانس کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر : ۱۸۱۲۷۵
به گزارش بورس نیوز، حمید حسینی، درباره تاثیر تصویب CFT بر تسهیل در فروش نفت و فرآورده‌های آن اظهار داشت: قائدتا ما با تصویب CFT و مجموعه 4 تایی FATF  تمایل خودمان را به همکاری با نظام بانکی و دیپلماسی دنیا اعلام کرده و پیام مثبتی به دنیا مخابره کردیم، از یک طرف گفته‌ایم به بحث‌های پولشویی و کمک به تروریسم متهم نیستیم و مشکلی برای شفاف سازی نداریم و از طرفی راه را برای همکاری با بانک‌ها باز کرده‌ایم تا کارشان را با بانک‌های ایران ادامه دهند.

وی تاکید کرد: اگر به این کنوانسیون نمی‌پیوستیم واقعا بانک‌های ما امکان همکاری با دنیا را نداشتند، ضمن اینکه ریسک اعتباری ما دوباره به 7 برمی‌گشت، اما اکنون ریسک اعتباری ما به 6 و سپس 5 کاهش پیدا کرده و اگر تحریم آمریکا نبودیم حتی احتمال داشت ریسک اعتباری کشور به 4 هم کاهش پیدا کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: خواست اروپا نیز برای ادامه همکاری این بود که FATF تصویب شود تا بهانه‌ای به بانک‌های اروپایی داده نشود، حال اتحادیه اروپا این مکانیسم را کنار سوئیفت فعلی گذاشته تا برای واردات مواد غذایی و نیازهای‌مان استفاده کنیم، علاوه بر آن مکانیسمی طراحی می‌کنند که کار خرید و فروش و تهاتر نفت انجام شود.

وی در ادامه تصریح کرد: البته ما هنوز صادرات‌مان وابسته به LC و سیستم بانکی داخل ایران نیست و نتوانستیم در این زمینه کار خاصی انجام دهیم که بگوییم پیوستن به FATF چقدر به صادرات ما کمک می کند.

حسینی گفت: قطعا صادرات نفت خام رقم اصلی صادرت کشور است و بازگرداندن پول در خارج از کشور بدون همکاری نهادهای پولی میسر نیست، پیوستن به این کنوانسیون روی صادرات نفت و میعانات تاثیر مثبتی می‌گذارد  و وقتی ریسک اعتباری کاهش می‌یابد طبیعتا همه هزینه‌ها از جمله دریافت وام، مبادلات بین المللی، همکاری با بانک‌ها و فاینانس کاهش پیدا می‌کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر