بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
شرکت های معدنی به واسطه تولید مواد اولیه سایر شرکت ها، به عملکرد مشتریان خود که فراوانی چندانی ندارند، به شدت وابسته هستند. «کمنگنز» برای فرار از وابستگی شدید، راهکارهایی در پیش گرفته که نتایج آن به خوبی در گزارش ها نمود پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۸۲۵۹۲

بر اساس ارزیابی واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «معادن منگنز ایران» عملکردی نزدیک به میانگین گروه دارد و در مسیر بهبود گام برداشته و ساختار بهتری نسبت به دوره های قبل ساخته است.

«کمنگنز» از بند «ذوب» رها می شود / معدنی به وسعت خاورمیانه

تحلیل فاصله ساختار فروش بزرگترین معدن منگنز خاورمیانه از چند تغییر مثبت خبر می دهد که نتایج بسیار دلچسبی را به همراه داشته است.

«کمنگنز» از بند «ذوب» رها می شود / معدنی به وسعت خاورمیانه

اولین نکته قابل توجه، علاوه بر رشد نرخ فروش که منجر به جهش درآمدهای عملیاتی شده، کنترل هزینه ها به خوبی به چشم می آید. در حالی که «کمنگنز» در سال 95 زیانده بود و تنها 3 درصد حاشیه سود ناخالص داشت، در دوره 6 ماهه نخست سال 97، توانسته به حاشیه سود 43 درصدی نزدیک شود و خود را در همسایگی میانگین گروه خود ببیند.

«کمنگنز» از بند «ذوب» رها می شود / معدنی به وسعت خاورمیانه

همانطور که مشاهده می کند، در دوره های 94 و 95 حاشیه سود ناخالص بسیار به صفر نزدیک شده بود، ولی در سال گذشته و دوره جاری به مدد افزایش نرخ های فروش، خود را بالا کشید.

بهای تمام شده این شرکت معدنی در دو بخش دستمزد و سربار خلاصه می شود. به طوری که سربار به تنهایی بیش از 56 درصد بهای تمام شده را شامل شده و دستمزد نیز حجم 29 درصدی دارد.

اما افزایش هزینه حمل در مدت اخیر، تهدید جدی به شمار می رود؛ همان گونه که در مدت گذشته از سال جاری شاهد افزایش 20 درصدی هزینه حمل بوده ایم.

یکی دیگر از نکات مثبت «کمنگنز» کاهش قابل توجه هزینه های مالی است؛ چرا که در 3 ماهه اول نسبت به تسويه كليه تسهيلات دريافتي از بانک ملت اقدام نموده است.

«کمنگنز» از بند «ذوب» رها می شود / معدنی به وسعت خاورمیانه

به گزارش آبسیم، از آن جا که «کمنگنز» بازار صادراتی در اختیار ندارد و همچنین نیازی به مواد اولیه جهت تولید ندارد، از افزایش نرخ ارز نه منفعتی کسب می کند و نه چندان متضرر می شود. به عبارت بهتر، این شرکت نسبت به بازار ارز، بی تفاوت است و حالت خنثی دارد.

شایان ذکر است که باطله برداری و آماده سازی یکی از معادن تحت تملک «کمنگنز» از مرداد ماه آغاز شده که در سال جاری، ثبات و یا افزایش نسبی تولید را به همراه خواهد داشت. همچنین طرح اکتشاف محدوده شهرستانک و مجوز اکتشاف دریافت شده است.

در این بین، باید به این نکته را مدنظر قرار داد که با وجود در اختیار داشتن 60 درصد بازار داخل، مشتری عمده «کمنگنز» شرکت ذوب آهن اصفهان است که این موضوع، ریسک بزرگی محسوب می شود. به این ترتیب، فعالیت های شرکت ذوب آهن بر حجم عملیات و سودآوری «کمنگنز» تاثیرات عمده ای دارد. همان طور که در سال های 94 و 95 شرکت ذوب آهن به ورطه زیان افتاد، شاهد کاهش حجم فعالیت و افزایش دوره وصول مطالبات و در نهایت زیاندهی «کمنگنز» نیز بودیم.

از دیگر تهدیدات پیش رو، ركود صنعت فولاد کشور است که منجر به کاهش تولید و فروش خواهد شد. به علاوه، تحريم هاي احتمالي بر صادرات فولاد ايران اثر منفی خواهد گذاشت و به بدین صورت، شرکت معادن منگنز ایران از تحریم ها متاثر می شود.

در مجموع باید توجه داشت «کمنگنز» در صورتی می تواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد که به دنبال مشتری های جدید باشد و صرفا به تقاضای «ذوب» تمرکز نکند. یکی از راه های افزایش مشتری، تولید محصولات جدید است که در همین راستا، در اواخر سال 95 خط تولید سنگ پرعيار مورد نياز واحدهاي فروآلياژ راه اندازی شد و طبق برآوردها، سال 97 و پس از آن، زمان استفاده بهینه و افزایش سهم بازار این محصول است. علاوه بر این، از آن جا که تقاضا برای محصولات دانه درشت بیش از میزان عرضه است، شرکت باید بیش از گذشته به این محصول توجه کند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بیاری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
ممنون ار تحلیلتون