بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
فعال صنعت سرب و روی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ضربه سیاست‌گذاران داخلی، مهلک‌تر از تحریم‌های آمریکا

با وجود تحریم‌های ترامپ و کارشکنی‌های دشمنان دوست‌نما، چرخ تولید از حرکت باز نخواهد ایستاد و با همدلی و حمایت مسوولان، تولید و صادرات کمافی‌السابق انجام خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۱۶۴۶

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا فهرستی از 20 شرکت ایرانی که مشمول تحریم‌های جدید شده‌اند منتشر کرد. اسامی چند شرکت بورسی هم در این لیست مشاهده می‌شد. هرچند واکنش بازار سرمایه به این اقدام دولت آمریکا پوزخندی بیش نبود و اتفاقاً سهم شرکت‌های تحریم شده امروز مثبت معامله شد، اما این سوال مطرح است که آیا تحریم این شرکت‌ها اثری بر روند تولید و فروش آن‌ها خواهد داشت یا خیر؟

یوسف مرادلو دبیر و رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران و قرار دادن نام چند شرکت ازجمله شرکت توسعه معادن روی ایران در فهرست تحریم‌ها بیان کرد: ((جا دارد در این مورد بخصوص به مسئولین تصمیم گیر تبریک عرض کنم که حداقل در یک مورد چندین ماه جلوتر از ترامپ وامریکا بوده و هستند )) صنایع تولیدکننده سرب و روی کشور، توان تولید و صادرات و دور زدن تحریم‌های آمریکا را داشته و دارند و هیچ دغدغه‌ای بابت تحریم‌های دشمن وجود ندارد؛ ولی جای بسی تأسف است که قبل از آنکه دشمن (آمریکا) اقدام به تحریم صنایع تولیدی و صادراتی کشور کند، اقدام به خودتحریمی کرده‌ایم. مسئولان و سیاست‌گذاران داخلی درزمینهٔ تحریم تولید از آمریکا پیشی گرفته‌اند و امسال از چند ماه پیش ، صادرات سرب و روی را ممنوع کرده‌اند! علاوه بر این واردات مواد اولیه نیز مختل شده است.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی کشور در رابطه با علت توقف صادرات اظهار داشت: بدترین اقدام ممکن، محدود کردن و توقف صادرات بود و آمارهای گمرکی تأییدکننده این موضوع است. توقف صادرات به بهانه حمایت از صنایع تولیدی پایین‌دستی به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست. تولید شمش روی، ۵ برابر نیاز بازار داخل است و توقف صادرات بدون منطق، نتیجه‌ای جز ایجاد انتظار غیرمعقول در صنایع پایین‌دستی و مصرف کنندگان شمش روی و اعمال فشار بر تولیدکننده و دپوی مازاد محصول تولیدی در انبار کارخانجات و از دست دادن بازارهای صادراتی و تهدید اشتغال هزاران نیروی شاغل در این صنعت در برنداشته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در رابطه با آمار تولید و صادرات صنعت گفت: در سال ۹۶، حدود ۱۹۵ هزار تن شمش روی در کشور تولیدشده و ۱۴۶ هزار تن مستند به اسناد گمرکی صادرات انجام‌شده است. حدود ۱۴ هزار تن شمش روی توسط خود صنعت مورداستفاده قرارگرفته و مابقی هم در بازار داخل عرضه‌شده است. برآورد شده امسال تولید روی در کشور به ۲۴۰ هزار تن خواهد رسید؛ هرچند مصرف داخلی کاهش داشته، اما حتی با فرض مصرف داخلی به میزان سال قبل با مازاد تولید ۲۰۰ هزار تن شمش روی مواجه خواهیم شد. اگر نرخ هر تن شمش روی را ۲۵۰۰ دلار در نظر بگیریم، به رقم ۵۰۰ میلیون دلاری درآمد صادراتی می‌رسیم که البته تا این لحظه ۳ ماه از سال را ازدست‌داده‌ایم و با تداوم این شرایط و از دست دادن مشتریان صادراتی در بازار به‌شدت رقابتی صادرات، آنچه به دلیل تصمیمات نسنجیده داخلی بر سر صنعت سرب و روی آمده بسیار ناگوار است.

مدیرعامل گروه صنعتی خالص سازان افزود: علاوه بر آنکه صادرات را متوقف کرده‌اند، واردات را هم مختل کرده‌اند. صنعت سرب و روی کشور، هم نیاز بازار داخل را تأمین می‌کرده و هم ارزآوری داشته است. با قاطعیت اعلام می‌کنیم توان گذر از بحران تحریم‌ها و تولید و صادرات راداریم (باتحمل هزینه بیشتر)؛ ولی سیاست‌های داخلی به‌مراتب بیش از تحریم‌ها مشکل‌ساز بوده و به‌منظور تداوم حیات تولید، باید برخی مقررات و تصمیمات موردبازنگری قرار گیرد. ومسئولین تصمیم‌ساز تخصصی و هوشمندانه عمل کنند.

مرادلو در خاتمه تصریح کرد: در نظر داشته باشید که برخی از شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی، سهامی عام هستند و هزاران نفر سهامدار خرد چشم به سود این شرکت‌ها دوخته‌اند. امیدواریم هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود تا جلوی آسیب بیشتر به صنایع گرفته شود. باوجود تحریم‌های ترامپ و کارشکنی‌ها و تحریم‌های دشمنان دوست نمادر داخل کشور به کوری چشم هر دو گروه ، چرخ تولید از حرکت باز نخواهد ایستاد و با همدلی و حمایت مسئولان دلسوز و وطن‌دوست ، تولید و صادرات کمافی السابق انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیئت مدیره شرکت بورس تهران:

اثرات مثبت عقب‌نشینی ترامپ از مواضع تحریمی

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا:

حذف ایران از بازارجهانی هیچگاه شدنی نیست

تحریم نفتی کلید خورد اما؛

صادرات نفت ایران ادامه دارد

ارسال نظر