بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بهترین فرصت برای اصلاح پرتفوی/ پتانسیل گروه غذایی و لبنی و لوازم خانگی برای رشد

به نقطه‌ای رسیده که دیگر رشد غیر منطقی تمامی سهم‌ها امکانپذیر نیست و در این مقطع باید تحلیل را سرلوحه معاملات قرار داد.
کد خبر : ۱۸۱۸۰۹
به گزارش بورس‌نیوز، روزهای پر نوسان بازار ادامه دارد و در نخستین روز هفته شاهد رشد ۵۶۴۶ واحدی شاخص کل بودیم. اگرچه بخشی از افت قیمت‌های هفته گذشته، جبران شده؛ ولی بازهم نگرانی‌هایی بابت ریزش بازار وجود دارد.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص نوسانات اخیر بازار بیان کرد: بازار در مقطعی به دلیل ورود نقدینگی جدید، رشد کرد؛ ولی به نظر می‌رسد حرکت بازار هوشمندانه نبود. 

وی ادامه داد: درروند صعودی بازار همه سهم حتی سهم‌هایی که با مشکلات بنیادی مواجه بودند و علاوه بر وضعیت نامناسب تولید و فروش با ریسک آسیب‌پذیری از تحریم‌ها نیز همراه بودند، رشد شدیدی کردند، مثلاً در این مقطع، سهم شرکت‌های کوچک و سهم برخی شرکت‌ها که در حد یک پروژه بوده و با بهره‌برداری فاصله بسیار دارند افزایش قیمت چند برابری داشت و چنین رشدی منطقی نبود. اینکه سهم‌های با شناوری کمتر، فارغ از ارزنده بودن یا ارزنده نبودنشان، بیشتر مورد اقبال واقع شوند قابل توجیه نیست.

وی در پاسخ به چرایی رشد موازی همه سهم‌ها بدون توجه به تحلیل گفت: یکی از دلایل رشد غیرمنطقی بازار، ضعف دانش تحلیلی سهم‌ها در تازه‌واردان بازار بود؛ اما دلیل دیگری هم وجود داشت و آن‌هم معاملات هیجانی با تمرکز بر ورود نقدینگی جدید به بازار و خوش‌بینی به رشد سهم‌ها و حرکت فعالان بازار سرمایه به سمت سهم‌های با ریسک و بازدهی بالاتر بود.

وی افزود: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر رشد غیرمنطقی همه سهم‌ها امکان‌پذیر نیست و در این مقطع باید تحلیل را سرلوحه معاملات قرارداد.

معتمد نیا در توصیه به سهامداران اظهار داشت: اینک بهترین زمان برای اصلاح پرتفوی است و وقت آن رسیده تا سهامداران سهم‌هایی که به لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی ندارند را از سبد سرمایه‌گذاری خود خارج کرده و سهم‌های مناسب‌تری جایگزین کنند. در حال حاضر اکثر سهم‌ها به وضعیت متعادلی رسیده و امکان خریدوفروش وجود دارد.

این فعال بازار سرمایه در معرفی برترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر گفت: در اصلاح پرتفوی، بهتر است در هنگام خرید هم به نقد شوندگی سهم‌ها و هم به میزان سودآوری شرکت‌ها دقت شود. سهم‌هایی که قدرت نقد شوندگی و نیز سودآوری بالاتر داشته باشند، گزینه‌های جذاب‌تری خواهند بود. البته به سبب بحث تحریم‌ها، سهم شرکت‌هایی را که فروش داخلی و احتمال افزایش قیمت محصول داشته باشند، ازجمله گروه غذایی و لبنی و لوازم‌خانگی و... ، از شرکت‌های صادرات محور مناسب‌تر ارزیابی می‌کنم.

وی در خاتمه تصریح کرد: بهتر است هرگونه معامله را به بعد از انتشار و بررسی گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها موکول کرد. ضمن اینکه با توجه به‌احتمال ریزش مجدد در برخی گروه‌ها، باید از معاملات شتاب‌زده پرهیز شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر