بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دایره مانور سفته‌بازان محدود شد / سهم‌های بنیادی در دایره هدف سرمایه‌گذاران

برخی بانک‌ها زیان ده بوده و نیازمند اصلاح ساختار هستند بنابراین باید از محل آورده سهامداران یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه را در دستور کار قرار دهند.
کد خبر : ۱۸۱۳۴۷

محمدحسن ابراهیمی مدیرعامل کارگزاری بانک ملی ایران در گفت‌وگو با ‌بورس‌نیوز عنوان کرد: در هفته‌های گذشته، شاخص بورس با رشد فزایندهای افزایش یافت که دلیل این افزایش، ورود مقدار زیادی از پول‌های سرگردان که اغلب توسط اشخاص حقیقی وارد بازار شد که این اشخاص شناخت و آشنایی چندانی از بازار سرمایه ندارند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که بدون تحلیل وارد بازار می‌شوند، به خود و بازار آسیب وارد می‌کنند، تأکید کرد: بدون در نظر گرفتن این مطلب که سهم خریداری‌شده ازلحاظ بنیادی در چه سطحی قرار داشت یا متأثر از شرایط اقتصادی بود یا خیر و آیا نرخ ارزبر سهم تأثیرگذار بود یا خیر ای‌پی‌اس سهم با چه منطقی بود و غیره طبیعتاً به‌طور منطقی این شرایط نمی‌توانست دوام چندانی داشته باشد و این اتفاق که امروز شاهد بودیم به همین واسطه صورت گرفت و اجتناب‌ناپذیر بود که بلافاصله با منفی شدن بازار به‌واسطه عدم اطلاعات کافی و تحلیل مسائل اقدام به فروش سهام خود می‌کنند و از بازار خارج می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به افزایش سهم بنیادی و افزایش سفته‌بازی در بازار سرمایه کشور گفت: اکنون شاخص‌ها نیاز به یک اصلاحاتی داشته و پیش‌بینی می‌شود در کمترین زمان به ثبات نسبتاً خوبی رسیده و رشد اساسی شامل سهم‌هایی که بنیاد خوبی دارند، خواهد شد.

وی ادامه داد: در این میان تحریم احتمالی 13 آبان و یا مسائلی ازاین‌دست را نیز نباید نادیده گرفت و درنهایت می‌توان نسبت به سهم‌های بنیادی خوش‌بین بود و نهایتاً شاهد رشد در بازار باشیم و جای نگرانی وجود ندارد.

ابراهیمی افزود: در سهم‌های بزرگی چون صنایع پتروشیمی، فلزی‌ها و معادن و غیره که متأثر از نرخ دلار هستند و به دلیل وسعت این شرکت‌ها امکان سفته‌بازی در این شرکت‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و افراد نمی‌توانند به‌طور هیجانی سهام را خریداری کرده و موجب افزایش یا کاهش سهام این شرکت‌ها شوند؛ اگر سهامداران حقیقی با دقت و تحلیل و یا افراد حقوقی وارد این دست سهام شوند دیگر جای نگرانی برای بازار وجود نخواهد داشت.

وی در رابطه با عقب‌نشینی خزانه‌داری آمریکا از قطع دسترسی ایران به سوئیفت اذعان داشت: با فرض صحت این شایعه می‌توان گفت که این موضوع تأثیرات زیادی را در بر خواهد داشت، شرکت‌هایی که عمده عملیات آن‌ها صادرات است مانند صنایع پتروشیمی پس از فروش محصولات نگرانی از بابت انتقال پول‌دارند، در صورت پذیرش سوییفت و یا راهکار مناسبی از طرف اروپایی‌ها برای انتقال پول انجام شود قطعاً تأثیرگذار است؛ در این میان در مراودات و عملیات بانکی بانک‌ها نیز تأثیرات بسزایی خواهد داشت.

ابراهیمی گفت: برخی بانک‌ها زیان ده هستند و نیازمند اصلاح ساختار هستند و می‌بایست از محل آورده سهامداران یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه دهند از طرف دیگر، برخی بانک‌ها نیز در وضعیت بهتری قرار داشته و می‌توانند سودآور باشند و تأثیر سوییفت بر روی بانک‌ها بیشتر خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: ناگفته نماند که بازگشایی سوییفت ازلحاظ روانی نیز می‌تواند تأثیرات مثبتی به دنبال داشته باشد زمانی که افراد اطمینان حاصل کنند که می‌توانند مراودات مالی بین‌المللی خود را از طریق بانک‌ها انجام دهند بر سهام بانک‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

ابراهیمی در رابطه با بروز تحریم‌های احتمالی گفت: تحریم بر نرخ دلار تأثیر خواهد داشت و مبالغ فروش شرکت‌های صادرات محور افزایش می‌یابد و ناخواسته با افزایش سود روبرو خواهند شد. البته بازار سرمایه کمتر متأثر از تحریم است. برای شرکت‌هایی مانند دارویی‌ها و واردکننده‌ها یا شرکت‌هایی که اجازه افزایش نرخ به نسبت افزایش بهای تمام‌شده ندارند به‌طور طبیعی در زمان تحریم آسیب خواهند دید. پیش‌بینی می‌شود با هرگونه اتفاقی مانند سوئیفت بازار سرمایه به رشد خود ادامه دهد ولی نه با سرعتی که شاهد آن بودیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پويا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
با عرض سلام كل بازاربوس ما 67 ميليارد دلاره اما يك شركت معمولي در امريكا يا ژاپن 67 ميليارد دلاره بازار ايران جا داره تا 100 برابر افزايش پيدا كنه قيمت سهامها مفته شركت سرمايه گذاري پتروشيمي تا 900 تومن جاداره بره