بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
رئیس اتاق تهران گفت: باید قبول کنیم که تحریم‌هایی که به وجود آمده است مخرب بوده و هست و اثراتی را در اقتصاد گذاشته است.
کد خبر : ۱۸۱۵۸۱

به گزارش بورس نیوز، چهل و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا برگزار شد. در ابتدای این جلسه رئیس اتاق تهران به بررسی مهمترین مسائل اقتصادی کشور پرداخت و گفت: این روزها شکایت‌های زیادی را از مشکلات اقتصادی شاهدیم و تقریبا در هر محفل و مجلسی بحث فشارها و مسائل اقتصادی روی زندگی مردم و به خصوص در محیط کسب و کار مطرح است و شکایت‌های زیادی هم از سوی فعالان بخش خصوصی به اتاق رسیده است.

مسعود خوانساری گفت: جدیدا مشکلات به بحث صدور کارت بازرگانی هم کشیده شده است؛ باتوجه به بخشنامه‌هایی که مرتب صادر می‌شود و در تناقض یکدیگر هستند، با چالش‌هایی رو به رو شده ایم؛ ما در بحث صدور کارت بازرگانی تا ماه گذشته به روز بودیم و مشکل خاصی در صدور کارت نداشتیم اما امروز 1400 تقاضا برای صدور کارت وجود دارد که پشت خط مانده و چالش‌های زیادی شکل گرفته که امیدواریم هرچه زودتر حل بشود.

وی گفت: باید قبول کنیم که تحریم‌هایی که به وجود آمده است مخرب بوده و هست و اثراتی را در اقتصاد گذاشته به خصوص فشارهایی که از سوی آمریکا و متحدانش اسرائیل و عربستان وجود دارد موثر بوده و هر روز چندین شبکه ماهواره ای و رسانه‌های مختلف خارجی هم تلاش می‌کنند به ناامیدی در کشور دامن بزنند. اما مهم تر از همه این‌ها من فکر می‌کنم که مشکلات داخلی است که اقتصاد کشور را با چالش رو به رو کرده؛ خود تحریمی‌هایی که در داخل داریم، عدم تصمیم گیری‌ها و یا تاخیر در تصمیم گیری‌ها مزید بر علت شده است. همچنین اقدامات غیرکارشناسی که اتخاذ می‌شود؛ معضلات را بیشتر می‌کند.

خوانساری در ادامه به بلاتکلیفی‌هایی که در دولت و ساختارهای اداری وجود دارد اشاره کرد و گفت: الان چندین ماه است که در کشورهای چین و هند که طرف‌های اصلی تجاری ما هستند، سفیر نداریم. بیش از دو ماه است که دو وزارت خانه مهم اقتصادی یعنی اقتصاد و دارائی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون وزیر هستند. همچنین تعدادی از وزارتخانه‌ها هم بلاتکلیف اند که وزیر آن‌ها باقی می‌ماند و یا اینکه قرار است تغییراتی اتفاق بیفتد. او با تاکید بر اینکه مشکلات داخلی و خارجی طبیعتا فضای کسب و کار را در کشور ملتهب کرده است، ادامه داد: ما بعد از عید نوروز و در ابتدای سال که مسائل اقتصادی شروع شد و شاهد جهش ناگهانی ارز بودیم، تصمیم گرفتیم پژوهش و نظر سنجی را انجام دهیم و ببینیم مشکلات کجاست؟ خوشبختانه این پژوهش به دکتر محسن گودرزی از متخصصان کشور سفارش داده شد و ایشان هم بررسی‌های جامعی روی مسائل اقتصادی و نظرات اعضا نسبت به اتاق انجام دادند. مهم ترین مطلبی که می‌توان از این نظرسنجی استخراج کرد این است که 70 درصد افرادی که مورد سوال قرار گرفته اند؛ نظرشان نسبت به آینده اقتصاد ایران مثبت نبوده است و فکر می‌کنند که شرایط اقتصادی بدتر از وضعیت موجود خواهد شد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه مهم ترین نیاز امروز جامعه ما ایجاد امید در کشور به خصوص در فعالان کسب و کار است، گفت: محیط کسب و کار در کشور باید امید مجدد پیدا کند ولی متاسفانه می‌بینیم که هر روز در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها و از سوی وزرا، وکلا، مسئولان و... به ناامیدی دمیده می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله گره خوردن نرخ ارز و چالش‌های اقتصادی پرداخت و از دولت درخواست کرد که برای یک بار این موضوع را حل کند و ادامه داد: بحث نرخ ارز به یک مسئله عمده تبدیل شده و متاسفانه مسائل دیگر اقتصادی همه حول این محور می‌چرخد و تصمیمات براساس آن گرفته می‌شود؛ من فکر می‌کنم باید ارز را از دیگر مقوله‌های اقتصادی جدا کنیم تا ارز راه خودش را برود و دیگر مقوله‌های اقتصادی هم راه خودشان را بروند و در این صورت موفق خواهیم بود. امروز ما در کشورمان 5 نرخ ارز داریم؛ دلار دولتی 4200 تومانی، دلار نیما، دلار سنا، دلار مسافرتی و دلار آزاد، تازه باید به این‌ها قیمت دلار هرات و سلیمانیه را هم اضافه کنیم و در نظر داشته باشید که در چنین وضعیتی تصمیم گیری برای فعالان اقتصادی و حوزه کسب و کار بسیار مشکل خواهد بود.

خوانساری در ادامه به تجربه ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه هم در ماه‌های گذشته نزدیک 90 درصد ارزش پول ملی اش را از دست داد ولی چنین مشکلاتی را نداشت و اقتصادش پیش رفت. من فکر می‌کنم اگر تحریم‌ها هزار مشکل برای کشور ما داشته و دارد ولی یک فایده هم دارد که می‌تواند موقعیت خوبی باشد برای اینکه ما خودمان را از اتکایی که به نفت داریم نجات دهیم و این اتفاق خوبی است که با شناخت نسبت به پتانسیل‌های داخلی یمان بتوانیم تصمیم بگیریم. همین اتفاق در دهه 80 برای ترکیه رخ داد؛ آن زمان آن‌ها 3 میلیارد دلار صادرات داشتند ولی با اصلاحاتی که صورت گرفت این عدد امروز به 160 میلیارد دلار رسیده است. قطعا در کشور ما موقعیت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی بسیار زیادی وجود دارد و این موقعیت بسیار خوبی است. چرا نگران قیمت ارز هستیم؟ الان در تصمیماتی که می‌گیریم به جای اینکه صادرات را تقویت کنیم و مشکلاتی که پیش روی صادرات هست را برداریم؛ چالش‌ها را بیشتر کرده ایم.

وی در ادامه به مطالعه دیگری که در اتاق تهران صورت گرفته اشاره کرد و گفت: حدود 570 میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ما مثل افغانستان، پاکستان، عراق و... در سال است که سهم ما از این بازار تنها 18 میلیارد دلار است در شرایطی که پتانسیل صادراتی ما بسیار بیشتر از این عدد است و می‌توانیم صادرات خیلی بالاتر از این ارقام داشته باشیم ولی به شرط‌ها و شروط‌ها که موانع صادراتی و تصمیمات غیرکارشناسی و عجولانه برداشته شود و واقعا ببینیم در هر بخشی تشکلات صادراتی با چه مشکلاتی رو به رو هستند و آن‌ها را برطرف کنیم. قطعا با قیمت‌هایی که حالا در ارز ایجاد شده است ما در صادرات خیلی از کالاها و زمینه‌هایش می‌توانیم موفق باشیم.

او به بررسی که در اتاق تهران روی یارانه سوخت و بنزین صورت گرفته هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 90 میلیون لیتر سوخت بنزین هزار تومانی در کشور مصرف می‌کنیم که اگر قیمت آن را با دلار 12 هزار تومانی در نظر بگیریم می‌شود 7 سنت در صورت که در نزدیک ترین کشورهای اطراف ما یعنی عراق و افغانستان به ترتیب بنزین با 63 سنت و 73 سنت عرضه می‌شود و تنها کشوری که با قیمت پایین تر از ما در جهان بنزین عرضه می‌کند؛ ونزوئلا هست که قیمت بنزین در آن حدود 2 سنت است. ما باید تصمیم گیری درباره بنزین را هر چه زودتر انجام دهیم و به نتیجه‌های بسیار خوبی خواهیم رسید. قبلا سهمیه بنزین را براساس ماشین می‌دادیم ولی پیشنهاد ما این است که بنزین را حتما به فرد بدهیم؛ آمارهایی که ما استخراج کرده ایم نشان می‌دهد بین دهک‌های یک تا 10، دهک اولی بیش از 25 برابر دهک آخری از یارانه بنزین استفاده می‌کند، دهک اول 1.1 استفاده می‌کند از یارانه بنزین و دهک 10، 25.6؛ که این اصلا عادلانه نیست و باتوجه به همین بهتر است به جای اینکه بنزین را به وسایل نقلیه بدهیم به سرانه مردم بدهیم. باید بنزین را آزاد کنیم و از این راه می‌توانیم 4 میلیارد دلار یعنی حدود 20 میلیون لیتر صادرات بنزین به کشورهای همسایه با قیمت 50 سنت در روز داشدته باشیم. این طرح می‌تواند درآمد ریالی به همراه داشته باشد و خیلی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران، بانک‌ها و... پرداخت شود. نکته مهم این است که هرچه زودتر تصمیم گیری شود، قطعا به نفع اقتصاد خواهد بود و جلوی قاچاق گرفته می‌شود و از این مثال‌ها 100‌ها مورد می‌توان مطرح کرد و خواسته ما از کمیسیون‌های اتاق این است که طرح‌ها و پیشنهادهای راهگشای خود را مطرح کنند.

رئیس اتاق تهران گفت: به همان گونه که ما انتظار داریم مسئولان، نمایندگان مجلس و... تصمیمات امیدوار کننده بگیرند و حرف‌های امیدوار کننده بزنند؛ بخش خصوصی و اتاق هم باید در این زمینه پیش قدم شود و باید این موضوعات را دنبال کنیم. من خواهشم از کمسیون‌ها و اعضا اتاق این است که برای حل مشکلات کشور طرح‌ها و راهکارهای عملیاتی پیشنهاد دهند تا ما بتوانیم با تعامل دولت این موضوعات را طرح کنیم. یکی از نکاتی که در پژوهش اتاق آقای گودرزی به آن رسیده است؛ انتظاری هست که اعضا اتاق از ما به عنوان هیات نمایندگان دارند تا تعاملات خود را با دولت و مسئولان گسترش دهیم تا بتوانیم چالش‌های محیط کسب و کار را برطرف کنیم. من فکر می‌کنم در این زمینه زمانی می‌توانیم موفق باشیم که پیشنهادهایی را همراه با راهکار ارائه دهیم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر