بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کارشناس صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت:

کم‌محلی به سیمانی‌ها/ قیمت سیمان باید آزاد شود

صنایعی وجود دارند که در حال رشد هستند ولی به علت نبود خریداران خارجی و بازارهای صادراتی با مشکل تقاضا روبرو هستند. صنعت سیمان ایران جزو این دسته از صنایع است. سؤال اینجاست که با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضا، چه روشی را در قبال این صنایع باید پیش گرفت.
کد خبر : ۱۸۱۶۹۱
مجید پور کارشناس صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز، عنوان کرد: بازار سرمایه تحت شرایط خاص و جو موجود در آن دچار نوسانات بسیاری است ولی درمجموع با توجه افزایش نرخ ارز و صادرات در بخش سیمان، درآمد ناشی از صادرات افزایش پیدا کرد و در سال جاری انتظار می‌رود سود شرکت‌های سیمانی رشد داشته باشد. 

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که حدود 65 درصد ظرفیت تولید، به مصرف می‌رسد، بهای تمام‌شده گروه سیمانی بالا است. ظرفیت تولید صنعت خاکستری کشور بیش از 80 میلیون تن و مصرف در حدود 68 میلیون تن است، به عبارتی 60 تا 65 درصد ظرفیت تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به این‌که شرکت‌ها مجبور به کاهش تولید هستند، قیمت تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند و این موضوع مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر صادرات سیمان با ریال انجام می‌گیرد؛ در مرزهای افغانستان و عراق با توجه به بخشنامه اخیر می‌بایست به‌صورت ارزی انجام شود که برای صنعت سیمان مشکلاتی همراه خواهد داشت. این تعهد ارزی باید اصلاح شود که انجمن صنفی مکاتبات لازم را انجام داده و امید می‌رود با مصوبه سازمان توسعه تجارت مشکل رفع شود.

مجید پور در خصوص قطع صادرات سیمان به عراق و باز شدن درگاه صادراتی به افغانستان و تأثیر آن اظهار داشت: صادرات سیمان مدت‌زمانی است که به قسمت جنوبی عراق قطع‌شده بود اما کلینکر صادر می‌شد و همچنان نیز ادامه دارد. بخش اعظمی از صادرات به عراق به کلینکر خلاصه می شود اما صادرات به افغانستان انجام می‌گیرد.

این کارشناس صنعت سیمان تصریح کرد: زمانی که به دلیل رکود اقتصادی، عرضه زیاد و در مقابل تقاضا کم باشد، شرکت‌ها برای بقای خود تنها به دنبال حل‌وفصل مسائل روز هستند و چشم‌اندازی ندارند؛ درنتیجه درآمد شرکت‌ها کاهش می‌یابد و با همین درآمد باید از پس هزینه‌های سنگین چون وام و حقوق کارکنان برآیند. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از فروش به‌صورت نسیه انجام می‌شود ولی از سویی، سازمان امور مالیات به‌صورت نقد مالیات خود را مطالبه می‌کند؛ در این شرایط مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش ایجاد می‌شود. صنعت سیمان در طول دوران بقای خود مظلوم واقع‌شده و دولتمردان برخورد تعزیراتی داشتند. قیمت سیمان در ایران نسبت به قیمت‌های جهانی متفاوت است. قیمت سیمان باید آزاد شود و در اختیار انجمن صنفی قرار گیرد. درگذشته با اندکی افزایش قیمت، مشکلات عدیده‌ای با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به وجود می‌آمد.

مجید پور ضمن پیش‌بینی آینده‌ای روشن برای صنعت سیمان افزود: در حال حاضر صادرات به سوریه، درآمد بسیار خوبی برای سیمانی‌ها ایجاد می‌کند و جای رشد خوبی خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
این تعهد نامه ارزی هم تحریم جدید داخلی بر این صنعت بدبخت و نفرین شده بورس.تا این صنعت میخواد جون بگیره دولت دست میزاره رو خرخره این صنعت .
نمیدونم چرا دولت جلوی صادرات این صنعت گرفته ؟!!وقتی ما تحریمیم چطوری اینا میخوان دلار بگیرن از طرف عراقی و اونوقت چطوری بیارنش داخل.؟!!!