بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
نشست سرنوشت‌ساز گروه ویژه اقدام مالی درحالی از امروز در پاریس شروع به کار کرده است که شاید حساس‌ترین دستور کار آن در این دوره بررسی پرونده ایران و خروج کشورمان از لیست سیاه باشد.
کد خبر : ۱۸۱۴۷۹

به گزارش بورس نیوز، نشست سرنوشت‌ساز گروه ویژه اقدام مالی درحالی از امروز در پاریس شروع به کار کرده است که شاید حساس‌ترین دستور کار آن در این دوره بررسی پرونده ایران و خروج کشورمان از لیست سیاه باشد. اگر ایران در این دوره از فهرست سیاه خارج شود این مهم پیروزی بزرگی برای دولت و حامیان FATF در داخل خواهد بود؛ اتفاقی که بعد از ماه‌ها کشمکش در ایران بر سر تصویب لوایح چهارگانه در مجلس شورای اسلامی در واقع روزنه بسیار روشنی خواهد بود. هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در آخرین مرحله از بررسی لوایح چهارگانه، CFT را به تصویب رساند و حالا در شرایطی که این مصوبه در شورای نگهبان برای تصویب نهایی به سر می‌برد؛ اجلاس 6 روزه گروه ویژه اقدام مالی شروع به کار کرده و قرار است پرونده پیشرفت ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مورد بررسی قرار گیرد. البته به اعتقاد کارشناسان احتمالا گروه ویژه اقدام مالی در این دوره به تمدید تعلیق ایران رأی خواهد ‌داد و برای خروج ایران از فهرست سیاه منتظر تصویب نهایی و اجرایی شدن FATF خواهند ماند.

باتوجه به شروع دور اول تحریم‌های یکجانبه آمریکا و نزدیک بودن به شروع دور دوم این تحریم‌ها که یکی از هدفگذاری‌های آن تحریم‌های بانکی و مالی است؛ تصویب نهایی و اجرایی شدن FATF برای اینکه ایران بتواند ارتباط مالی خود با کشورها و شرکت‌های اروپایی و شرکای اقتصادی اش؛ حفظ کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بین البته وزارت خزانه ‌داری آمریکا برای تحت فشار قرار‌دادن گروه ویژه اقدام مالی تلاش می‌کند تا نام ایران دوباره در لیست ‌سیاه مالی قرار گیرد. در نشست این هفته گروه ویژه اقدام مالی، ۸۰۰ مقام رسمی از صندوق بین‌‌المللی پول، سازمان ملل، بانک جهانی و دیگر سازمان‌ها و مؤسسات بین‌‌المللی در پاریس جمع می‌شوند. نشست این دوره این نهاد بین‌‌المللی با ریاست یک مقام آمریکایی برگزار می‌شود و 7 دستور کار دارد که یکی از آن‌ها:« بررسی پیشرفت ایران و دیگر کشورهایی که ریسک مرتبط با نظام مالی را ارائه کرده‌اند» خواهد بود.

در این بین روز گذشته دیوید لوئیس دبیر اجرایی این اجلاس در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که از او پرسید آیا تضمینی وجود دارد که ایران با اجرای خواسته‌های FATF از فهرست سیاه آن خارج شود، گفت: «هیچ تضمینی در کار نیست اما این اقدام می‌تواند شرایطی را برای این کشورها فراهم کند تا وارد داد و ستد با سایر کشورها شوند؛ چرا که می‌تواند نشان دهد که این کشورها محل‌های امنی برای سرمایه‌گذاری هستند!» مجری بی‌بی‌سی سپس خطاب به دبیر اجرایی FATF گفت: «مشکل ایرانی‌ها هم دقیقا همین است. آنها می‌گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر ما تمام خواسته‌های FATF را اجرا کنیم، کشوری مانند آمریکا مانع از خروج ما از فهرست سیاه نشود. نظر شما در این باره چیست؟» لوئیس پاسخ داد: «ما نمی‌توانیم هیچ کشوری را وادار به داد و ستد با کشور دیگری بکنیم اما می‌توانیم یک برآورد عینی از شرایط موجود در آن کشور ارائه دهیم که نشان می‌دهد آیا این کشور محل امنی برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار است یا نه. استانداردهایی که ما در نظر می‌گیریم، معیارهایی کاملا فنی هستند که هدفشان این است که نشان دهند آیا آن کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی گروه‌های تروریستی در نظر گرفته است یا نه.»


اشتراک گذاری :
ارسال نظر